Nieuws

Peter Mertens was te gast in het VTM Nieuws over het EPO boek “De miljonairstaks en zeven andere briljante ideeën om de samenleving te veranderen”, over de indexsprong, over de verdronken vluchtelingen in de Middellandse zee, over de tax-shift, over links in Vlaanderen, over de 30 uren week, over de PVDA als national partij, over de rode duivels en over de PVDA die toon zet bij de oppositie.

Op zaterdag 25 april werd Nepal opgeschrikt door een verschrikkelijke aardbeving. De PVDA betuigt haar steun aan de families van de slachtoffers en aan de lokale organisaties die in dit soort situaties een enorm belangrijke rol spelen in de eerste hulp.

Gisteren werd in Park Spoor Noord in Antwerpen het boek “De miljonairstaks en zeven andere briljante ideeën om de samenleving te veranderen” voorgesteld aan het grote publiek. “Dit is een boek dat eigenzinnig buiten de lijntjes kleurt, met een nieuw mensbeeld, en vooral: een nieuw samenlevingsbeeld. De titel past niet in een tweet, niet in een tabelletje, en niet in het huidige tijdskader. En dat is net de bedoeling”, vat PVDA-voorzitter Peter Mertens de avond samen.

De strijd voor de intrekking van de indexsprong is zonet begonnen, dat tweette PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw op 22 april vlak nadat de federale Kamer de wet op de indexsprong had goedgekeurd. De Kamerleden van de PVDA stemden uiteraard tegen.

“De PVDA zal op vrijdag 24 april tijdens de stemming over het TTIP in het Brussels parlement vragen dat Brussel zich uitroept tot TTIP-vrije zone. Verschillende Belgische steden en gemeenten hebben dit al gedaan. Wij willen dat ook het Brussels Gewest deze stap zet”, verklaart Mathilde El Bakri, Brussels volksvertegenwoordigster van de PVDA.

Al naargelang de sector begon de staking gisterenavond of vanochtend. Trein, Post, openbaar vervoer, administratie, scholen... Op het menu? De verdediging van onze openbare diensten.

Vandaag leggen de openbare diensten voor 24 uren het werk neer. Exact 7 maanden geleden startte het sociaal verzet. Op 22 september hield Hart Boven Hard (HBH) haar eerste actie: de lancering van hun alternatieve septemberverklaring. Een dag later, op 23 september 2014, organiseerde het gemeenschappelijk vakbondsfront haar eerste militantenconcentratie. De federale regering stond toen nog volop in de startblokken. Hoe staat deze regering ervoor na 7 maanden sociaal verzet?

In Nederland werden de buslijnen in 2001 verkocht aan private spelers. In ons land gaan stemmen op om hetzelfde te doen. Maar is Nederland het te volgen voorbeeld? De privatisering zorgde voor minder dienstverlening en service en voor hogere tarieven. Honderden haltes en buslijnen werden geschrapt. Avonddiensten en zondagdiensten zijn helemaal uitgekleed. En steeds meer kernplaatsen, zoals rusthuizen of ziekenhuizen, werden onbereikbaar. Opiniestuk van PVDA-voorzitter Peter Mertens op knack.be.

Federaal parlementslid en PVDA-woordvoerder, Raoul Hedebouw, was erbij toen automobielarbeider Stavros een klacht ging indienen voor diefstal van 34.000 euro. Daarmee protesteert de PVDA tegen het loonverlies dat de indexsprong voor alle werknemers meebrengt.

Naar aanleiding van de opeenvolgende humanitaire drama’s die zich de afgelopen dagen op de Middellandse Zee afspelen, en waarbij waarschijnlijk meer dan duizend vluchtelingen omkwamen, stuurt de PVDA een solidariteitsmissie naar de Italiaanse havenstad Catania.