PVDA geeft pendelaars “extra energie” na korte feestnacht

Na de overwinningsviering van gisterenavond- en nacht deelde PVDA Gent deze ochtend ‘energie’ – onder de vorm van druivensuiker – uit aan pendelaars in Gent-Sint-Pieters. Onder de slogan ‘energie in eigen handen’ – wil de PVDA tonen dat ze voorstander is van de oprichting van een stedelijk energiebedrijf.  Op die manier wil de partij de sprong maken naar meer betaalbare en duurzame energie.

“Het was een korte feestnacht voor vele Gentenaars”, reageert Gents PVDA-voorzitter Tom De Meester. “Dus heel wat pendelaars konden wel wat extra energie gebruiken. Onze druivensuiker werd dan ook warm onthaald.” Deze ochtend stond hij samen met een aantal militanten aan station Gent-Sint-Pieters om potjes met druivensuiker uit te delen onder de slogan 'energie in eigen handen'.

De linkse PVDA wil dat het Gents stadsbestuur werk maakt van een autonoom, stedelijk energiebedrijf. “De recente ervaring leert immers dat marktwerking enkel de energiefactuur verhoogt en tegelijk de omwenteling naar duurzame energie bemoeilijkt. Hoog tijd dus om de energie in eigen handen te nemen”, stelt Tom De Meester.

Voor de PVDA spelen grootsteden een cruciale rol bij het op gang trekken van een groene energierevolutie. “De stad Gent kan hierin het voortouw nemen. Steden als München en Freiburg bewijzen dat het mogelijk is.” Steden met eigen, duurzame energiebedrijven en collectieve, ecologische warmtenetten liggen mijlen voor in de race tegen de klimaatopwarming.

De PVDA organiseert op donderdag 28 mei een debat over het stedelijk energiebedrijf als hefboom voor de klimaatneutrale stad. In het panel gaat Tom De Meester het debat aan met onder meer Tine Heyse (Gents schepen van Energie). Het debat begint om 20u in het Geuzenhuis.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.