Wel politieke spelletjes, maar geen regeling voor Arco-spaarders

auteur:

Ivo Flachet

De huidige federale regering heeft nog altijd geen oplossing uitgewerkt voor het Arco-dossier, ondanks vele beloften. Dat is onaanvaardbaar. Er worden liever electorale spelletjes gespeeld op de rug van de Arco-spaarders.

Er is nog steeds geen oplossing voor de Arco-spaarders. De PVDA besteedde al van bij het begin veel aandacht aan de bankencrisis. De partij is van oordeel dat geen enkele spaarder moet opdraaien voor de graaizucht en de roekeloosheid van de banksector. De 800.000 kleine Arco-spaarders hebben geen enkele verantwoordelijkheid in de vereffening van Arco. Coöperanten zijn spaarders met een kleine inleg die niet op gelijke voet mogen worden behandeld als beleggers en andere aandeelhouders.
Zie artikel “Arco-Spaarders zijn geen speculanten”.

Het is dan ook terecht dat coöperanten rekenen op de waarborgregeling. De PVDA is het niet eens met het oordeel van de Europese Commissie die stelde dat de staatswaarborg voor de kleine Arco-spaarder een vorm van ‘illegale’ staatssteun is.

De uiteindelijke factuur van de staatswaarborg moet worden doorgeschoven naar de bankensector zelf. De PVDA pleit daarom voor de oprichting van een bankenfonds dat verplicht gespijsd wordt door grootbanken en financiële instellingen. Zie ook het artikel “Wie moet de Arco-spaarder vergoeden?”

Raoul Hedebouw en Marco Van Hees, de volksvertegenwoordigers van de PVDA, blijven dit in het parlement vurig verdedigen, net als partijvoorzitter Peter Mertens.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Arcopar werd vroeger als een beter renderende spaarboek verkocht. Men moet dus nu zijn woord houden!