Onder president Obama (hier op de foto met de Cubaanse president Raùl Castro) was er voorzichtige toenadering tussen de VS en Cuba. President Trump veegt dat alles nu weer van tafel. (Foto Chuck Kennedy / IIP Photo Archive)

Trump kondigt harde aanpak van Cuba aan

Op vrijdag 16 juni deed VS-president Donald Trump in een speech in Miami zijn nieuwe Cubabeleid uit de doeken. Zijn harde taal en het terug verstrengen van een aantal maatregelen tegen Cuba stuiten op veel onbegrip en protest.

Al in zijn verkiezingscampagne had Trump verklaard dat de VS een “betere” deal met Cuba konden sluiten dan zijn voorganger Obama had gedaan. Die was gestart met een voorzichtige toenaderingspolitiek tot Cuba, onder andere beklonken door in dialoog met de Cubaanse president Raúl Castro de diplomatieke relaties tussen beide landen te herstellen, op 17 december 2014.

In een typische Trump-speech voor de Cubaans-Amerikaanse gemeenschap in Miami kondigde de nieuwe VS-president nu aan dat hij die toenaderingspolitiek van Obama drastisch gaat terugschroeven. De blokkade tegen Cuba behouden en versterken, de reisbeperkingen voor Amerikaanse toeristen weer verscherpen, financiële transacties met Cuba bemoeilijken, uitwisselingsprogramma's van studenten stopzetten: dat heeft Trump alleszins al in petto om het Cubaanse volk en zijn revolutie onder druk te zetten.

Trump staat met deze harde aanpak van Cuba opnieuw erg geïsoleerd binnen de internationale gemeenschap, net zoals bij het opzeggen van het klimaatakkoord van Parijs. Internationaal is er immers een groot draagvlak voor de normalisering van de betrekkingen tussen Cuba en de VS en voor de opheffing van de blokkade. Vorig jaar nog stemden alle landen in de Algemene Vergadering van de VN voor de opheffing van de VS-blokkade tegen Cuba, minus de onthoudingen van de VS en Israël. Met Trump schakelen de VS dus terug over op de taal en acties van confrontatie, ten dienste van de belangen van een kleine maar erg kapitaalkrachtige minderheid van Cuba-hardliners in het VS-establishment.

De linkse fractie in het Europees Parlement, de GUE/NGL (waar de PVDA waarnemend lid van is), was er als een van de eersten bij om de maatregelen van Trump te veroordelen en “de dringende opheffing te eisen van de misdadige blokkade die de VS nu al bijna zes decennia opleggen aan Cuba, die de rechten van heel het Cubaanse volk blijft schenden, en die enorm veel lijden en schaarste heeft veroorzaakt”. De GUE/NGL herhaalt haar “warme solidariteit met de Cubaanse revolutie en met de strijd van het Cubaanse volk om zijn integriteit en soevereiniteit te vrijwaren”.

De Cubaanse regering van haar kant reageerde dat ze de maatregelen betreurt, maar blijft openstaan voor een constructieve dialoog. En ze geeft fijntjes mee dat “de Verenigde Staten niet bijzonder goed geplaatst zijn om ons de les te spellen over mensenrechten”. De Cubaanse verklaring heeft het onder andere over politiebrutaliteiten, racistische discriminatie en de vele slachtoffers van vuurwapens in de VS, maar ook over de toenemende ongelijkheid en het gebrek aan sociale zekerheid in het rijkste land ter wereld. De Cubaanse regering besluit: “Gelijk welke strategie die tot doel heeft om het politiek, economisch en sociaal systeem in Cuba te veranderen, of dat nu gebeurt via druk of met meer subtiele methoden, is gedoemd te mislukken. De veranderingen die Cuba nodig heeft, zoals diegene die gerealiseerd zijn sinds 1959 (de Cubaanse revolutie, n.v.d.r.) en zoals met de huidige actualisering van ons economisch en sociaal model, zullen altijd soeverein beslist worden door het Cubaanse volk.”

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Cuba had nu eens de kans om uit de armoede te stappen en wordt nu weer in de armoede gedreven,Daar gaat dit naar toe.Trump stop met u dreigementen.