Nieuws

De publieke dienstverleners die vorige dinsdag in Antwerpen betoogden kregen onwettige inhoudelijke voorwaarden opgelegd door burgemeester De Wever. Wat in Antwerpen gebeurt, is zeer ernstig te nemen. Het gaat om de harde aanpak van ‘law and order’, maar dan zonder de ‘law’. Zo wordt de democratische dynamiek uitgehold tot pure ‘order’, met de negatie van belangrijke grondrechten en vrijheden. Opiniestuk van PVDA-voorzitter Peter Mertens op knack.be.

Toen de ACOD op 24 maart in Antwerpen wilde betogen, moest ze doorgeven wie het woord zou nemen en “welke leuzes zouden worden gescandeerd en welke boodschap zou worden verkondigd”. Peter Mertens, voorzitter van de PVDA: “Voor het eerst in onze naoorlogse sociale geschiedenis legt een burgemeester inhoudelijke voorwaarden op aan een manifestatie.”

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) wil dat huisartsen de goedkoopste geneesmiddelen voorschrijven. Dr. Dirk Van Duppen van Geneeskunde voor het Volk denkt dat de maatregel niet ver genoeg gaat en dat er veel meer bespaard zou kunnen worden op de terugbetaling van geneesmiddelen.

“Ja, er is een alternatief”, was de boodschap van de meer dan 20.000 mensen die zondagmiddag regenvlagen en stortbuien trotseerden, maar wel met de zon in het hart. De opkomst was niet alleen groot, maar ook superdivers en creatief.

De minister van Pensioenen, Daniël Bacquelaine (MR), legde vrijdag de creatie van een Nationaal Pensioencomité voor aan de ministerraad. Dit comité moet advies geven over de verdere pensioenhervorming.

Je hebt genoeg van het beleid van de regering? Je droomt van een solidaire wereld, een rechtvaardige en democratische toekomst? #Desocialelente nodigt ons uit op een aantal afspraken om de gang van zaken te veranderen.

Premier Michel kreeg donderdagmiddag in de Kamer heel wat vragen op zijn bord over de uitspraken van Bart De Wever. De N-VA-voorzitter noemt racisme “relatief” en legt de schuld van de discriminatie bij de slachtoffers. Ook PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw legde de premier op de rooster.

Op de Antwerpse gemeenteraad van nu maandag 30 maart zal PVDA+ fractievoorzitter Peter Mertens burgemeester Bart De Wever interpelleren in verband met het politie-optreden vorige woensdag tegenover 200 vreedzame betogers. Mertens diende daartoe volgende vraag in.

Meer dan 200 vreedzame betogers omsingeld, opgepakt en afgevoerd met een GAS-boete bovenop. Zo gaat Antwerps burgemeester De Wever om met mensen die opkomen tegen racisme. “Is Bart De Wever misschien de enige in dit land die recht heeft op vrije meningsuiting?”, vroeg een betoogster zich af.

Vanmorgen lanceerde Geneeskunde voor het Volk een campagne om een bezoek aan de huisarts gratis te maken. “In de meeste West-Europese landen is dat nu al het geval. Tijd dat België volgt.”