Foto Solidair, Dirk Holvoet

Schaf ook subsidies biomassacentrale Langerlo af

auteur:

Webredactie

Na Open Vld nemen nu ook regeringspartijen N-VA en CD&V een bocht van 180 graden. De Vlaamse regering trekt de stekker uit de biomassacentrale van Gent. Na de afschaffing van de subsidies voor de biomaffiacentrale in Gent, eist de PVDA nu ook de afschaffing van de subsidies voor de centrale in Langerlo (Genk).

De verbranding van biomassa is niet alleen schadelijk voor milieu en klimaat, maar ook veel duurder dan écht duurzame alternatieven als wind- en zonne-energie. De centrale in Langerlo moet nog omgebouwd worden tot een houtpelletcentrale. De eigenaar German Pellets krijgt daarvoor tien jaar lang een subsidie van 240 miljoen euro. Dat is een totaal van 2,4 miljard euro op tien jaar tijd. De regering haalt die som op bij de belastingbetaler, via de Turteltaks.

"In plaats van te kiezen voor betaalbare en ecologische oplossingen, wordt gekozen voor een duurdere oplossing, die de portefeuille spijst van een Duitse multinational”, aldus Kim De Witte, voorzitter van de PVDA in Limburg.

De verbranding van houtpellets heeft veel nadelen: de centrale zal weinig mensen tewerkstellen, houtpellets zijn niet hernieuwbaar en de verbranding stoot veel schadelijke stoffen uit. Die vormen een bedreiging voor de gezondheid van de inwoners (zie de studie van de PVDA).

De PVDA wil dat de subsidies voor de biomassacentrale in Genk integraal geschrapt worden. “Daarmee is alvast één as van ons PayBackPlan gerealiseerd”, vertelt De Witte. “We willen ook een 'woekertaks' op commerciële zonneplantages. En daarnaast de nucleaire winsten van Electrabel investeren in echte groene stroom.”

Die drie maatregelen zorgen ervoor dat we de Turteltaks kunnen afschaffen, dat we kunnen investeren in duurzame jobs en dat we onze groenestroomdoelstellingen van 10,5% in 2020 kunnen behalen.

Reacties

Het is om misselijk te worden van de manier waarop de "niet" beleidsvoerders keer op keer blijven pogingen ondernemen om diegene die niet aan de basis liggen van wat genoemd wordt " de schuldenberg" die geschapen werd door hun verkeerd (al dan niet met opzet) "beleid" er moet worden gezegd dat er heel veel energie en woorden worden gebruikt om keer op keer te verantwoorden wat "men" ons iedere keer weer probeert te laten doen : BETALEN OM HUN FOUTEN OP TE LOSSEN
Welke idioot haalt het zich in zijn hoofd om biomassa te gebruiken die vanuit de andere kant van de wereld naar hier verscheept wordt? Hoe dom kan je zijn om zogezegde millieu bescherming te doen de CO2 uitstoot, Het schip dat de pellets naar hier transporteert rijd zeker ook met pellets? Neen dus , wel met veruilende olie. Dat verklaart de bewering dat er nodig iets moet gedaan worden aan bepaalde politieke beslissingen en deze beslist . Of de verkeerde beslissingen over overgesubsideerde zonnepanelen waar ze het gros van de bevolking willen laten opdraaien? Gekker kan het niet,, wij hebben hoogdringend mensen die beslissen over deze gang van zaken en dat ze ook weten waar ze mee bezig zijn.