Nieuws

Bpost wil in de toekomst vluchtelingen inzetten om zijn politiek van sluipende loonafbraak en van verslechtering van de werkomstandigheden, die het in de crisisjaren al volgde, te kunnen voortzetten.

De regering wil de loonwet zo aanpassen dat er in de toekomst geen loonsverhogingen meer mogelijk zijn. Onbegrijpelijk, want in vergelijking met onze buurlanden wordt het leven in België steeds duurder.

Minister van Werk Kris Peeters kwam in juli – in volle vakantietijd – met een voorstel naar buiten over “werkbaar en wendbaar werk”. Als zijn voorstel ooit kracht van wet krijgt, wordt de 38-urenweek een lege doos.

Nu de Raad van State de toegangsproef voor geneeskunde heeft opgeschort, zijn we terug bij af en riskeren de RIZIV-nummers van Franstalige geneeskundestudenten opnieuw om geschrapt te worden. “Dit is de kroniek van een aangekondigde ramp,” volgens Charlie Le Paige, voorzitter van Comac, de studentenbeweging van de PVDA.

20 jaar na datum zit de zaak-Dutroux nog steeds in het hoofd en het hart van heel veel mensen. Op het proces verdedigde Jan Fermon een van de slachtoffers van Marc Dutroux. Hij blikt terug op wat toen niet goed functioneerde en vandaag nog niet veel is verbeterd.

Je hebt het misschien al gemerkt toen je deze zomer in het buitenland was: het leven is in ons landje aanzienlijk duurder geworden dan in Frankrijk, Nederland of Duitsland. Dat heeft minister Peeters nu ook ontdekt, maar hij had het kunnen weten, want de PVDA-studiedienst heeft dat al lang voorspeld. Wat nog meer zorgen wekt is dat hij een nieuwe loonstop wil.

Youssef Handichi, Brussels volksvertegenwoordiger voor de PVDA, reageert ontdaan op de racistische commentaren na de dood van de 15-jarige Ramzi Kaddouri. "Waarom hebben we het racisme als maatschappij nog niet kunnen uitroeien?"

Sinds de aanslagen op Charlie Hebdo in januari 2015 heeft de terreur niet alleen het Midden-Oosten maar ook Europa in haar greep. Parijs, Brussel, Zaventem, Londen, München, Nice … Gruwelijke, onaanvaardbare daden van terreur die dringend met effectieve maatregelen moeten worden bestreden. Bart De Wever wil een Patriot Act, naar Amerikaans model. De regering zet ook al stappen in die richting met nieuwe maatregelen in de strijd tegen het terrorisme. Maar geen van die maatregelen zijn efficiënt.

In de Belgische wetgeving zijn vandaag al alle elementen aanwezig om kordaat op te treden tegen geradicaliseerden en teruggekeerde Syriëstrijders als zij zich schuldig maakten of maken aan strafbare feiten, schrijft Ivo Flachet. 'De vraag is dus waarom er niet meer gebeurt om die mensen beter op te volgen en indien nodig te vervolgen.'

N-VA voorzitter Bart De Wever stelt voor dat de burgemeester of de politie eender wie kan opsluiten, afluisteren, schaduwen, en diens e-mail lezen. Zonder dat daar een onderzoeksrechter aan te pas komt.