PVDA-provincieraadslid Kris Merckx.

Zitpenningen PVDA: N-VA misbruikt administratieve fout provincie Antwerpen

Volgens de N-VA hebben PVDA-provincieraadsleden Kris Merckx en Nicole Naert ten onrechte 10.000 euro aan zitpenningen opgestreken. “Onzin”, reageert de PVDA, “dit is een pure administratieve fout gebaseerd op onduidelijke afspraken. De N-VA probeert de aandacht af te leiden van de graaischandalen waarin ze verwikkeld is.”

De Antwerpse gedeputeerde Jan De Haes (N-VA) verklaart vandaag in de pers dat PVDA-provincieraadsleden Kris Merckx en Nicole Naert de voorbije vier jaar ten onrechte voor 10.000 euro aan zitpenningen hebben gekregen. Volgens De Haes hebben Kris Merckx en Nicole Naert zich niet aan het huishoudelijk reglement gehouden en zitpenningen geïnd waar ze geen recht op hebben.

“Pure onzin”, reageert PVDA-woordvoerder Tom De Meester. “De fout ligt ook bij de provincie zélf, die de ingevulde aanwezigheidslijsten niet heeft gecontroleerd vooraleer ze overging tot uitbetaling van de zitpenningen. Wij hebben die foutief uitbetaalde bedragen vandaag onmiddellijk teruggestort.”

Sinds oktober 2014 bepaalt het huishoudelijk reglement dat raadsleden die deelnemen aan commissies, maar geen stemrecht hebben omdat hun fractie te klein is, maximaal drie zitpenningen per maand kunnen krijgen. De PVDA is – als enige partij – in dat geval. Het is de provinciale administratie die dat over het hoofd heeft gezien en de zitpenningen van de PVDA verkeerd heeft berekend op basis van de zes commissievergaderingen waar Kris Merckx en Nicole Naert maandelijks aan deelnemen. Vanaf maart 2016 namen zij nog steeds aan zes commissiezittingen actief deel, maar ontvingen slechts voor drie zitpenningen overeenkomstig het door hen ingevulde op de aanwezigheidslijst.

“Het is bijzonder dom van de N-VA om met losse flodders op de PVDA te schieten”, zegt Tom De Meester. “Onze verkozenen doen aan politiek uit engagement, niet om er zelf beter van te worden. Kris Merckx en Nicole Naert storten élke eurocent van hun zitpenningen rechtstreeks door aan de partij. Wij zijn daar fier op. Er is geen enkele partij die ons dat nadoet. In tegenstelling tot de 10.000 euro-politici van de N-VA leven al onze mandatarissen met een modaal inkomen. Met de zitpenningen en de bijdragen van onze leden en sympathisanten financieren wij onze campagnes tegen de Turteltaks, de aanvallen op ons pensioen en andere regeringsmaatregelen.”

“De N-VA probeert nogal amateuristisch om de aandacht af te leiden van de graaischandalen waarin ze verwikkeld zit”, aldus De Meester. “Na het Telenet-schandaal van Siegfried Bracke, het recordaantal mandaten van Koen ‘cumul’ Kennis en de nauwe banden tussen Bart De Wever en vastgoedkoning Erik Van der Paal blijken ook de provinciale gedeputeerden aardig in de kas te graaien.”

“Dit is geen toeval”, zegt Kris Merckx. “Ik heb woensdag een interpellatie in de provincieraadszitting over de exuberante toplonen van onze provinciale politici. De gedeputeerden verdienen een 85.000 euro per jaar, waar ze nog eens 40.000 euro bovenop mogen verdienen in allerhande intercommunales. Daar komt nog de jaarlijkse onbelastbare onkostenvergoeding van 24.000 euro bij. De voorzitter van de provincieraad, Kris Geysen van N-VA, krijgt jaarlijks 17.000 euro en rijdt bovendien met een leasewagen met brandstof ter waarde van 11.000 euro.”

Persdienst PVDA

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Goed artikel. Maar misschien van de gelegenheid gebruik maken om Nicole Naert wat meer in de picture te zetten. De persoonlijke toets werkt bij onze sensatiepers. cfr de krokodillentranen van De Wever toen hij betrapt werd. Wel, nu vallen ze ons Nicolleke aan en bovendien nog onterecht. Misschien een human-interest artikel wat voor een straffe madam ze eigenlijk wel is. Als ze nog kandidaat is bij de volgende verkiezingen, mogen wij dat met trots melden. .
Het is vooral bijzonder dom om niet in te zien hoe onvoorstelbaar nietig men wel is.
het is toch allang geweten dat hun duimen dik zijn geworden
De gedepudeerde van de nva Jan de Haas heeft zichzelf voorbij gelopen.
Dat het om een administratieve fout gaat kan ik aannemen, alleen stel ik mij de vraag hoe het komt dat de betrokkenen de fout zelf niet eerder hebben opgemerkt. Worden de bedragen die op de rekening worden gestort dan niet nagekeken of die wel kloppen? Nu lijkt het of men in hetzelfde bedje is natuurlijk.
Spijtig genoeg is het zo dat de N-VA kiezers alles geloven wat de N-VA zegt. Maar verder denken ze niet na. Is typisch aan onze hedendaagse ik-maatschappij.
Nva is de grootste leugen bende in vlaanderen en daarbij de grootste dieven zitten er bij !