Nieuws

Van 29 juni tot en met 2 juli 2016 organiseert het VOKA onder leiding van Bart De Wever een economische missie naar Israël. De Antwerpse PVDA-gemeenteraadsleden Peter Mertens, Mohamed Chebaa en Zohra Othman starten een petitiecampagne met de vraag om de handelsmissie op te schorten. Ook op de komende Antwerpse gemeenteraad van maandag 30 mei 2016, waar de handelsmissie naar Haifa geagendeerd staat, zal de PVDA-fractie oproepen om de missie op te schorten.

De Vrouwenraad lanceert vandaag een feministische blog. PVDA-voorzitter Peter Mertens schreef dit opiniestuk. “De ongelijkheid en het machismo zitten verweven in het weefsel van deze maatschappij. We hebben als samenleving een vooruitstrevend feminisme nodig, dat vertrekt van de 99%.”

Woensdag 25 mei keurde de meerderheid in het Vlaams Parlement een aanpassing van het gemeentedecreet goed, waardoor voortaan exorbitante salarissen aan topambtenaren kunnen worden uitbetaald.

Het Antwerpse stadsbestuur wil dat ook commerciële organisaties de kans krijgen daklozenzorg te organiseren. Lise Vandecasteele, OCMW-raadslid voor de PVDA en huisarts bij Geneeskunde voor het Volk, legde haar oor te luisteren bij onze noorderburen, waar de vermarkting al veel verder is doorgevoerd. Tot betere diensten en resultaten lijkt het allemaal niet te leiden.

“Als de bevolking geduldig is dan komt alles wel goed”, zegt Bart De Wever. Dat doet erg sterk denken aan de eindgeneriek van de Fabeltjeskrant: “Oogjes dicht en snaveltjes toe.” De bevolking lijkt die oproep gelukkig te negeren, schrijft Peter Mertens (PVDA). “De betoging van 24 mei is slechts de start van een nieuwe golf van sociaal verzet om de hoop te laten overwinnen op de wanhoop.”

80.000 mensen in de straten van Brussel vandaag. 80.000 mensen die de stem vertolken van een steeds groter wordende meerderheid van de bevolking die het regeringsbeleid afwijst. Vooral de flexibele werkweek van 45 uren en de aanvallen op de ambtenarenpensioenen moeten het ontgelden.

Na verschillende uithalen van PS-kopstuk Paul Magnette schreef PVDA-voorzitter Peter Mertens deze open brief.

Een twintigtal jongerenorganisaties uit heel het land kwamen op vrijdag 20 mei 2016 samen voor het kabinet van minister van werk Kris Peeters. Ze gaven er de aftrap van het verzet tegen zijn hervorming van de arbeidswet.

De PVDA groeit. Dat blijkt ook uit de nieuwe peiling van VTM. De PVDA zou twee zetels halen in Vlaanderen en tien over het hele land. PVDA-voorzitter Peter Mertens reageert.

'Het wordt stilaan pathetisch hoe Koen Geens blijft ontkennen dat de besparingen die hij oplegt aan justitie en de hervormingen die hij daarvoor doorvoert, het fundament van de rechterlijke macht in vraag stellen', schrijft advocaat en PVDA-justit