Van Freyafactuur tot Turteltaks

Hoe is het fout gelopen met de zonnepanelensubsidies? Waarom hebben alle regeringspartijen boter op het hoofd? Waarom is de Turteltaks onrechtvaardig? En wat is het alternatief van de PVDA? Tom De Meester legt het kristalhelder uit in dit opiniestuk.

Een liberale minister die trots uitpakt met een onpopulaire belasting, gekker moet het niet worden. Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) omarmde de Turteltaks, een nieuwe groenestroomheffing van 100 euro per gezin, als 'een goede geuzennaam' en beloofde om het woord 'bij Van Dale in te zenden als woord van het jaar, al zal sjoemelsoftware moeilijk te kloppen zijn'.

In het Vlaams Parlement probeerden Open VLD en SP.A elkaar gisteren angstvallig de zwartepiet toe te spelen. 'De oppositie wil doen vergeten dat zij de put groef die ik moet vullen', zei Turtelboom. De Turteltaks moet de schuldenput wegwerken die door de jarenlange oversubsidiëring van grootschalige zonnepanelenparken is gegraven, en dát, zo zegt ze, is niet háár schuld.

In werkelijkheid heeft Open VLD wel degelijk boter op het hoofd, net als de andere partijen die de voorbije tien jaar aan de macht waren.

Leterme I

Het groenestroomverhaal begint in 2004 als de regering Leterme I - mét liberalen - een onrechtvaardig subsidiesysteem voor zonnepanelen uitwerkt waarbij de factuur rechtstreeks in de stroomfactuur van de gezinnen wordt doorgerekend. Het wordt de kroniek van een aangekondigd falen. Energie-expert Aviel Verbruggen voorspelde toen al dat de factuur voor de consument zo hoog zal oplopen 'dat het systeem zal imploderen onder zijn eigen gewicht'.

En inderdaad. In 2008 lopen de subsidiekosten helemaal uit de hand. Eigenaars krijgen 450 euro per megawattuurzonnestroom, twintig jaar lang, terwijl de zonnepanelen zelf fors goedkoper worden. Multinationals als Katoennatie bouwen in sneltempo zonnepanelenplantages en strijken miljoenen subsidies op. Banken als ING zetten zelfs speciale leasingconstructies op om het koetje te melken. 'Wie zijn rekenmachientje erbij neemt, stelt vast dat zonnepanelen een lucratieve belegging geworden zijn', waarschuwt deze krant al in 2008. 'Wat iedereen zich afvraagt, is wanneer de overheid zal ingrijpen om de beleggershype rond zonne-energie af te zwakken.' (DS 12 april 2008).

Peeters I

Niet dus. De regering Peeters I - opnieuw mét liberalen - geeft niet thuis. De subsidies worden verlaagd van 450 euro naar 350 euro, maar dat is onvoldoende om de oversubsidiëring aan te pakken. Ook Freya Van den Bossche (SP.A), die in de zomer van 2009 Vlaams minister van Energie wordt, gaat niet bepaald op de rem staan. Terwijl de groenestroomkosten in sneltreinvaart ontsporen, worden de subsidies pas in januari 2011 opnieuw verlaagd, tot 330 euro. Onder luid protest overigens van... Open VLD dat, samen met Groen, zwaar uithaalt naar de 'hold-up' van de Vlaamse regering op de zonnepanelenindustrie.

Ondertussen is het kalf allang verdronken. De teller van het aantal zonnepanelen in Vlaanderen staat op 182.000, de factuur voor de samenleving is opgelopen tot 312 miljoen euro per jaar. Het gevolg laat zich raden: in april 2011 zien de gezinnen hun jaarlijkse energiefactuur stijgen met gemiddeld 72 euro.

Van alle oplossingen is de Turteltaks de minst rechtvaardige.
En zeggen dat het anders kan ...

En dat was nog maar het begin. Boven op de Freyafactuur komt nu dus de Turteltaks. Met dank aan de Vlaamse regeringspartijen N-VA, CD&V en Open VLD. 'Niets doen was geen optie', zegt minister Turtelboom, maar de vraag blijft waarom alweer de gezinnen en alleenstaanden moeten opdraaien voor het failliet van het groenestroombeleid. Van alle oplossingen is de Turteltaks de minst rechtvaardige. De Turteltaks kost elk gezin 100 euro en houdt geen rekening met stroomverbruik en nauwelijks met inkomen. Het is een vlaktaks op verwarming en verlichting. Dat maakt hem bijzonder asociaal. Bovendien komt de last bijna uitsluitend bij gezinnen en kleine bedrijven te liggen. Energie-intensieve multinationals worden expliciet ontzien. Zij krijgen een voordeeltarief en betalen in verhouding veertig keer minder. De zonneplantages van Katoennatie en andere subsidieslurpers blijven al helemaal buiten schot. Zij betalen niks.

En zeggen dat het anders kan. Schrap de groenestroomkosten uit de energiefactuur, zoals de Vlaamse energiewaakhond Vreg al in 2013 suggereerde. Gebruik de nucleaire winsten om te investeren in groene stroom, in plaats van de gezinnen op kosten te jagen. En pak de misbruiken aan. Breng de woekerrendementen van grootschalige zonnepanelenparken in kaart en room de overdreven zonnewinsten af. Er is genoeg voor iedereen, maar niet voor de ongebreidelde hebzucht van Katoennatie & co.

PVDA start petitie tegen Turteltaks

De stroomfactuur wordt opnieuw 100 euro duurder. Grootschalige zonnepanelenparken krijgen miljoenen euro subsidie, maar wij krijgen wel de rekening. Dat is onrechtvaardig. Stop de Turteltaks, teken de petitie: www.stopturteltaks.be.

Dit artikel komt uit het maandblad Solidair van november 2015. Abonnement.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

schaf de zonnepaneelplantages af.degene die een installatie wil plaatsen,dient deze te plaatsen naar behoefte en niet om meer op te wekken dan hij of zij nodig heeft.
Beste, dat valt een beetje moeilijk te schatten met ons wisselvallig weer. Ten tweede, waar zullen de energieverkopers dan de groene stroom halen die ze aan iedereen willen verkopen? Misschien hebt u zelf wel een groene stroom contract.
Ik heb in 2009 geïnvesteerd in zonnepanelen. Ik heb toen goed uitgerekend wat voor mij financieel mogelijk was. Met de zoveelste verhoging op komst klopt de rekening natuurlijk niet meer, ik moet nog wel tot 2019 mijn afbetaling kunnen blijven aflossen ...
Er zijn in het verleden door politici stomme beslissingen genomen waarvan de factuur nu naar boven komt zoals o.a. het gehele gedoe met de groene stroomcertificaten ( om nog te zwijgen over het subsidiëren van dieselmotoren en bedrijfswagens). De SP-A gaat in deze zeker ook niet vrijuit. Er zijn nu WKK's die midden in de zomer op volle capaciteit draaien, alhoewel men op dat ogenblik de warmte ( en dikwijls ook niet de elektriciteit) niet kan gebruiken en de installatie op dat ogenblik een duidelijk lager rendement heeft dat een conventionele installaties op aardgas die dergelijke subsidies niet ontvangt. Hierdoor hebben deze aardgasinstallaties geen andere optie dan te sluiten en moet de brave burgers tijdens de winterperiode maar hopen dat het licht niet uitgaat. Bijkomend probleem is dat deze WKK's en mega-zonnepaneleninstallaties zich meestal bevinden op locaties (zoals agrarische gebieden) waar er geen gepaste aansluiting is op het elektriciteitsnet. Gevolg is dat er dure investeringen vereist zijn voor bijkomende (hoogspannings-) leidingen. Echter geen probleem ! De regering heeft in het verleden reeds beslist dat niet de exploitant van deze installaties, maar wel de brave burgers moeten opdraaien voor deze kost. Raadpleeg hiervoor maar een grondig uw elektriciteitsfactuur van vorig jaar. De fameuze "madam Turtelboom taks" is wel het diepste van dit beerputverhaal. De factuur wordt nu schaamteloos hoofdzakelijk doorgeschoven naar de gepensioneerden, mensen met een laag inkomen en alleenstaanden. Liefst 100 euro per jaar, ongeacht de inspanningen die men doet om zuinig om te springen met elektriciteit. Dit bovenop de verschillende andere verhogingen (zoals BTW, vennootschapsbelasting...) van de elektriciteitsfactuur. Ik hoop dat er massaal klacht zal ingediend worden bij de bevoegde instanties op basis van een duidelijke discriminatie van bepaalde bevolkingsgroepen. Het is echter perfect mogelijk om deze taks door te rekenen in het tarief per KWH, zoals dit ook met de verschillende andere heffingen op elektriciteit gebeurt en de opbrengst voor de schatkist even hoog is. Maar ja, mevrouw Turtelboom is blijkbaar liever lui dan moe en laat zich liever de wet dicteren door de elektriciteitsboeren en andere duistere krachten. De brave burger betaalt altijd, denkt ze. Ik vraag me af wat bv. de coalitiepartner CD&V (en het ACV) van deze verderfelijke taks vindt. Slikt men daar echt alles?? Ik ervaar wel dat er ook bij kennissen van mij een inwendige woede groeit tegen deze deze zogenaamde "tax shit" en die waarschijnlijk eens tot uitbarsting zal komen, liefst nog voor de volgende verkiezingen. Ik hoop dan dat voor mevr. Turtelboom het resultaat zal zijn: "By by Mm Truttelboom". De brave burger verdient beter.
Nog meer slikken? Mijn slokdarm overleeft dit niet meer.
alle zijn weer al dezelfde die ervoor opdraaien en dezelfde die de dans ontspringen met als excuus de werkgelenheiD
" werkgelegenheid " is ook geen ekskuus om onrechtvaardig niet-zonnepaneelbezitters te laten opdraaien voor wat ze niet bezitten. Besluit : Dit wordt diefstal met voorbedachte rade !
Geachte Mooi artikel in De Standaard van De Meester op 22oktober. Had nog juist een foto mogen bij staan , het blauwe leger van Huts. Met zijn politieke vriendjes ( De Croo,Turtelboom ...) ! ( zie Het Nieuwsblad 14/10/2013 ) Groet Stefaan Van Britsom
als je geen verstand hebt van te besturen, dan moet je er mee stoppen, ipv van stommiteiten allerhande als wetten door te drukken......dat wordt een boemerangtaks los in uwe zwarte haardos , ja hoe is uw naam weeral ????? Madam Turtelwatt.
Wat men vergeet is dat aankoop zonnepanelen extreem duur was vroeger, voor 10 panelen heb ik 10000 euro betaald, hierbij komt dat men de mensen wou aansporen om te investeren in milieu vriendelijke installaties wat bijdraagt tot minder energieafhankelijkheid v/d grote spelers en om de klimaatdoelstellingen te halen is het ook een goede zaak om bedrijven aan te sporen zonnepanelen/windmolens te plaatsen. Als ge uw dak isoleert krijgt ge ook subsidies. Ik krijg gedurende 20 jaar 450 euro voor elke 1000Kw in praktijk komt dit neer op 2 jaar driemaal 450 euro, hierbij komt dat de installatie na 10 jaar minder gaat opbrengen en de kans bestaat dat de omvormer het begeeft wat een zware kost inhoudt. Mijn meter draait achteruit probleem is dat ik de energie niet op het net kan zetten of ergens kan opslagen, nu voert prosumententarief in wat er voor zorgt dat de families extra moeten betalen terwijl op zonnige dagen men door onze panelen minder energie moet halen van kernenergie of in het buitenland. Probleem blijft dat bedrijven zoals Katoennatie miljoenen per jaar opstrijken via die certificaten, maar ook veel stortplaatsen, gemeenten, enz... men zou bij die bedrijven een deel kunnen recupereren maar blijf af bij de families. Ik ben voorstander voor elk huishouden zonnepanelen en plaatsing winmolens in de streek, mijn elektriciteit komt van Ecopower en gas Lampiris die beschikken ook over alternatieve energiebronnen. Uiteraard ben ik niet akkoord met die heffing van 100€ en zeker niet dat de gezinnen moeten betalen en hierbij nog eens de andere heffingen.
Hier sluit ik mij 200% bij aan wat burger Van Aelst hier voorgaande kort heeft samengevat, om nog maar te zwijgen over de monsterboetes die ons belgisch landje diende te betalen als ze niets aan groene stroom hadden gedaan, zoals zonnepanelen promoten en windmolens, want we zijn er nog steeds niet, word ons nu nog gezegd tegen 2020 is de norm nog verstrengt die we moeten halen, als madame Turtelboom en haar gevolg lees huidige regering, zal ze deze mogelijke boetes ook wel kunnen inschatten en een zwart schaap (de kleine burger) weten te vinden die het geluk heeft het allemaal te mogen betalen. Van de mogelijke hoge boetes in het verleden word nu met geen woord meer gerept, dat is mooi van de baan door de zonnepanelen. En deze boete's die nog kunnen komen, daar hoor ik ze niet over spreken wel dat de 2 miljard ophoping van de zonnepanelen voor de deurstaat dat wel. De werkgelegenheid moet kunnen worden voorzien, maar is dat de oplossing dan sponsor de middenstand en vooral de grote bedrijven met enorme bedragen en tegemoetkomingen, want zij zijn ook weg als ze hun goesting niet krijgen, volgens mij zijn die altijd weg als de koe leeg is gemolken met de zoveel belovende jobs die ze gaan invullen om alleen hun slag thuis te halen en dan saluté met de wind van achteren op naar de volgende melkkoe in het buitenland. ik denk dat het probleem is dat de grote der aarde niet meer content kunnen zijn, vandaag winst is morgen nog veel en veel meer winsten maken, anders boeren we niet goed. En hoe we dat gaan halen heeft geen belang, maar we moeten het halen anders zijn we weg. Dat is hun uitgangspunt, ik (het grote kapitaal) wil dit en de rest moet plooien. Je zou voor minder de brui aangeven en doen als de grote vertrekken uit dit apenland maar zij weten ook dat de gewone burger dat niet kan doen omdat hij of zij het besef nog hebben hier ben ik geboren en dat laat je zomaar niet achter je, wel als je daar de ziekelijke geldparasiet hebt opgelopen, dan zie je enkel de euro's op je eigen rekening staan. Menselijkheid hohohoho daar kan ik (grote geldbezitter)dan geen rekening mee houden. Hier sluit ik af want er kan nog heel wat op de tafel worden gegooid en even zeer er ook weer nog sneller er van af gedaan. Begrijpen wie kan.
Dat de overheid positieve initiatieven neemt om mensen de mogelijkheid te bieden over te stappen naar klimaatneutrale energieopwekking, daar is niets op te zeggen. Wat de realiteit echter duidelijk maakt, is het volgende: 1. de subsidies voor de installatie van zonnepanelen werd bijna alleen door de beter gegoede klasse (degenen die het geld hebben of/en de weg kennen in het labyrint van regeltjes om aan een ecolening of iets dergelijks te geraken) aangevraagd. Voor velen is een investering van 10.000 Euro niet haalbaar. Zelfs niet van 1000 Euro gezien een groot deel van de bevolking reeds schulden aan het afbetalen is of maar net toekomt met het inkomen dat ze hebben. Laten we dan ook de huurders niet vergeten die totaal geen inspraak hebben in het al dan niet leggen van zonnepanelen op de daken van hun woning. 2. het is niet eerlijk de kost van de subsidies te laten betalen door diegenen die niet de mogelijkheid hebben om zonnepanelen te plaatsen. Dit is weer zo een voorbeeld van het perverse 'de vervuiler betaalt', want dat is de slogan die achter deze maatregel zit! Ook degenen die echte groene energie afnemen op een indirecte manier (via bvb Ecopower) betalen mee. En dat terwijl GDF Suez (Electrabel) woekerwinsten maakt... 3. en dan komen we tot het heden: tot de Turteltaks kon je zeggen dat enkel de minderbegoeden werden gedupeerd door deze subsidie. Nu laat men zien voor wie deze regering echt werkt: degenen die het minste moeten bijdragen. De petitie noch het artikel vallen degenen aan die voor hun eigen huis geinvesteerd hebben in zonnepanelen. Net zoals alle andere werknemers en kleine zelfstandigen zijn zij de dupe. Het alternatief van de PVDA is gekend: er is genoeg voor iedereen. Dus ook om iedereen te laten overschakelen naar klimaatneutraal electriciteitsverbruik. Door diegenen te laten betalen die het geld hebben. Diegenen die meer dan anderhalf miljoen bezitten. Niet u en ik.
Waarom moeten mensen zonder panelen voor anderen betalen Moeten wij voor zulke paljassen stemmen Zeer zeker niet
1 .-de niet bezitters van een installatie zonnepanelen laten meebetalen !: Dit is niet alleen onrechtvaardig" maar het BESTELEN van de burgers die geen zonnepanelen bezitten en er de facto ook niets mee te maken hebben, maar anderrzijds met hun belastingen WEL REEDS meebetaald hebben aan de subsidies van de zonnepanelenprofiteurs , maar van de ergste soort"; het zijn de Zonnepanelenbezitters en voornamelijk de industriele profieurs ,die zoals in de tijd van de grootgrondbezitters vanaf =+-1830 m massaal de snelgroeie dennebomen lieten planten op hun eigendommen en hiervoor toen ook subsidies opstreken. 2.- Dit is een corrupte TOTALITAIRE staat.en het parlement , het gaapt maar , in plaats van zijn werk te doen!
Fuck off Huts. Laat ons terug coöperatieve vennootschappen oprichten.
Wat mij ergert is het feit dat er geen enkele party of organisatie klacht neerlegd of een rechtszaak aanspant tegen de onrechtvaardigste heffing ooit." De turteltaks" Dat de blauwe een partij voor de rijken is en de kleine man in een vergeethoekje wil duwen wisten we allang maar dat ik nu 290euro extra moet betalen op mijn jaarlijkse elek. faktuur om iemand anders zijn zonnepanelen te sponsseren, dit gaat er ver over. Wij verwarmen met accumulatiekachels zo als duizenden andere gezinnen en zijn de klos van grillen van Turtelboom. We hebben zelf kennis van mensen die 770 euro moeten bijbetalen en dit 4 of 5 jaar lang. Wij zelf zijn beiden met pensioen en zullen dus ook niet moeten rekenen op de ongeloofwaardige gulheid van€100 in de loonzakje waarmee de spreekbuis van Bart Dewever (Michel)steeds de aandacht tracht te trekken! Wij hebben even zitten rekenen en komen om en bij de duizend euro per jaar dat deze regering ons gaat kosten zonder dat we van de taxshift kunnen genieten! Dat wij en de meeste vlaamse gezinnen zwaar teleurgesteld zijn in deze vlaamse regering zal wel stilaan duidelijk geworden zijn.
Een petitie helpt niet! Actie moet er gebeuren. Als nu eens iedereen een aangetekende brief stuurde naar het parlement met het aanslagbiljet in de envelop en het gewoon niet betaalt. De politici die hiervan de verantwoordelijkheid dragen moet dit bedrag maar ophoesten.
Ik heb geen zonpanelen.
Ik heb geen zonnepanelen, had er geen geld voor, en daarom moet in nu een lening van de staat van 100€ betalen??? De wereld op zijn kop! PURE DIEFSTAL! DANK U NVA voor het zoveelste mes in de rug van de werkende mens.
een subsidie voor zonnepanelen blijft belangrijk om ons onafhankelijker te maken van kernenergie, maar dient aangepast aan de lagere prijs van de zonnepanelen op de markt. En dient beperkt tot lagere inkomenscategorieën, hetzij en / of oudere woningen.
No comment.
Afschaffen, want bij slot van rekening komt het altijd op kosten van de gewone burger.
Ik zit te wachten tot Mr. Huts beslist om zijn bedrijfswagens te vervangen door Tesla's. Van zijn kant een goeie investering want hij kan ze gratis opladen (en nog als 75% als brandstof aftrekken) en kan ze tot 120% fiscaal aftrekken. Hij zou dom zijn moest ie het niet doen, maar alweer... Wie kan die rekening op de duur ook weer gaan betalen? Juist ja, diegene die zich geen Tesla aan 120% kunnen aftrekken...waarschijnlijk.
Altijd de gewone mens die moet opdraaien voor hun fouten dat is België. Maar ze betalen wel aftredende parlementairen gigantische bedragen uit. Zelfs de maandelijkse pensioenen van die personen lopen de hand uit. Alleenstaande vrouw.
Hallo, er is maar één oplossing voor elk bestuur in België. Iedereen persoonlijk verantwoordelijk stellen voor zijn daden, geen parlementaire - of gerechtelijke bescherming meer voor hun daden en beslissingen, ook de gerechtelijke machten ( rechters, magistraten en advocaten, ... ) . Men beschermt mekaar in dit select groepje. Mensen zoals u en mij ( de gewone inwoners ) moeten wel zelf/persoonlijk opdraaien voor hun beslissingen en daden !!! De wet is gelijk voor iedereen, niet ? In België precies niet !!! Waarom Freya niet ter verantwoording roepen , laat ze zelf maar betalen voor haar foute beslissing en niet de bevolking. Ze moesten verbieden dat ze nog aan politiek doet, ze is totaal onbekwaam !!!
Single betaalt enorm! What?Is er enige uitleg voor? Alvast bedankt vooraf, Mvg, M!C.
Ik wil zonnepanelen plaatsen, maar zonder premie, (afgeschaft) 10 kv voor eigen gebruik, ik verwarm ook met accumulatie en gebruik een 2000kwh dagtarief 2000kwh dubbeltarief en een kleine 12000kwh zuiver nacht. Met de nieuwste soort electrische verwarming (atermo) verlaag ik mijn kwverbruik van mijn accumulatiekachels van 12 kw naar een kleine 6 kw, Met mijn die nieuwe kachels in samenwerking met de zonnepanelen komt mijn verbruik op 2000kwh dag en nog 2000kwh dubbel, mijn nachttarief verdwijnt omdat ik mijn verwarming aansluit op die zonnepanelen en gedurende de dag mijn wonig genoeg kan opwarmen met mijn zonnepanelen, snachts lig ik toch in mijn bed. Wat blijkt nu?? ik heb mijn energiefactuur laten bereken via de vreg of de creg (een pot nat) en ik moet bijna 1250 euro meer betalen dan zonder panelen te plaatsen, prosumententaks noemen ze zoiets, maar ik heb geen stroom genoeg met mijn instalatie en steek dus ook geen stroom op het net. dus wat doen de electriciteitsbedrijven, ze verkopen mijn overschot in de zomer duur aan de consument met netvergoeding en alles erop en eraan, en als ik een ietwat stroom zelf afhaal van het net betaal ik ook nog eens de netvergoeding!!!!!! 10kv betekent een prosumententaks van 1065 euro, maar ik steek maar enkele kwh in de zomer op het net, de rest heb ik wel nodig voor mijn eigen gebruik, en in de winter heb ik tekort met mijn installatie. Huts en co steken honderduizenden kwh op het net, krijgen miljoenen subsidie en betalen niks nul den botten. Ik krijg niks van subsidie en betaal 1065 euro taks, logica is wel heel ver te zoeken. De zonnepanelenindustrie moet zo zeker kapot, en de werkgelegenheid in deze branche zal natuurlijk ook in elkander stuiken, ( ik mocht beginnen bij een firma die zonnepanelen installeert en moet nu niet beginnen door een terugloop van aanvragen). Goe bezig hier in Belgie, jan met de pet betaald wel en het millieu dat is toch een grapje he
al degenen die om financië le en andere redenen , geen zonnepanelen konden plaatsen moeten nu het gelag betalen , terwijl anderen konden genieten van de subsidies , dit gezegd zijn de wil ik er nog aan toevoegen dat het met elke subsidie zo is bvb oudere koppels die beiden gewerkt hebben en nu een pensioentje hebben kunnen geen subsidie bekomen voor aanpassing van de woning (teveel inkomen)
ik kan geen zonnepanelen kopen het is mij te duur! als kind vroeg mijn ouders verloren en heb er veel moeten voor doen om een dak boven mijn hoofd te hebben laat staan nu nog eens dure zonnepanelen te plaatsen ik sta voor alles alleen in plaats van ons een schouder klopje te geven en te zeggen het is heel goed dat u het zo ver heeft gebracht 'krijg ik een schop onder mijn kont zo als de volksmond het zou zeggen eerlijkheid is ver te zoeken in deze wereld jammer genoeg
Heb juist een prijsvergelijking gedaan van mijn electriciteitsverbruik. Ik moet met 10kv zonnepanelen in izenberge 2035 euro betalen per jaar heb dan de vergelijking gedaan met de tarieven in Wallonië voor het zelfde verbruik en ook met 10kv zonnepanelen zou ik 821 euro moeten betalen reken en tel 1214 euro minder in BUURLAND WALLONIE of is dit geen buurland van Vlaanderen ??? Het zijn gewoon een bende dieven die in Vlaanderen aan politiek doen, of zou de electriciteit in Vlaanderen door gouden draden geleverd worden misschien en in Wallonië door koperen