Nieuws

Je hebt genoeg van het beleid van de regering? Je droomt van een solidaire wereld, een rechtvaardige en democratische toekomst? #Desocialelente nodigt ons uit op een aantal afspraken om de gang van zaken te veranderen.

Premier Michel kreeg donderdagmiddag in de Kamer heel wat vragen op zijn bord over de uitspraken van Bart De Wever. De N-VA-voorzitter noemt racisme “relatief” en legt de schuld van de discriminatie bij de slachtoffers. Ook PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw legde de premier op de rooster.

Op de Antwerpse gemeenteraad van nu maandag 30 maart zal PVDA+ fractievoorzitter Peter Mertens burgemeester Bart De Wever interpelleren in verband met het politie-optreden vorige woensdag tegenover 200 vreedzame betogers. Mertens diende daartoe volgende vraag in.

Meer dan 200 vreedzame betogers omsingeld, opgepakt en afgevoerd met een GAS-boete bovenop. Zo gaat Antwerps burgemeester De Wever om met mensen die opkomen tegen racisme. “Is Bart De Wever misschien de enige in dit land die recht heeft op vrije meningsuiting?”, vroeg een betoogster zich af.

Vanmorgen lanceerde Geneeskunde voor het Volk een campagne om een bezoek aan de huisarts gratis te maken. “In de meeste West-Europese landen is dat nu al het geval. Tijd dat België volgt.”

Een frisse wind waait door Europa. De Ieren vechten voor hun recht op water met Griekse vlaggen. In Spanje komen tienduizenden op straat tegen het Europese besparingsbeleid. En in Frankfurt protesteerden mensen uit zeventien Europese landen, waaronder België, tegen de opening van de dure ivoren toren van de Europese Centrale Bank.

Als nationale partij die in het parlement vertegenwoordigd is, heeft de PVDA recht op een dotatie per stem die op haar lijsten is uitgebracht. De Kamercommissie die debatteerde over de kwestie stelde gisteren haar beslissing uit. Of hoe de gevestigde partijen pogen een nationale nieuwkomer in de federale politiek het leven moeilijk te maken.

De PVDA neemt komende zondag deel aan de Grote Parade van Hart Boven Hard. Zin om mee op te stappen? Je kan ons op volgende plaatsen ontmoeten.

In deze bijdrage voor het Schaduwparlement (Knack.be) roept Peter Mertens op om zondag deel te nemen aan de actiedag van het burgerinitiatief Hart boven Hard. 'Nu zondag is het jouw beurt om een signaal te geven voor een wereld op mensenmaat.'

“Dit is geen #dailyracism meer, maar #organizedracism. Hiermee geeft de schaduwpremier gewoon alle racisten gelijk,” reageert Zohra Othman (schepen van jeugd in Borgerhout) woedend. “De N-VA-oorlog tegen discriminatiebestrijding geeft bedrijven de vrijgeleide om voortaan ook straffeloos te discrimineren.” De PVDA stelt voor om integendeel discriminatie systematischer op te sporen en te sanctioneren met een gelijkheidsinspectie.