Foto Paul Weaver / Flickr

Woedende leerkrachten trekken als een wervelwind doorheen Trump-land

auteur:

Tino Delabie

Stakingen en protestmarsen in de VS. Leerkrachten in verschillende Amerikaanse staten zijn met de dag bozer om de jarenlange onderwijsbesparingen en looninleveringen. En hun acties hebben resultaat. In Oklahoma gaan voor het eerst in 28 jaar de belastingen op de winsten van de olie- en gaswinning omhoog om het onderwijs te herfinancieren.

“Na meer dan 10 jaar verwaarlozing en besparingen zitten onze studenten in overvolle klassen, met gebrekkig meubilair, met verouderde handboeken die uiteenvallen, in een school die maar 4 dagen per week open is, met leraars die verplicht zijn om bloedplasma te geven, een extra job uit te oefenen of naar voedselbanken te gaan om hun gezin te voeden.”

Het citaat hierboven komt van de de Oklahoma Education Association. De grootste leerkrachtenorganisatie uit de Noord-Amerikaanse staat Oklahoma. De woede van de leraars om de jarenlange onderwijsbesparingen en looninleveringen heeft hen tot een belangrijke politieke kracht gemaakt, die een rol kan spelen bij de tussentijdse verkiezingen in november in staten en districten.1

Take me home, country road

De leraars in West Virginia behoren tot de slechtst betaalde van de Verenigde Staten. Velen verdienen minder dan 15 dollar per uur. In deze staat zijn de Republikeinen aan de macht. Hier hadden leerkrachten sinds 1990 niet meer gestaakt, meer nog, in 2016 werden wetten van kracht die er vakbonden en stakingen aan banden leggen. Donald Trump haalde er een verpletterende overwinning. En toch ...

Toch heeft deze staat een traditie van arbeidersstrijd. En het was dan ook hier dat de leerkrachten het vuur aan de lont staken. De Republikeinse regering wilde leraars een hogere bijdrage voor de ziekteverzekering laten betalen en aan hun pensioenrechten morrelen. Daarnaast koos Trump voor de reactionaire Betsy DeVos als minister van Onderwijs. Woedend begonnen jonge leerkrachten hun verzuchtingen via sociale media kenbaar te maken. Aan de andere kant had je de strijd van de scholieren tegen wapenbezit in de scholen. De leerkrachten sloten zich aan bij de strijd en slaagden erin duizenden collega’s uit de staat te sensibiliseren.

Eind februari kwam het tot een staking. 33.000 leraars in New Virginia kwamen op straat. Ze eisten een loonsverhoging, een betere ziekteverzekering en het schrappen van de geplande vermindering van de pensioenen. Sociale media zorgden voor een grote zichtbaarheid en de steun van het publiek volgde. Na negen dagen staking onderhandelden twee vakbonden een loonsverhoging van vijf procent en andere toegevingen. Ook de andere ambtenarenbonden sleepten in hun kielzog zo’n loonsverhoging in de wacht.

Dit inspirerende verhaal kreeg een staartje in de andere delen van de VS. Of zeg maar een staart!

De grote staart

In Pittsburgh moest de lerarenvakbond nog maar dreigen met staken en binnen de twee dagen werd op alle eisen ingegaan.

In Frankfort Kentucky namen enkele honderden leerkrachten deel aan een protestmars. Prompt lieten de Republikeinse senatoren weten dat ze het wetsvoorstel om de pensioenen te verlagen, zouden uitstellen.

In Arizona verzamelde een oproep op Facebook tot actie op enkele dagen 26.000 steunbetuigingen van leraars. Op een meeting van leraars in Phoenix verleden week werd besloten om tot actie over te gaan voor een loonsverhoging met 20 procent en meer middelen voor de scholen.

Volgens de Britse krant The Guardian die de stakingen op de voet volgt, maken de leraars in Arizona, New Jersey, Pennsylvania en andere staten zich ook op voor actie. “De stakingen zijn uniek omdat ze meestal niet worden uitgeroepen door de leiding van de bonden maar  door gewone leden die de sociale media en hun persoonlijke netwerken inzetten om leraars te organiseren op de schaal van een volledige staat en nu van het hele land.”2

Onderwijs in een oliestaat

Dan in Oklahoma. Oklahoma is de staat met de laagste belastingen op winsten in de olie- en gaswinning. Tegelijkertijd liggen de jaarlonen van de leraars er 13.000 dollar onder het Amerikaanse gemiddelde.

Toen een leerkracht daar een Facebookpagina aanmaakte met een oproep om te staken, werden 60.000 mensen lid. Op 2 april kwamen 30.000 leerkrachten bijeen tijdens een luidruchtige meeting aan het parlementsgebouw van Oklahama. Ze eisten een opslag van 10.000 dollar, extra financiering van de scholen en opslag voor de buschauffeurs en ander ondersteunend personeel van de scholen.

In meer dan 100 schooldistricten legden de leraars het werk neer om hun eisen kracht bij te zetten. En het resultaat? Voor het eerst in 28 jaar gaan de belastingen op de winsten van de olie- en gaswinning nu omhoog om het onderwijs te herfinancieren.

1. The New York Times
2. The Guardian