Foto Solidair

Volksprotest doet Zelzaats gemeentebestuur plooien

auteur:

han Soete

PVDA Zelzate beleefde gisteren een historische gemeenteraad. Onder het oog van een bomvolle zaal boze burgers bond het bestuur op meerdere punten in.

Alles heeft burgemeester Bruggeman (Open Vld) van Zelzate geprobeerd om het protest de kop in te drukken. Op 3 mei annuleerde  hij nog doodleuk de gemeenteraad na vijf minuten omdat de zaal bomvol zat. De oppositie riep daarop de gemeenteraad een week later zélf bijeen en nu zat de zaal zo mogelijk nóg voller, met actievoerders en verschillende actiecomités die bovendien opriepen tot een grote betoging. Resultaat: het schepencollege plooide over de hele lijn. De jeugdopbouwwerker blijft 100 % voltijds. Een PVDA-motie tegen de privatisering van de kinderopvang werd goedgekeurd. En er mag weer gefeest worden op het Hoogbouwplein.

Dikke proficiat voor PVDA Zelzate!

Reacties

ik vind het fantastisch dat de bevolking zijn plaats inneemt. De oude gewoonten van 500 jaar geleden dienen vervangen te worden of aangepast aan de huidige samenleving. De super conservatieve huidige regeringsleiders dienen terug naar school te gaan en zich te herscholen. Dat dient te gebeuren in elke democratie in elk modern land, gemeente, stad. Er is een nieuwe democratie nodig (einde van semi dictaturen). Ik wens jullie heel veel geluk, moed en volharding. Maak een nieuwe structurele organisatie, aangepast aan de huidige levensverwachtingen van de bevolking. Het is een hele ommekeer, dus niet gemakkelijk anders te gaan denken.
Duim op pvdavoor wat daar volbracht is
Onder de mom van "wij weten wat goed is voor de mensen" worden door enkelingen en partijbesturen zogezegde oplossingen in de strot geduwd van elke burger, zonder dat die voldoende weerwerk kan leveren. Volksraadplegingen worden angstvallig vermeden of worden onderworpen aan praktisch onhaalbare voorwaarden, zodat men zijn gang kan gaan. Eén jaar of 6 maanden voor de verkiezingen worden de asociale beslissingen door die besturen op zolder gestockeerd en men gaat ervan uit dat de meeste mensen de genomen onrealistische beslissingen al lang vergeten zijn - wat meestal ook het geval is. De pers wordt meegesleept door "hot news", primeurs en een hemel vol van luchtballonnen - tot op het been snijden in een dossier zit er niet meer in. Het is in elk geval hoopvol te zien dat "het volk" nog altijd iets kan betekenen wanneer het op erop aankomt. Solidariteit en communicatie is nu het machtigste wapen dat de burger nu nog heeft. Proficiat burgers van Zelzate