Nieuws

De crisis tussen de Spaanse en de Catalaanse leiders loopt compleet uit de hand. Eerste minister Mariano Rajoy weigert elke dialoog en dreigt de controle over Catalonië integraal over te nemen. De Europese leiders steunen stilzwijgend de repressie. De Catalaanse leider Puigdemont organiseerde van zijn kant een zeer betwistbaar referendum en weigert te zeggen of hij wel of niet de onafhankelijkheid heeft uitgeroepen. Moeten we kiezen tussen het  autoritarisme van de Spaanse staat en Europa en het separatisme?

Het is een trieste werkelijkheid. Elke vrouw wordt in haar leven geconfronteerd met een of andere vorm van seksueel geweld en seksisme.

“We willen werken belonen”, beweert de regering. “Maar mensen die vanaf hun zestiende hard gewerkt hebben, verliezen 100 euro per maand pensioen. Is dat werken belonen?” vraagt Kim De Witte. Wie zijn leven lang gewerkt heeft, heeft recht op een fatsoenlijk pensioen. De PVDA eist de intrekking van deze pestmaatregelen.

“Wanneer heeft de gemeente voor het laatst jouw mening gevraagd?” De meeste mensen antwoorden op die vraag: “Nooit”. Dat vindt de PVDA niet normaal. Tot januari wil de partij de mening vragen van 10.000 Brusselaars. Met een grote bevraging gaat de PVDA op zoek naar de prioriteiten van de Brusselaars en manieren om ze te realiseren.

17 oktober is de Werelddag van Verzet tegen Armoede. En vandaag stelt een op de acht Belgen gezondheidszorg uit om financiële redenen. Toch beslist minister van Sociale Zaken Maggie De Block om te snoeien in de middelen voor groepspraktijken. De PVDA en Geneeskunde voor het Volk komen op voor deze vorm van sociale geneeskunde en verdedigen de groepspraktijken.

Er zijn in ons land goede wetten tegen discriminatie. Alleen worden ze niet goed toegepast. Dat is de conclusie die experts in de Kamercommissie naar voren brachten. “Zelfregulering tegen discriminatie werkt niet”, sprak PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw in de commissie. “Alleen met praktijktests kunnen we bedrijven controleren en desnoods sanctioneren indien er sprake zou zijn van discriminatie.”

De Partij van de Arbeid diende een wetsvoorstel in voor het optrekken van de uitkeringen tot op het niveau van de Europese Armoedegrens. De partij wil naar aanleiding van de Internationale dag voor de uitroeiing van armoede (17 oktober), net als verschillende wetenschappers en armoedeorganisaties, een sterk signaal sturen naar de regering.

Het Brussels Parlement heeft op vrijdag 13 oktober de antidiscriminatie-ordonnantie aangenomen. Voor de eerste keer in België kan de sociale inspectie discriminaties bij aanwervingen controleren aan de hand van  praktijktesten. Dit is het resultaat van een campagne van twee jaar. Een interview met Youssef Handichi, Brussels parlementslid van de PVDA en motor van de mobilisatie.

“Doe maar in uw broek, er kan nog wat bij. We zouden het tegen een kind niet durven zeggen, maar bejaarden moeten maar nattigheid voelen.” Zo introduceerde VRT-journaliste Phara de Aguirre haar Panoramareportage in 2012 waarin de Vlaamse rusthuizen werden doorgelicht. De vergrijzing was toen nog niet op een hoogtepunt en toch deed de reportage heel wat stof op waaien bij TV-kijkend Vlaanderen. Vijf jaar later is er opnieuw consternatie.

Nog voor de ledencongressen van sp.a en Groen in Antwerpen zijn doorgegaan, belegden beide partijen al een gezamenlijke persconferentie om hun nieuwe kartellijst voor te stellen, onder de naam ‘Samen’.