Beelden De Kamer

PVDA wil dat deontologische commissie zich buigt over Bracke

De voorbije dagen kwam kamervoorzitter Siegfried Bracke (N-VA) onder vuur over zijn mandaat als adviseur bij Telenet. Oppositiepartij PVDA stelt zich ernstige vragen bij dit mandaat, en eist dat de deontologische commissie van de Kamer een onderzoek voert naar de belangenvermenging dat dit kan meebrengen.

“Men moet nagaan of er geen fouten gemaakt zijn en of er sprake is van belangenvermenging”, zegt Raoul Hedebouw. “Telenet zit in een duopolie met het staatsbedrijf Proximus wat betreft tv en internet. Het kan dan niet dat de eerste burger van het land van hen ieder jaar een enveloppe toegestopt krijgt met minstens €12.000.”

Bracke is niet het enige kamerlid dat als adviseur optreedt bij Telenet. Ook Open VLD-fractievoorzitter Patrick Dewael en sp.a-parlementair Peter Vanvelthoven oefenden alvast in 2015 dezelfde functie uit. Volgens artikel 5 van de deontologische code van de Kamer moet men melding maken van een belangenconflict bij een stemming, volgens het verslag heeft geen van de drie dat alvast gedaan toen er gestemd werd over het hervormen van Proximus in december 2015.1

Volgens Hedebouw is Telenet geen uitzondering, maar is er een hele hoop privébedrijven die waarschijnlijk riante vergoedingen uitkeren aan parlementairen.

“Het probleem is natuurlijk dat die mandaten een directe invloed hebben op de politieke besluitvorming. Het moet gedaan zijn met al die cumuls. Politici zijn er om te dienen, niet om zichzelf te bedienen. Siegfried Bracke is sowieso al de bestbetaalde politicus van het land met zijn officiële mandaten, die €305.130 per jaar in het laatje brengen. Waarom moet daar nog eens 12.000 euro bij?”

De PVDA wil waterdichte schotten tussen de politiek en privébedrijven.

1. http://www.dekamer.be/doc/pcri/pdf/54/ip084.pdf

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Braecke buiten , crapul de luxe , en al die andere dieven ook , het is een schande en wij maar altijd meer te betalen, we gaan nu bij telenet een beetje korting krijgen zeker.
En ons maar wijsmaken dat er crisis is, dat er besparingen nodig zijn en dat iedereen moet inleveren. Geen geld meer voor een optimale gezondheidszorg, energie duurder, allerlei bijkomende taksen... En wij domme burgers dat maar geloven en het geld uit onze zakken laten halen. Terwijl de politiekers onbeschaamd graaien bovenop hun hoog loon. Degoutant!!!!!
Politiekers worden misschien te lang blootgesteld aan de verleiding om te graaien. Sommigen zitten daar veel te lang en kunnen blijkbaar ongecontroleerd doen wat ze willen, ze maken toch hun eigen wetten. Zouden we niet beter een systeem invoeren die voorziet hoelang iemand volksvertegenwoordiger mag zijn? Verder zouden we moeten voorkomen dat het parlement een familiebedrijf is, het is niet gezond dat het steeds dezelfde gezichten zijn die na een verkiezing in het halfrond plaats nemen. En we moeten dringend werk maken om alle lagen van de bevolking in het parlement binnen te brengen, dus niet alleen dokters, advocaten, leraars en bedrijfsleiders. Ik denk dat de PVDA ons hierin kan helpen daarom moeten we die partij groot maken. Als onze PVDA mandatarissen dezelfde weg blijven bewandelen zoals ze nu bezig zijn dan kan de politiek mooi worden en vooral eerlijk.
Vier ministers in België verdienen samen 960.000€ per jaar!!!! Te gelijkertijd verklaart Maggie de Block dat langdurige zieken terug aan de slag moeten en indien ze weigeren riskeren ze 1/4 van hun uitkering te verliezen. Een voorbeeld van hoe je een zieke mens nog zieker maakt. Als men goed durfde zou men liefst de sociale zekerheid afschaffen en al die " nietsnutten " maar beter in den oven steken. In het verleden heeft een regime die praktijken trouwens uitgevoerd.
Tijdens een persconferentie wordt die bijverdienste van Bracke door Siegfried zelf, en door de N-VA ontkent. En nu?
Wat bezield mijnheer Bracke? Zichzelf in de problemen brengen door eerst de waarheid te verzwijgen, om daarna, als de boel op stelten staat, de juiste toedracht te verkondigen, een toedracht die hem vrijpleit van schuld. Zelfs Bart de Wever kan er kop nog staart aan krijgen. Waarom laat mijnheer Bracke zijn geloofwaardigheid op deze manier slopen? Zijn ontslag als fractieleider in Gent en zijn beslissing om de lijst in 2018 niet te trekken lijken mij in deze situatie dan ook heel ongewoon. Als de vos de passie preekt… Ik denk dat de Gentenaar hier in het ootje genomen wordt. Hopelijk denkt de kiezer goed na in 2018. Achter mevrouw Sleurs zal een mijnheer Bracke staan die haar met hart en ziel zal bijstaan. Een mijnheer Bracke die graag Gent wilt veranderen. Ik vraag mij af wat er moet veranderd worden in deze goed functionerende en warme stad.