Dossier • Hoe pakken we de grote fiscale fraude aan?

Mensen met zeer veel geld die hun vermogen ver weg van de Belgische fiscus verstoppen in belastingparadijzen. Het kost de schatkist jaarlijks miljarden inkomsten. Lees hier de analyses van de PVDA en haar voorstellen tot oplossingen.

#BastaPanama: 14 maatregelen tegen belastingparadijzen

#MiljardairLeaks: Stop belastingparadijzen

Paradise Papers • november 2017

Anderhalf jaar na de Panama Papers onthult het Internationaal Consortium van Onderzoeksjournalisten een nieuw en nog groter lek van documenten. De 13.436.050 documenten van de Paradise Papers brengen een nieuw schandaal aan het licht. En opnieuw gaat het om superrijken van over de hele wereld die hun bergen geld verstoppen om niet te moeten bijdragen aan de samenleving.

Paradise Papers: van de 28 belastingparadijzen staan er maar 4 op de officiële Belgische lijst

Belgische staat in Paradise Papers: wist minister Van Overtveldt (N-VA) van niks?

10% van fiscale fraude recupereren volstaat om pensioen op 67 af te schaffen

“Deze regering is er voor de rijken, ook voor frauderende rijken”, zegt Marco Van Hees (PVDA)

Panama Papers • april 2016

België is een belastingparadijs voor de rijken. Sommige rijke Belgen vinden dat echter nog niet genoeg en gaan het nog verder zoeken. Bijvoorbeeld in Panama. De Kamercommissie Panama Papers heeft anderhalf jaar onderzoek verricht en zou de grootscheepse internationale fiscale fraude eens flink aanpakken. Maar de berg heeft slechts een muis gebaard. En de rechtse partijen hebben bovendien ook nog zijn pootjes afgezaagd en zijn tandjes uitgetrokken.

“Panama Papers”: PVDA vraagt dat fiscus de 200 grootste Belgische vermogens en de grootbanken aanpakt

Panama, het andere Belgische belastingparadijs

Panama Papers: de berg heeft een muis gebaard en rechts heeft zijn pootjes afgezaagd en tandjes uitgetrokken

SwissLeaks • februari 2015

Voor de grote Belgische fortuinen lijkt internationale fraude eerder de regel dan de uitzondering te zijn. Nemen we alleen maar de vier families die genoemd worden in de SwissLeaks-affaire, dan stellen we vast dat het hier om multirecidiverende fraudeurs gaat.

SwissLeaks, LuxLeaks, PanamaLeaks, BelLeaks... De grote fortuinen in België, multirecidiverende fraudeurs

PVDA pleit voor een vermogenskadaster om de grote fiscale fraude in te dijken

BelLeaks • december 2015

December 2014. Krijgen we na het LuxLeaks-schandaal over de fiscale rulings in Luxemburg ook een BelLeaks? Ook België speelt immers niet bepaald open kaart. Een derde van alle “rulings” in ons land blijft geheim. De PVDA eist volledige transparantie

PVDA vraagt volledige transparantie over fiscale rulings

Fiscaal gunstregime voor multinationals onwettig verklaard: PVDA had gelijk

Lees ook

Een fiscale overeenkomst met de Seychellen, dat is als lucifers geven aan een pyromaan

Vergelijkingstest: Hoe zorg je ervoor dat de rijken de crisis betalen?