Stroomkloof met buurlanden loopt op tot 36 procent voor gezinnen

Een gemiddeld gezin betaalt in Vlaanderen 36 procent meer voor stroom dan in de buurlanden. Vooral de Turteltaks doet de stroomfactuur exploderen, zegt PVDA-energiewatcher Tom De Meester.

De PVDA berekende de stroomkloof voor de gezinnen, naar aanleiding van het nieuws dat kmo's bij ons 15 procent meer betalen voor stroom dan in de buurlanden. “Voor gezinnen loopt de stroomkloof nog veel hoger op”, zegt Tom De Meester. Een gemiddeld gezin betaalt vandaag in Vlaanderen 940 euro voor stroom. Dat is 23 procent meer dan in de buurlanden – zonder Turteltaks. Het verschil met Frankrijk loopt zelfs op tot 56 procent.”

Als de Turteltaks in maart van kracht wordt, loopt de stroomkloof verder op tot maar liefst 36 procent. “We worden het duurste energieland. Dat is onhoudbaar”, zegt De Meester. “Minister Turtelboom beloofde de grote bedrijven vandaag om werk te maken van een 'energienorm' en de stroomkloof met de buurlanden te dichten, zoals het regeerakkoord belooft. Maar dat geldt blijkbaar alleen voor energie-intensieve multinationals. Dat de stroomkloof voor de gezinnen ontspoort tot een historisch record is blijkbaar geen enkel probleem voor de Vlaamse regering.”

De PVDA eist dat de Turteltaks afgeschaft wordt, en dat de energieprijs voor de gezinnen verlaagd wordt tot op het niveau van de buurlanden. Op 28 februari organiseert de linkse partij onder de titel 'PayBackDay' een protestmanifestatie in Brussel om haar eisen kracht bij te zetten. De partij trekt ook naar het Grondwettelijk Hof om de Turteltaks te laten vernietigen.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Dit is er zwaar over en de andere partijen in de regering doen alsof hun neus bloedt.
De zwaksten betalen het meest. De alleenstaanden, de eenoudergezinnen
De mensen begrijpen het nog niet,!