Nieuws

Een week geleden werden drie Palestijnen gedood tijdens een betoging van 100.000 mensen in Jeruzalem. Dit haalde overal ter wereld het nieuws, ook in België. De berichtgeving is soms nogal misleidend.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) wil wijkgezondsheidscentra laten doorlichten door een auditbureau dat lobbyt voor privatisering van de gezondszorg. 'De wereld op zijn kop', schrijft Dirk Van Duppen. 'Het zou de toegankelijkheid van zorg nog meer bemoeilijken.'

Het Vlaams Parlement keurde op 14 juli het idee goed, dat minister Homans in april dit jaar lanceerde: de huurwaarborg gaat van twee naar drie maanden huur. Er moet nog een huurlening komen waar huurders met financiële problemen die waarborg kunnen lenen, maar daarover is nog geen enkel nieuws. Voor wie? Op welke manier? Aan het Homans-tempo zal dit wellicht nog enkele jaren duren.  En intussen geraken alsmaar meer huurders in de problemen. Het nieuwe decreet zet geen enkele beperking op de soms schandelijk hoge huurprijzen.

Kris Peeters kondigt trots aan dat hij gaat voor volledige tewerkstelling tegen 2025, in navolging van Duitse bondskanselier Angela Merkel. Terwijl de minister glimlachend in het rond keek om het applaus in ontvangst te nemen, komt een studie van het Leuvense Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA) roet in het eten gooien. Onderzoeker Ides Nicaise: “het recente arbeidsmarktbeleid is de strijd tegen de armoede niet ten goede gekomen. Het is op sommige punten zelfs een strijd tégen de armen geworden”.

Het Vlaams Parlement keurde op 28 juni 2017 een decreet goed dat de uitzondering op verdoofd slachten om religieuze reden schrapt. Het decreet was ingediend door politici van N-VA, CD&V, Open Vld, sp.a en Groen. Verdoving via elektronarcose wordt vanaf 2019 verplicht voor schapen en kleine herkauwers. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) verklaarde in het Vlaams Parlement dat met dit decreet “Vlaanderen resoluut voor dierenwelzijn kiest”, en dat “Vlaanderen in Europa het voortouw wil nemen op het vlak van dierenwelzijn”. Is dat wel zo?

Er is wat aan het veranderen. Ook in ons land. Er komt een sociale golf op, tegenover graaizucht en angst. Een ontembare golf vol vernieuwende ideeën, acties en verzet.

Voor de miljoenen burgers van dit land werden de pensioenen hervormd op 36 dagen tijd. Voor parlementsleden duurde de discussie meer dan twee jaar. Maar binnenkort komt er schot in de zaak. Het federaal parlement stemt dan een nieuwe pensioenregeling, naar het voorbeeld van het Vlaams parlement. “Op acht parlementsleden na worden de pensioenrechten gelijkgeschakeld met de miljoenen burgers van dit land”, zegt Peter De Roover (N-VA). “Dat blijkt toch niet helemaal waar”, antwoordt Kim De Witte (PVDA). “Alle parlementsleden die vandaag zetelen zullen nog steeds vervroegd op pensioen kunnen gaan”.

Een nieuwe studie van de PVDA toont aan dat superrijken veel meer belastingen ontwijken dan gewone burgers. De 0,01% rijkste gezinnen ontwijken gemiddeld 5,3 miljoen euro aan belastingen per jaar. Superrijken ontwijken 26.000 keer meer belastingen dan bescheiden inkomens. Voor de PVDA bevestigen deze cijfers dat er nood is aan een fiscale cel die specifiek de 0,01% rijksten controleert.

De PVDA onthulde onlangs in een studie dat interimwerk in veel bedrijven meer regel dan uitzondering is. In de Kamer ondervroeg Marco Van Hees minister van Werk Kris Peeters hierover op 6 juli.