Nieuws

Na de succesvolle Grote Parade van zondag brachten de vakbonden in deze week van sociaal verzet in totaal 35.000 mensen op de been tegen de maatregelen van de verschillende regeringen in ons land. 35.000 syndicale woordvoerders die het begin inluiden van een nieuwe sociale lente.

Donderdag wordt in de plenaire zitting van de Kamer gestemd over het “Wetsontwerp tot hervorming van de griffierechten”. “Het wetsontwerp beoogt vooral een verhoging van de griffierechten en zou beter ‘wetsontwerp ter verhoging van de griffierechten heten, of nog, verhoging van de entreegelden tot justitie”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw.

“De regering-Michel-De Wever mag dan wel ontkennen dat haar begrotingscontrole een sociale impact zal hebben, ze zet er wel het besparingsbeleid mee verder. Dat doet ze onder andere door een deel van de besparingen door te schuiven naar de Gewesten. Maar ook door de sociale en openbare federale uitgaven nog meer te drukken”, hekelt PVDA-woordvoerder Raoul Hedebouw.

Een dag na de Grote Parade van Hart boven Hard en Tout Autre Chose, die 20.000 mensen samen bracht, gaven 7.000 betogers uit Brussel en de beide provincies Brabant gevolg aan de oproep van het gemeenschappelijk vakbondsfront. Het is meteen de start van een hele week van sociaal verzet met betogingen in het hele land.

De publieke dienstverleners die vorige dinsdag in Antwerpen betoogden kregen onwettige inhoudelijke voorwaarden opgelegd door burgemeester De Wever. Wat in Antwerpen gebeurt, is zeer ernstig te nemen. Het gaat om de harde aanpak van ‘law and order’, maar dan zonder de ‘law’. Zo wordt de democratische dynamiek uitgehold tot pure ‘order’, met de negatie van belangrijke grondrechten en vrijheden. Opiniestuk van PVDA-voorzitter Peter Mertens op knack.be.

Toen de ACOD op 24 maart in Antwerpen wilde betogen, moest ze doorgeven wie het woord zou nemen en “welke leuzes zouden worden gescandeerd en welke boodschap zou worden verkondigd”. Peter Mertens, voorzitter van de PVDA: “Voor het eerst in onze naoorlogse sociale geschiedenis legt een burgemeester inhoudelijke voorwaarden op aan een manifestatie.”

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) wil dat huisartsen de goedkoopste geneesmiddelen voorschrijven. Dr. Dirk Van Duppen van Geneeskunde voor het Volk denkt dat de maatregel niet ver genoeg gaat en dat er veel meer bespaard zou kunnen worden op de terugbetaling van geneesmiddelen.

“Ja, er is een alternatief”, was de boodschap van de meer dan 20.000 mensen die zondagmiddag regenvlagen en stortbuien trotseerden, maar wel met de zon in het hart. De opkomst was niet alleen groot, maar ook superdivers en creatief.

De minister van Pensioenen, Daniël Bacquelaine (MR), legde vrijdag de creatie van een Nationaal Pensioencomité voor aan de ministerraad. Dit comité moet advies geven over de verdere pensioenhervorming.

Je hebt genoeg van het beleid van de regering? Je droomt van een solidaire wereld, een rechtvaardige en democratische toekomst? #Desocialelente nodigt ons uit op een aantal afspraken om de gang van zaken te veranderen.