Nieuws

“Waarop wachten we (فاش-نستناو / Fech Nestannew)?” Dat is de naam van een campagne die begin januari in Tunesië gelanceerd werd als protest tegen de bezuinigingsmaatregelen. Zeven jaar na de volksopstand die dictator Ben Ali ten val bracht, groeit het sociale verzet opnieuw. Op een paar dagen tijd heeft het zich verspreid over verschillende steden in het land.

Eind 2017 diende minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) een wetsontwerp in over de erkenning van de zware beroepen. Met zijn plannen viseert de minister werknemers uit zowel de publieke sector als de privésector.

Naar goede gewoonte probeerde Siegfried Bracke nog een graantje mee te pikken van GhelamcoGate, en moet hij daarna met het schaamrood op de wangen ontslag nemen uit een raad van bestuur. Boemerang Bracke schoot gisteren met scherp op de gratis voetballoge van het stadsbestuur in het Ghelamco-stadion. Tot bleek dat die loge op naam stond van de cvba Arteveldestadion. En wie zit daar in de raad van bestuur? Juist: Bracke himself. Nog een geluk dat Siegfried Bracke niet bij AA Gent speelt: hij maakt de ene owngoal na de andere.

"Het is mijn beleid of een opengrenzenbeleid", zegt Bart De Wever. "Het is dit of een massale regularisering", aapt Charles Michel na. Ook bij de pensioenhervorming en alle dossiers waar de regering-Michel in moeilijkheden komt, horen we datzelfde liedje: de oppositie vertelt leugens en heeft geen alternatief. Is dat echt zo?

100 Franse vrouwen, onder wie Catherine Deneuve, vinden dat "mannen vrouwen mogen lastigvallen". Dat schrijven ze in een opiniestuk in Le Monde.  "Verkrachting is een misdaad, maar aanhoudend of onhandig flirten is dat niet, noch is hoffelijkheid een machistische agressie". Een kaakslag in het gezicht van vele vrouwen die dagelijks seksueel grensoverschrijdend gedrag meemaken, stelt Françoise De Smedt van PVDA Brussel op Facebook.

De CD&V en minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) hebben elkaar opnieuw gevonden. In het Arco-dossier dan nog wel. Ze willen de privatisering van Belfius koppelen aan de uitbetaling van een vergoeding aan de Arco-spaarders. Goed nieuws voor de Arco-spaarders? Goed nieuws voor de Belgische burgers? Jammer genoeg niet. Straffer zelfs, we worden twee keer gejost.

Axel Ronse en Wouter Raskin van de N-VA vertelden in Het Laatste Nieuws dat ze het brugpensioen willen afschaffen. Hun redenering is gebaseerd op leugens. Wilt u toch liever een aantal feiten? Lees dan gerust verder!

Begin 2017 brak de zaak-Publifin los. Daarna kregen we Publilec en Brackegate in Vlaanderen. Nog later kwam daar ook nog Samusocial bij. En op de achtergrond speelde de hele tijd Kazachgate. “Geestelijk gestoorden”, “mensen die hun principes al lang zijn vergeten”, “corrupte figuren”, “het zijn verschillende zaken die los staan van elkaar”, zo werd ons verzekerd door Bart De Wever, Gwendolyn Rutten, Elio Di Rupo, Olivier Chastel en anderen. Is corruptie echt iets uitzonderlijks in ons systeem? Is belangenvermenging niet meer dan een slippertje? Of gaat het over iets dat eigen is aan dit systeem, waardoor dit net kan functioneren? Een terugblik op de Publifin-, Samusocial- en andere Kazachgates.

De financiële verslagen van de politieke partijen 2016 werden in de loop van de zomer van 2017 openbaar gemaakt. Ze bevestigen het beeld van politieke partijen als junks die verslaafd zijn aan overheidssubsidies en voor wie lidgelden nog nauwelijks een rol spelen. Met één opvallende uitzondering: de PVDA.

Ondanks nieuwe onthullingen die bevestigen dat staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) vanaf het begin heeft gelogen over het terugsturen van vluchtelingen naar Soedan, zet de eerste minister Francken nog altijd uit de wind. Dat bewijst eens te meer dat Charles Michel de N-VA nodig heeft om aan de macht te blijven en door te kunnen gaan met zijn bezuinigingsbeleid.