Nieuws

Bruggepensioneerden die jong zijn beginnen te werken, verliezen straks meer dan 100 euro pensioen per maand. Dat heeft de meerderheid in het parlement beslist. Benjamin Pestieau, verantwoordelijke syndicale relaties bij de PVDA, was samen met enkele mensen die getroffen worden door de maatregelen, en een afvaardiging van de vakbonden aanwezig in het parlement voor en tijdens de stemming. Hier zijn verslag.

Onlangs zond de Amerikaanse nieuwszender CNN gruwelijke beelden uit. In een dorp niet ver van de Libische hoofdstad Tripoli werden migranten als slaaf verkocht, voor een bedrag tussen 300 en 500 dollar. Plots komt het monster van de slavernij weer opduiken, een monster dat de Afrikaanse bevolking zo lang heeft geteisterd.

Luc Bertrand is miljardair en voorzitter van Ackermans en van Haaren. Hij is aandeelhouder, net als de Belgische staat, van een vennootschap in een belastingparadijs. Zijn dochter Alexia Bertrand is kabinetschef van minister Didier Reynders. Een beetje graafwerk leidt al snel tot de conclusie dat belangenconflicten al even vaak voorkomen als belastingontwijking.

Vandaag maakte de PVDA bekend dat Guy Verhofstadt, de fractieleider van de liberalen in het Europees Parlement, jarenlang bestuurder was van een groep die genoemd wordt in de Paradise Papers. “Kwaadwillige leugens van de PVDA” en “fake news”, roept de woordvoerder van Verhofdstadt, die stelt dat “Exmar helemaal niet genoemd in de Paradise Papers". Maar wie “Exmar” opzoekt in de Offshore Leaks Database van het Internationaal Consortium van Onderzoeksjournalisten, komt uit op twee dochterondernemingen van Exmar en Exmar-CEO Nicholas Saverys.

De voorzitter van de liberale fractie ALDE in het Europees Parlement, Guy Verhofstadt, was bestuurder van een groep die voorkomt in de Paradise Papers. Dat maakt de PVDA vandaag bekend. “In het Europees parlement spelt Guy Verhofstadt de les aan iedereen. Maar als bestuurder van de holding Exmar kreeg hij 60.000 euro per jaar. Waarom heeft hij nooit bezwaar gemaakt tegen de schimmige offshoreconstructies van dochter Exmar Offshore Ltd. op Bermuda? Wij vragen dat het Europees parlement een onderzoek start naar de betrokkenheid van politici in de Paradise Papers”, zegt Peter Mertens, voorzitter van de PVDA.

De overheid bereidt een van de grootste hervormingen (lees: afbraak) van ons pensioensysteem voor: het pensioen met punten. Het dient zogezegd om de pensioenen in de publieke sector te "harmoniseren". Maar in feite gaat het over een regelrechte aanval, waar geen enkele werknemer beter van zal worden.

Een druilerige zondag, je hebt zin om binnen te blijven en onder een dekentje te kruipen met een goed boek, maar tegelijkertijd wil je wel iets betekenen voor de wereld? Geen nood! Wij hebben de ideale oplossing.

Ga aan de slag met Be the Messenger. Je helpt er niet alleen #DeGroteBevraging mee vooruit, het is ook de ideale gelegenheid om het contact met oude vrienden aan te halen. Beetje onzeker over hoe te beginnen?

Na een bewogen week van rellen in Brussel, maakt Dirk De Block, voorzitter van PVDA Brussel de balans op. “Dit geweld is onaanvaardbaar. Het gaat hier om auto’s en winkels van gewone mensen die kapot gemaakt werden.

De PVDA reageert op het ingediend wetsvoorstel van Open VLD kamerleden Patricia Ceyssens en Egbert Lachaert om de wet op de havenarbeid, de Wet-Major, aan te passen.