Foto Solidair, Dieter Boone

Time's up, Rise up: 14.000 betogers voor het klimaat in Oostende

auteur:

Webredactie

Na een oproep van Climate Express trokken er in Oostende 14.000 betogers op voor het klimaat. De mars, die werd gevolgd door een mensenketting over het volledige strand van Oostende heeft aangetoond dat de burgers vastberaden zijn om sterke acties te eisen om onze planeet te redden.

Het succes van de klimaatmars is bijzonder belangrijk. Ze werd gehouden in een moeilijke context: ze werd eerst verboden in Parijs, daarna in Brussel en vervolgens in Oostende. Maar duizenden burgers hebben zich niet laten ontmoedigen door de antiterreurmaatregelen: “Wij zijn niet te stoppen”, hebben ze zelfs gelanceerd.

"Ik wil graag onze politici bedanken om onze alle reden te geven om vandaag op straat te komen. Ze gaven elkaar nog schouderklopjes over het behalen van een Belgisch klimaatakkoord. Maar laat ons duidelijk zijn. Dat is 6 jaar te laat, niet ambitieus en de internationale solidariteit is 0", zegt Natalie Eggermont, voorzitter van de Climate Express, de initiatiefnemers van de klimaatmars in Oostende. De enige verdienste van dat akkoord is dat het eindelijk, na zes jaar, werd gesloten. Voor het overige is het totaal onvoldoende. Het voorziet in een daling van de CO2-uitstoot met amper 15 % tegen 2020, daar waar het IPPC spreekt van de noodzaak voor de geïndustrialiseerde landen om de uitstoot met 40 % te verminderen tegen 2020. Er is geen enkele ambitieuze doelstelling vastgesteld voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie. Het voorziet in slechts 50 miljoen euro voor de financiering van het klimaatfonds en dat geld zou dan nog uit de middelen van de ontwikkelingssamenwerking kunnen worden gehaald.

België doet verder aan de klimaattop zoals het begonnen is: zonder ambitie om de planeet te redden en door zich in Parijs aan te dienen met een akkoord over de verlenging van de nucleaire energie. Peter Mertens, voorzitter van de PVDA:  “De regering gaat plat op de buik voor multinationals zoals Engie, het moederbedrijf van Electrabel. De kerncentrales mogen alweer langer open en Electrabel krijgt een cadeau van 300 miljoen euro door de verlaging van de nucleaire rente. Op de eerste dag van de klimaattop werd ons land meteen bekroond met de prijs ‘fossiel van de dag’." En met reden.

Voor de PVDA moet de toekomst van onze planeet in handen zijn van een ecologische en sociale planning. Peter Mertens: "Het wordt tijd dat multinationals zoals Engie (Electrabel) stoppen met de politieke keuzes van de regeringen te bepalen. Het klimaat en de beurs, dat gaat niet samen. Wij willen dat er een klimaatplan komt dat vertrekt van de behoeften van de mensen en de noden van de planeet. Dat is iets anders dan de tweecijferige rendementen van een handvol grote aandeelhouders veiligstellen. Wij willen dat er echt geïnvesteerd wordt in isolatie, hernieuwbare energie, duurzame huisvesting en openbaar vervoer, onder controle van de samenleving. Daarvoor is druk nodig, van onderuit. Veel druk en veel mobilisatie."

De mars in Oostende heeft duidelijk aangetoond dat duizenden burgers, van honderden verenigingen, uit de vier hoeken van het land vastberaden zijn om het beleid van ons land radicaal te zien veranderen. De opbouw van een duurzame en sociale maatschappij op maat van de mens zal afhangen van de mobilisatie van de volkeren. De klimaatmars in Oostende is daarvan een nieuw bewijs.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.