Nieuws

Binnen welk soort defensiebeleid willen we de nieuwe gevechtsvliegtuigen inzetten? Willen we ons luchtruim bewaken of moeten we een prominente rol spelen in militaire interventies? En waarom is België een van de weinige landen waar Amerikaanse kernbommen liggen? Er is geen democratisch en transparant debat mogelijk als we deze fundamentele kwesties niet scherp stellen.

19 april werd een nieuwe actiedag tegen de plannen van president Emmanuel Macron en van de Europese Unie. Spoorarbeiders, studenten, verpleegsters en vele anderen trokken eens te meer de straat op. Ook Belgische arbeiders en studenten waren present. Een reportage vanuit Rijsel en Parijs.

De vakbonden roepen op om op 16 mei met zoveel mogelijk mensen in Brussel op straat te komen. Waarom? Om onze pensioenen te beschermen tegen de aanvallen van de regering. Deze oproep tot mobilisatie is de tweede stap van een actieplan. Als eerste stap verspreidden de bonden een miljoen sensibiliseringskranten.

Vanaf 1 april 2018 – nee, dit is geen aprilvis – krijgen de meeste langdurig zieke werknemers die om medische redenen deeltijds het werk hervatten, een lagere ziekte-uitkering. Vooral werknemers met een laag inkomen zullen de gevolgen van deze nieuwe maatregel voelen.

200 jaar na zijn geboorte is Karl Marx anno 2018 opnieuw “all over the place”. Wat maakt zijn erfenis zo levend en dynamisch? Van waar zijn enorme historische impact? Ontdek het op de grote avond van #Marx200 op 5 mei in Brussel.

Waarom besloten de Verenigde Staten op vrijdag 13 april Syrië aan te vallen? Het gebruik van chemische wapens is ontoelaatbaar, maar wie denkt dat Washington inzit met het lot van de Syrische burgers, dwaalt. Het imperialisme is niet geïnteresseerd in het lot van de Arabische volkeren. Integendeel, sinds 1990 hebben Westerse militaire interventies enkel chaos en vernietiging naar het Midden-Oosten gebracht.

Aan de Franse universiteiten zijn er alsmaar meer studentenbijeenkomsten en blokkades. De studenten verzetten zich tegen de invoering van een selectiesysteem voor wie een universitaire opleiding wil beginnen. Zo wil de Franse regering een einde maken aan de vrije toegang tot de universiteit. Het is een strijd die zich mogelijk als een olievlek zal  uitbreiden, want er is ook al de ruimere beweging die ijvert voor het behoud van de openbare dienstverlening en die wordt aangevoerd door de spoorwegarbeiders.

Spoorwegpersoneel, vuilnismannen, piloten van Air France, elektriciens, studenten ... Het lijkt wel alsof er zich elke week een nieuwe sector aansluit bij de groeiende sociale beweging in Frankrijk. Er broeit iets bij onze zuiderburen en het kan van belang zijn voor de werkende bevolking van heel Europa.

De PVDA stelt haar Antwerpse verkiezingsprogramma voor, een 190 pagina’s tellende visie voor een stad op mensenmaat. Het is de aftrap van een reeks voorstellingen over haar stads- of gemeenteprogramma's die in heel België zullen plaatsvinden. Overal kiest de partij met haar Stadsprogramma voor een beleid waar de noden van de bewoners centraal staan.

Het was een echte schertsvertoning. De parlementscommissie Defensie werd op 13 april “dringend” bijeengeroepen en was de setting van een sterk staaltje bochten afsnijden. Tijdens een toneelopvoering die lak had aan elke vorm van democratische controle probeerde minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) iedereen te doen geloven dat zijn partij noch de mensen in het leger zich voor de kar van de Amerikaanse multinational Lockheed Martin hebben laten spannen.