Foto Solidair, Geertje Franssen

Werknemers Volvo Trucks verwerpen doorgedreven flexibiliteit en staken voort

De werknemers van Volvo Trucks in Gent zetten hun staking voort. Een voorstel van de directie werd door 85% van het personeel verworpen. Ze moeten steeds harder en flexibeler werken en zelfs actievoeren om verouderd materiaal te vervangen. Hun staking is een concrete verwerping van de wet-Peeters.

“Vroeger maakten we met drie shifts, inclusief de nacht, 200 trucks per dag. Nu zitten we aan 210 trucks met twee shifts”, klinkt het bij een stakende arbeider aan het piket. Vakantie opnemen is een probleem, want de fabriek is onderbezet. Dan is er ook nog verouderd materiaal dat niet vervangen wordt. Of evidente zaken die er niet van af kunnen. “Ze besparen hier zelfs op handschoenen. We moeten actievoeren om heftrucks te vervangen. Is dat normaal in een fabriek?”

Maandagavond verliep de stakingsaanzegging van het gemeenschappelijke vakbondsfront bij vrachtwagenbouwer Volvo Group in Gent (bekend als Volvo Trucks). Dinsdag gingen de werknemers in staking.

77 miljoen euro winst: 63 miljoen voor de aandeelhouders

Volvo Trucks maakt veel winst. Voor 2015 kon de groep een winstcijfer van meer dan 83 miljoen euro voorleggen. Na aftrek van belastingen aan een gunsttarief is dat nog steeds 77 miljoen. Die mooie cijfers zijn het resultaat van het harde werk van de werknemers.

63 miljoen van die 77 miljoen verdween in de zakken van de aandeelhouders. Het jaar voordien was dat nog 13 miljoen. Maar het is blijkbaar nooit genoeg. De werknemers moeten steeds harder en flexibeler werken. De maat is helemaal vol. Dat er actie nodig is om verouderd materieel te vervangen is al helemaal absurd. Er is geld genoeg voor extra aanwervingen en investeringen, maar Volvo laat liever aandeelhouders graaien dan te investeren

Verzet tegen de flexverslaving van werkgevers en regering

Op 28 februari kwam het al tot spontane werkonderbrekingen. De directie reageerde arrogant en dreigde met ontslagen. Maar door de druk moest ze ook enkele voorstellen doen. De vakbonden van Volvo Trucks legden deze voor aan de werknemers. Zij keurden dat eerste voorstel vorige donderdag 9 maart af met 84%.

Het ongenoegen zit diep. En niet alleen op Volvo Trucks. De regering liet onlangs de wet-Peeters stemmen. Die legt nog meer flexibiliteit op aan de arbeiders en bedienden in dit land. Werkgevers zullen met de wet-Peeters honderd nieuwe overuren per jaar mogen onderhandelen met elk van hun werknemers. Dat betekent twee extra uren per week, dus het einde van de 38-urenweek. Honderd uren, dat zijn twaalf extra werkdagen per jaar voor degenen die in het systeem van de 38-urenweek blijven zitten. Daardoor zullen de werkgevers minder extra volk aanwerven als het drukker is. De honderd nieuwe overuren staan buiten alle bestaande cao’s, worden individueel toegepast, zonder motivatie, zonder controle van vakbonden en zonder dat je er recuperatietijd voor kan vragen. Acties zoals die op Volvo Trucks tonen nochtans aan dat werknemers nu al niet meer kunnen. “Wij worden hier geleefd,” klinkt het aan het piket.

Verwerping wet-Peeters

Na de eerste stakingsdag dinsdag deed de directie een voorstel. De werknemers keurden het af met 85%, nog iets meer dan het eerste voorstel. Werknemers en vakbonden geven hiermee een duidelijk signaal.: de directie moet met betere voorstellen afkomen.

De flexverslaving van de werkgevers gaat ten koste van de gezondheid, het privéleven en de jobs van werknemers. In plaats van aan te werven zullen de bazen mensen extra laten presteren op drukke momenten. De werknemers van Volvo Trucks kunnen het nu al niet meer aan. Met hun actie verwerpen zij in de feiten de wet-Peeters. Deze staking heeft daarom een betekenis voor de hele sector. Werkgevers worden overmoedig door de maatregelen van de regering in hun voordeel. Op Volvo Trucks en in andere bedrijven willen ze steeds verder gaan. Maar als ze de flexibilteit en de werkdruk te ver drijven, volgt er verzet in de bedrijven.

Dit artikel komt uit het maandblad Solidair van april  2017Abonnement.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.