Staakt-het-vuren met opluchting onthaald in Gaza

auteur:

Riet Dhont

Op dinsdag 26 augustus kondigden Hamas, de Palestijnse Autoriteit en Israël een nieuw staakt-het-vuren aan voor onbepaalde duur. Israël zou ook enkele toegevingen doen door opnieuw een doorgang naar Gaza te openen en Palestijnse vissers meer toegang tot de zee te geven.

Na 51 dagen van bombardementen - de oorlog startte op 7 juli - is er een einde gekomen aan de gevechten. De tol die de Gazanen betaalden is hoog. Meer dan 2200 mensen kwamen om, tienduizenden raakten gewond en ontheemd, nadat hun woningen werden vernietigd.

De aankondiging van een staakt-het-vuren zorgt dan ook voor opluchting in Gaza. De Palestijnen kwamen massaal op straat om hun tevredenheid te tonen. Het lijkt erop dat Israël zelfs een aantal toegevingen heeft gedaan om tot een akkoord te komen. Er zal opnieuw een doorgang naar Gaza komen waardoor de bevolking niet meer hermetisch is afgesloten van de buitenwereld. Ook aan de kant van zee zou er wat meer ruimte komen om te vissen (sic). We hopen dat het staakt-het-vuren een eerste stap is om de situatie van de bevolking in Gaza te stabiliseren en dat de nodige hulp snel de Gazastrook kan bereiken.

Toch is het een staakt-het-vuren met een wrange smaak en blijft er veel argwaan bestaan bij de Palestijnen. Israël staat er niet om bekend dat het akkoorden respecteert. Dit geldt zowel voor VN-resoluties, voor afspraken binnen het kader van de vredesonderhandelingen, als voor akkoorden die onder het toeziend oog van Egypte werden gesloten. Het staakt-het-vuren werd in Israël trouwens zeer kritisch onthaald. Voor het eerst sinds lang hebben de Palestijnen door hun eenheid en standvastigheid (kleine) toegevingen van Israël kunnen afdwingen. De Israëlische pers spreekt niet voor niets van een nederlaag.

Om tot een langdurige vrede te komen, waarbij de rechten van de Palestijnen gerespecteerd worden, is er echter meer nodig. Dat Israël enkele toegevingen heeft moeten doen, moet ons sterken in onze overtuiging dat grotere toegevingen mogelijk zijn. En dit is nodig, want enkel door de druk op Israël op te voeren kunnen nieuwe slachtingen zoals in Gaza voorkomen worden.

Gedurende de laatste maanden zijn er op internationaal vlak belangrijke stappen gezet om de solidariteit met het Palestijnse volk te vergroten. Eerder schreven we hier al over de toenemende populariteit van de wereldwijde BDS-campagne (Boycot-Desinvesteringen-Sancties). Ook de massale mobilisaties van de laatste maanden maken de steun voor de strijd van de Palestijnen voor hun rechten duidelijk.

Ondertussen werd duidelijk dat onze nieuw gevormde regionale regeringen ook een belangrijke verantwoordelijkheid hebben. In december willen de Vlaamse (N-VA, CD&V, Open VLD), Waalse (PS, cdH) en Brusselse (PS, cdH, FDF) regeringen een economische missie organiseren naar Israël. Ze willen zo de relaties met Israël uitbreiden. De regionale regeringen staan dan ook voor de keuze. Sluiten ze hun ogen voor de misdaden van Israël die duizenden doden tot gevolg hebben, of vinden ze, zoals zoveel anderen, dat hier een einde aan moet komen en helpen ze de druk op Israël op te voeren door de economische missie af te blazen?

Voor de PVDA is er slechts één antwoord mogelijk. De regeringen moeten de missies onmiddellijk annuleren. Het is onaanvaardbaar dat regio's hun relaties met Israël willen uitbreiden terwijl Israël Palestina blijft koloniseren en bezetten. De petitie die de PVDA hiervoor lanceerde verzamelde ondertussen al bijna 8.000 handtekeningen.  We rekenen op u om dit aantal nog te laten toenemen en de petitie te ondertekenen en verder te verspreiden.

TEKEN HIER DE PETITIE

LEES MEER OVER DE AGRESSIE TEGEN GAZA OP SOLIDAIR

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.