Raoul Hedebouw in de Kamer: “Moratorium op uitsluiting werklozen dringend nodig”

auteur:

Sarah Schmit

Donderdag 18 december interpelleerde Raoul Hedebouw minister van Werk Kris Peeters (CD&V) in de Kamer. Of de minister wil ingaan op de vraag van onder andere het netwerk Stop Artikel 63§2 om een moratorium op de uitsluitingen uit de werkloosheid die gepland zijn voor 1 januari 2015.

Op basis van cijfers die het ABVV bekendmaakte, verliezen 37.000 à 38.000 jonge werklozen op 1 januari 2015 hun recht op een inschakelingsuitkering. “Het is een echt sociaal bloedbad”, zei de PVDA-volksvertegenwoordiger. “1 januari nadert met rasse schreden. Over iets meer dan 2 weken verliezen tienduizenden jongeren hun uitkering en in de loop van 2016 en 2017 nog eens 20.000”. Een voorbeeld: een vrouw heeft nu samen met haar man een inkomen van 2.000 euro per maand. Zij verdient zelf 260 euro met deeltijds werk in het kader van een PWA en geniet daarboven op een inschakelingsuitkering van 400 euro. Omdat ze na drie jaar geen voltijds werk heeft gevonden, verliest ze haar recht op een inschakelingsuitkering en daarmee ook het recht om te werken als PWA’er. Gevolg: het gezinsinkomen zakt met 660 euro tot 1.340 euro. Daarmee moeten ze met drie overleven, ze hebben ook een kind. Vooral vrouwen zijn het slachtoffer van deze maatregel.

70.000 vacatures voor 600.000 werklozen

Raoul Hedebouw verwees naar cijfers van de VDAB, de Forem en Actiris: elke maand zijn er tussen de 50.000 en de 70.000 jobs beschikbaar in België, voor meer dan 600.000 werkzoekenden:  “De meerderheid van deze jobs zijn interims, deeltijdse jobs en tijdelijke jobs van beperkte duur. Dit zijn dus jobs waarmee een werkloze geen rechten op werkloosheidsuitkeringen opbouwt: 50 % van deze jongeren vallen zonder enige uitkering, de andere 50 % gaat aankloppen bij de OCMW's, die op hun beurt in de problemen komen door de besparingspolitiek van de steden en gemeenten. Het zijn bovendien de gemeenten waarin de werkloosheid het hoogste is, waar de meeste jongeren getroffen worden.”

Raoul Hedebouw steunde daarmee de vraag van een breed netwerk van sociale verenigingen en de vereniging Stop Artikel 63§2 die een moratorium willen op de toepassing van deze maatregelen. Raoul steunt die vraag “omdat er een echte hoge sociale urgentie is, mijnheer de minister”.

“Ik neem dat erg serieus en wil bekijken hoe grote sociale incidenten vermeden kunnen worden”, antwoordde minister Peeters voor de Kamer. Maar hij wist erbij te vertellen dat hij geen voornemen had om de maatregel effectief af te schaffen. De minister wees er ook op dat deze maatregel werd genomen door de regering-Di Rupo. Raoul Hedebouw reageerde dat hij “met de PS niets te maken heeft” en dat de PVDA, als consequent linkse partij, zich tegen alle maatregelen van sociale afbraak verzet, ongeacht welke partij of regering ze heeft goedgekeurd. “Niets houdt u tegen om deze maatregel alsnog in te trekken”.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.