PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees interpelleert eerste minister Charles Michel

“Regering creëerde begrotingstekort door cadeaus aan grote bedrijven”

“Sinds 2014 heeft de bevolking al tien miljard euro aan besparingen moeten ophoesten en toch blijft het begrotingstekort onveranderd. Waar is dat geld naartoe”, vraagt PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees zich af nu de regering haar plan laat varen om in 2018 een begroting in evenwicht te hebben.

“Het zou idioot zijn om te allen prijze een evenwicht in 2018 na te streven, en bovendien contraproductief”, verklaarde Charles Michel in de media over de beslissing om het begrotingsevenwicht uit te stellen van 2018 naar 2019.

In 2014 bedroeg het structurele begrotingstekort 2%. Vandaag bedraagt het volgens de Europese Unie nog steeds 2%. “Als dat tekort nu gediend zou hebben om besparingen te vermijden, konden we dat begrijpen,” aldus PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees, “maar sinds 2014 heeft de regering-Michel tien miljard aan besparingen doorgevoerd ten koste van de bevolking.”

In het parlement haalde PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees tabellen boven die Charles Michel in 2014 zelf had verspreid. “Toen beloofde hij het structureel evenwicht te bereiken, niet in 2019, niet in 2018, maar in 2017”, stelt Van Hees vast.

Charles Michel antwoordde donderdag in het parlement op geen enkele van de vragen van Marco Van Hees of van de andere parlementsleden die over dit thema tussenkwamen. Hij bleef enkel herhalen dat zijn beleid goede resultaten oplevert.

Premier Michel blijft verkondigen dat het gat in de begroting dient om ‘de hervormingen te verdiepen’. Lees: hij wil nieuwe cadeaus geven aan de rijken, zoals de vermindering van de bedrijfsvoorheffing.

In zijn repliek feliciteerde Marco Van Hees de eerste minister: “Bravo, meneer de premier. U bent erin geslaagd om applaus te oogsten bij de parlementsleden van de meerderheid. Maar denk maar niet dat uw politiek op applaus zal onthaald worden door de werknemers, de zieken, de gepensioneerden of de werklozen die de gevolgen van uw politiek dragen. U beweert dat de koopkracht gestegen is. Dat is fout. Een internationale studie toont aan dat de koopkracht overal in Europa stijgt, behalve in België. Daarentegen, de Bel20 (de twintig grootste beursgenoteerde in België, n.v.d.r.) zagen hun aandeel stijgen met 22%. Het is voor hén dat u een gat in de begroting graaft.”

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Zou het kunnen dat premier Michel begrepen heeft dat verdere besparingen niet goed vallen in een verkiezingsjaar?