Foto Solidair, Salim Hellalet

PVDA zet Kris Peeters onder druk over interims: kleine overwinning

De PVDA onthulde onlangs in een studie dat interimwerk in veel bedrijven meer regel dan uitzondering is. In de Kamer ondervroeg Marco Van Hees minister van Werk Kris Peeters hierover op 6 juli.

“In de plenaire vergadering confronteerde ik minister van Werk Kris Peeters met de studie van de PVDA over de bedrijven die misbruik maken met het gebruik van interims. Normaal is interim beperkt tot een paar situaties die wettelijk zijn vastgelegd, maar in de bedrijven van de top-100 van de PVDA werkt bijna een op de vier werknemers met een interimcontract. En bij de top-20 is dat zelfs meer dan 40%. De nummer 1 van de lijst, het Brusselse callcenter B-Connected, telt 75 vaste werknemers die op jaarbasis 100.000 uren presteren en 207 interims die 400.000 uren kloppen. Dat maakt liefst 80% interims! Geen wonder dat in mei de werknemers in staking gingen tegen de arbeidsomstandigheden.
In de pers had minister Peeters al gereageerd op de studie van de PVDA. Hij had er aangekondigd dat hij de FOD Werkgelegenheid had gevraagd een nauwkeurige analyse te maken van het inzetten van interimcontracten. In de Kamer vroeg ik hem wat hij nu precies van plan was.

Peeters erkende dat het niet de bedoeling kan zijn dat interims vaste jobs vervangen. Hij voegde eraan toe dat hij de sociale partners heeft gevraagd het probleem aan te pakken en dat hij zijn administratie had opgedragen een onderzoek hierrond te verrichten bij de bedrijven. Die twee initiatieven moeten leiden tot een helder rapport, dat eind dit jaar klaar zou moeten zijn. Een kleine overwinning alvast, maar de PVDA blijft de zaak opvolgen!"

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Een helder rapport of een Tjeven rapport. What's the difference?
Strikt budgetair. De overheidsschuld neemt onder Michel I toe met 507 EURO / seconde en er is een begrotingstekort van 8.000.0000.000 EURO. Dat is een ronduit superslecht resultaat en dan komt Boerçois af met een 7de staatshervorming om Jan met de Pet nog wat meer de dieperik in te duwen. Ge moet maar durven.
Gisteren kreeg ik een bericht van een goede kennis. Die werkt al langer dan een jaar in twee verschillende bedrijven. Beide bedrijven stellen continu méér interim-arbeiders tewerk dan vaste werknemers. tijdens de zomervakantie worden deze interimarbeiders bovendien vervangen door nog goedkopere jobstudenten. In alle bedrijven waarin hij voorheen werkte, was dat eveneens met interimcontracten. Hij kent tal van collega's die al langer dan 10 jaar als interim met dagcontracten werken in een zelfde bedrijf. Minister van Tewerkstelling, Kris Peeters, reageerde een week geleden in een tv-journaal (zogenaamd) verbolgen op het zonet aan het licht schandaal van het misbruik van dagcontracten door sommige bedrijven. Dat is ronduit hypocriet! Deze praktijken bestaan op grote schaal al sedert het begin van deze eeuw (voordien ook al op kleinere schaal). Hij veinst verontwaardiging hierover en belooft een grondig onderzoek in te stellen naar dergelijke wanpraktijken en overeenkomstige beleidsmaatregelen uit te werken. Ik heb geen vertrouwen meer in dergelijke beloftes uit zijn mond. In een recent verleden gebruikte hij deze strategie ook om onvrede te sussen: In maart 2016 werd hij door een grote consumentenorganisatie ingelicht over de significant korter wordende levensduur van elektrische en electronische toestellen. Een erg herkenbaar probleem voor vele consumenten. Toen beloofde Kris Peeters een grondig onderzoek hiernaar. De resultaten van dat onderzoek zouden ten laatste in november 2016 aan het parlement voorgelegd worden. Daar heb ik echter niets meer van vernomen via de media, die het blijkbaar nalaten om de invulling van dergelijke politieke beloftes te checken als de gestelde termijn verstreken is. Ook in het parlement kwam dit blijkbaar niet meer ter sprake. Dergelijke onverschilligheid/vergeetachtigheid ondermijnt (terecht) het vertrouwen van vele gewone mensen in de politiek. Ik zou het op prijs stellen indien de PVDA er meer werk van zou maken om dergelijke (goedkope) beloftes van ministers en regeringen strikter op te volgen en ten gepaste tijde op efficiënte wijze weer onder de aandacht te brengen. Onder andere door parlementaire tussenkomsten en/of mediaverklaringen.
U heeft volkomen gelijk! Minister Kris Peeters doet veel beloftes maar steeds komt er niets van in huis. Telkens komt hij met een afgestreken gezicht of een verbolgen blik de mensen wat sussen. Mijn schoonzoon werkt trouwens ook al jaren onder een interim contract bij dezelfde werkgever. Hoe kan men nu als jonge mens iets serieus opbouwen in uw leven? Mijn dochter heeft na maanden zoeken eindelijk werk gevonden maar helaas wel in nachtdienst. Nog maar eens een bewijs hoe moeilijk het is voor jonge mensen en zeker als je laag geschoold bent. De vele interimbureau's die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond zijn gekomen zijn in mijn ogen de moderne slavenhandel. Als laatste wil ik nog zeggen dat de heer Kris Peeters bij de volgende verkiezingen toch weer heel wat stemmen zal bijeen halen in Antwerpen. Om maar te zeggen hoe naïef vele mensen kunnen zijn.
Hallo, toch enig commentaar; ik stel mij gewoon de vraag waarom vakbondsafgevaardigden daar niet op reageren in bedrijven waar ze dan aanwezig zijn natuurlijk. Er is een duidelijk wettelijk kader. Als afgevaardigde moet mijn werkgever de wettelijke procedure volgen punt. Waar ik minder vat op heb in mijn bedrijf is het toenemend aantal onderaannemers vooral in de onderhoudsafdeling. Deze mensen werken voor een lager loon omdat ze in een ander paritair comité zitten maar doen het werk van onze werknemers vroeger. De wetgeving daaromtrent is veel vager. Misschien iets nieuws voor op in te zetten?