Nieuws

Het Griekse volk heeft gesproken en luid en duidelijk “neen” gezegd.  De solidariteitsdelegatie die de PVDA naar Griekenland stuurde, getuigt over deze historische dag voor Griekenland en voor heel Europa. En vierde mee…

“Proficiat aan het Griekse volk. Met meer van de helft van de stemmen geteld is het resultaat duidelijk: ‘οχι’ aan de wurgpolitiek van de Europese oligarchen. ‘Oχι’ aan de autoritaire politiek van de Europese technocraten. Welke legitimiteit hebben de Dijsselbloems, Schaübles, Moscovici’s, Junckers, Schulzen, Renzi’s en Merkels nog? Dit is een ‘neen’ aan de hele memorandumpolitiek van de trojka, en een belangrijke barst in de politieke hegemonie van het neoliberale Europa. Een vonk van hoop op dit continent”, laat PVDA-voorzitter Peter Mertens weten in een eerste reactie op de resultaten.

De grote dag vandaag. Onze eerste indruk van het referendum is dat alles kalm lijkt te verlopen. De “οχι” (neen) leeft op hoop, maar de uitslag van het referendum zal in grote mate afhangen van de mate waarin de economische elite erin geslaagd is de bevolking onder druk te zetten. Het belooft een lange dag te worden.

Giorgos stemde in januari voor… de conseratieve ND. “Wat heb ik daar nu spijt van! Zondag stem ik ‘neen’. Zo kan het niet verder. Na vijf jaar besparingen is het genoeg geweest ! We mogen geen angst hebben.” Dagboek uit Griekenland, deel 2, over de grote “neen”-betoging, het angstklimaat dat gecreëerd wordt, en een 16-jarig meisje dat de toekomst in zich draagt.

De campagne voor het Griekse referendum van zondag 5 juli is volop aan de gang. De PVDA stuurde een delegatie naar Athene om haar solidariteit te betuigen met het Griekse volk. Michael Verbauwhede (Brussels parlementslid) en Steff Coppieters houden voor ons ter plekke een dagboek bij.

“De overgrote meerderheid van de Kamerleden die straks de pensioenleeftijd tot 67 jaar zullen optrekken, mogen zelf op hun 52 op pensioen.” Tot die conclusie komt een nieuw onderzoek van de PVDA studiedienst. En dan strijken ze ook nog een bedrag op dat een flink stuk hoger ligt dan de gemiddelde pensioenuitkering. In veel gevallen zelfs tot 6.283 euro!

Minister Weyts en het Antwerpse stadsbestuur houden vast aan het BAM-plan dat traag, ongezond en duur is. De PVDA stelt daar drie kortetermijnmaatregelen tegenover en steunt Ringland volmondig als duurzame oplossing.

Op 1 juli wordt de verplichte derdebetalersregeling van kracht voor mensen met recht op een verhoogde tegemoetkoming. Op 1 juli werd eveneens de kaap van de 10.000 handtekeningen overschreden voor de petitie “Zonder geld naar de huisarts“. Deze campagne van Geneeskunde voor het Volk wil elke financiële drempel voor toegang tot de eerstelijnsgezondheidszorg afschaffen. Voor iedereen.

“In het belang van de Grieken, maar ook van de Spanjaarden, Ieren, Portugezen en Italianen morgen, en van ons overmorgen.” PVDA-voorzitter Peter Mertens roept op om nu vrijdag 3 juli deel te nemen aan de Solidariteitsmanifestatie met het Griekse volk. Afspraak om 18u30 aan het Centraal Station in Brussel.

Wordt de PVDA erkend als nationale partij? Het antwoord op die vraag werd vandaag verwacht. Maar de 'Controlecommissie betreffende de Verkiezingsuitgaven en de Boekhouding van de politieke partijen' besliste opnieuw haar oordeel uit te stellen.