Foto Solidair

Solidariteit met homo's in Tsjetsjenië

Ook in België zijn holebi’s, transgenders en anderen verontwaardigd over de homovervolging in Tsjetsjenië. Met enkele honderden kwamen ze samen op de trappen van de beurs in Brussel.  Mix, de holebi- en transgenderwerking van de PVDA was erbij. Een week later diende PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees mee een parlementaire resolutie in die tegemoetkomt aan de vragen van de actievoerders.

Sinds enkele weken komen er vreselijke verhalen uit de Russische deelrepubliek Tsjetsjenië: er zou echt jacht gemaakt worden op homoseksuele mannen. Amnesty International meldt dat honderden mannen zijn opgesloten in geheime gevangenissen. Ze worden gemarteld en onder druk gezet om andere homoseksuelen te verklikken, zo zeggen vrijgelaten mannen. Zeker drie mannen kwamen om het leven. De Tsjetsjeense overheid zegt daarop gewoon dat homoseksualiteit bij hen niet bestaat en roept haar burgers op familieleden te verraden.

Mix, de holebi- en transgenderbeweging van de PVDA, steunt de internationale solidariteitsacties van onder meer de Europese koepelorganisatie ILGA (International Lesbian and Gay Association) en de drie Belgische koepelorganisaties van holebi- en transgendergroepen. De ILGA werkt samen met lokale Russische LGBT (afkorting voor Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender) netwerken om de problematiek in kaart te brengen, slachtoffers te helpen en de sociale actie van de Tsjetsjeense bevolking zelf te ondersteunen tegen deze gruwelijkheden. Op vraag van deze lokale partners, dringt ILGA er bij de Belgisch en Europese overheid op aan om ook diplomatieke druk te zetten: “We willen niet alleen onderzoek, we willen dat de mishandelingen en zelfs martelingen onmiddellijk stoppen. Didier Reynders en Federica Mogherini, de hoge vertegenwoordiger voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid van de Europese Unie, kunnen druk uitoefenen op de Russische en Tsjetsjeense autoriteiten om de situatie van holebi’s en transgenders in Tsjetsjenië te verbeteren”, zeggen de actievoerders in een persbericht.

In dit kader diende PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees op donderdag 27 april, samen met Ecolo/Groen, PS, SP.a, Défi en MR, in de Kamer resolutie in die gehoor geeft aan de vraag van de nationale en internationale LGBT-actiegroepen. Bij het indienen van deze resolutie benadrukte Van Hees “Het is uit internationale solidariteit met de Russische LGBT-netwerken die strijden voor mensenrechten dat we deze resolutie steunen. We weten immers dat het deze sociale actie is die echte vooruitgang zal brengen.”

Geen alleenstaand geval

Mix-woordvoerder Ben Van Duppen: "De brutaliteit waarmee homo’s worden geconfronteerd is choquerend, maar toont ook de kwetsbaarheid van de LGBT+ (Lesbian, Gay, Bi, Transgender, n.v.d.r.) aan. Tsjetsjenië is hierin jammer genoeg geen uitzondering. In 75 landen staat er gevangenisstraf op homoseksualiteit. In 13 staten zelfs de doodstraf.  Onder deze landen vinden we trouwens ook Saudi-Arabië, een van de favoriete handelspartners van België."

De hel ontvlucht

Als je leven in je eigen land in gevaar komt door je seksuele geaardheid, dan mag het niet verbazen dat je dat land en je familie ontvlucht. Maar Fort Europa is zo ontworpen dat je, net als duizenden anderen die vluchten voor miserie, er maar heel moeilijk in geraakt. Als gevolg van de deal met Turkije zitten vluchtelingen vast in een land waar discriminatie van holebi- en transgenders schering en inslag is.

Ben Van Duppen: "Indien je een van de gelukkigen bent die het toch tot in Europa schoppen, word je dan nog eens onderworpen aan een batterij testen waarin je moet bewijzen ‘echt’ homoseksueel te zijn. Oost-Europese landen hebben bovendien een bedenkelijke reputatie in het ‘onderzoeken’ van homoseksualiteit en zelfs in België zijn er veel vragen bij de procedure. Dikwijls wordt er een heel Westerse visie op homoseksualiteit gehanteerd die niet noodzakelijk overeenkomt met die geen rekening houdt met de situatie in het land waar je vandaan komt. Zo krijgen LGBT+ asielzoekers vragen voorgeschoteld over ontmoetingsplaatsen terwijl velen onder hen die plekken niet kennen, er niet naartoe durven gaan of het gewoon niet kunnen betalen. Ook het lot van LGBT+ vluchtelingen in opvangcentra in België is onzeker. In België hebben we een echt humaan vluchtelingenbeleid nodig, een dat erop gericht is om mensen in nood te helpen."

We take Pride in solidarity

Bij Mix zijn ze echt geschokt over wat er in Tsjetsjenië gebeurt. Ze zijn vast van plan dit niet te laten gebeuren. “Maar we mogen het niet laten bij enkel een verontwaardigde facebookpost of kwade tweet. Laten we kracht putten uit de internationale solidariteit die deze gebeurtenissen teweegbrengen, strijden tegen homo- en transfobie en voor een echt humaan asielbeleid”, zegt Ben Van Duppen.

Op zaterdag 20 mei is er de Belgian Pride in Brussel. PVDA en Mix stappen daarin mee op. Het thema dit jaar, asiel en migratie, is nu meer dan ooit actueel.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.