Vlaamse gezinnen betalen elektriciteit 37 procent duurder dan in buurlanden

Door de Turteltaks en andere prijsstijgingen wordt onze energie op 1 januari 2016 fors duurder dan in onze buurlanden. De energiekloof bedraagt 37 procent. Dat blijkt uit berekeningen van de PVDA studiedienst.

De energiekloof wordt flink groter. Vandaag is stroom nog 6 procent goedkoper, maar vanaf januari wordt elektriciteit 37 procent duurder dan in onze buurlanden.

België wordt het allerduurste energieland van de ons omringende landen.

In 3 jaar zijn de prijzen in ons land vier keer sneller gestegen dan in onze buurlanden.

De PVDA vergeleek de stroomfactuur van een gemiddeld gezin in Vlaanderen — met een verbruik van 3.500 kWh/jaar — met die in de ons omringende buurlanden, op basis van de energieprijzen (databank CREG) en de aangekondigde prijsstijgingen. De resultaten zijn onthutsend.

Op 1 juli 2015 lag onze energiefactuur gemiddeld nog 6 procent lager dan in onze buurlanden. België deed het beter dan Frankrijk en Nederland. Dat was in grote mate te danken aan het btw-tarief voor elektriciteit.

De impact van de nieuwe maatregelen die ingaan op 1 januari 2016 is enorm. De afschaffing van de gratis stroom door de Vlaamse regering verhoogt de basisprijs van energie met 38 procent. Ook de netvergoedingen stijgen (+ 16 procent) en de Turteltaks verdubbelt de heffingen op de stroomprijs (+ 48 procent). Daarbovenop komt de federale beslissing om de btw op elektriciteit opnieuw te verhogen naar 21 procent. In totaal stijgt de energiefactuur van een gemiddeld gezin met 46 procent.

In totaal stijgt de energiefactuur van een gemiddeld gezin met 46 procent.

Door de nieuwe prijsstijgingen wordt onze energie duurder dan in onze buurlanden: onze factuur wordt zelfs 3 procent duurder dan in Duitsland, dat er op vlak van groene-stroomproductie veel beter presteert dan België (25 procent duurzame energieproductie). België heeft de hoogste stroomfactuur, maar het slechtste resultaat van de klas. In vergelijking met de andere buurlanden doet België het nog veel slechter. Een gemiddeld gezin betaalt 38 procent meer dan in het Verenigd Koninkrijk, 56 procent meer dan in Nederland en maar liefst 76 procent meer dan in Frankrijk.

In vergelijking met drie jaar geleden is de stroomfactuur voor een gezin in Vlaanderen ook veel sneller gestegen dan in onze buurlanden, blijkt uit de studie. In Duitsland steeg de factuur met 3 procent, in Frankrijk met 13 procent en in het Verenigd Koninkrijk met 17 procent, terwijl de energie in Nederland goedkoper werd. Gemiddeld stijgt de energiefactuur in Vlaanderen in drie jaar tijd maar liefst 4 keer zo snel als in onze buurlanden.

Petitie tegen Turteltaks

De Turteltaks is een asociale vlaktaks op verwarming en verlichting. Onze stroomfactuur wordt opnieuw 100 euro duurder om de woekerwinsten van grote zonnepanelenparken te betalen. Het is bovendien de zoveelste prijsverhoging op rij: ook de btw verhoogt naar 21%, de gratis stroom wordt afgeschaft... In totaal wordt onze energiefactuur 400 euro duurder.

Elk gezin moet 100 euro betalen, of je nu veel of weinig elektriciteit verbruikt. Wie zuinig omgaat met energie wordt daar niet voor beloond. Er zijn alternatieven voor de Turteltaks. Gebruik de nucleaire winsten van Electrabel om te investeren in groene stroom, en beperk de overdreven miljoenensubsidies voor grootschalige zonnepanelenparken.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Een gouvernement zou de bevolking moeten beschermen en de bedrijven reguleren. Niet de bedrijven beschermen en de bevolking reguleren.
de rijker worden weer rijker...
alleenstaande en ik kan het amper nog allemaal bolwerken - hier moet iets gebeuren, laat Huts en ING & C° eens mee betalen! Ik huur en heb niet eens zonnepanelen!
Waarom staat de Prosumenten kost niet in dit lijstje van extra kosten? Dat is nogmaal 350 euro erbij voor gemiddelde burger, waarvan velen zoals ik geen groene stroom certificaten ontvangen, wegens zogezegd goed rendement van zonnepanelen investering in 2013
Schandalig ! Dat het maar vlug terug verkiezing wordt .... Dan zijn wij aan zet !
WAAROM blijven éénoudergezinnen altijd in de "kou" staan?Want als ze willen besparen op hun energie, zullen ze kou moeten lijden.... Waarom krijgen die gezinnengeen tegemoetkomingspremie ?? ( cfr sociaal tarief zoals bij gehandicapte kinderen) Een oplossing om die energiefacturen te kunnen blijven betalen, wat de éénoudergezinnen betreft, is een verhoging vragen door de ouder die de kinderen ten laste heeft, van het alimentatiegeld voor de kinderen, Maar... dan moet er een herziening van het EOT (echtscheiding onderlinge toestemming) gebeuren voor de rechtbank en dat brengt weer kosten met zich mee. Miserie, miserie en inderdaad, scheiden doet lijden, zegt het spreekwoord.
Hoezo? in Belgie betaald men de energie 37% duurder dan in de buurlanden??????? Voor hetzelfde verbruik met 10kv zonnepanelen betaal ik 150% meer in vlaanderen dan in wallonie in izenberge 2035 euro en in moeskroen 821 euro ik krijg geen premie voor mijn panelen dus iedereen naar het goedkoopste buurland van Vlaanderen dus in vlaanderen leveren ze misschien stroom door gouden kabels en in wallonie door koperen PVDA doe er iets aan in godsnaam, wij zijn dezelfde Belgen toch