Foto François Dvorak

PVDA vraagt vrijlating van ACV-militant en kunstenaar uit gesloten centrum 127Bis

Vrijdagavond 9 februari pakte de politie bij een grootscheepse operatie in het Globe Aroma Cultureel Centrum zeven mensen zonder papieren op. Twee van hen werden opgesloten in het gesloten centrum van Steenokkerzeel: Mounir, een ACV-militant, en Jihed Sheikh, een kunstenaar die zijn werk kwam voorstellen in het Vanderborght Center.

De PVDA eist hun onmiddellijke vrijlating en ondersteunt de samenkomst voor het gesloten centrum waartoe de militantenkern van Mensen zonder papieren van het ACV oproept. Loïc Fraiture, de PVDA-verantwoordelijke voor de vluchtelingenproblematiek, is verontwaardigd: “De autoriteiten beweren dat het aanvankelijk een eenvoudige sociale inspectie was. Aangezien er versterking werd opgeroepen, is er alle reden om te geloven dat dit louter een excuus was om migranten binnen te komen arresteren. De politie kon de missie van Globe Aroma niet negeren, want dit is een bekende non-profitorganisatie gesubsidieerd door Vlaanderen en Brussel. Moeten we nu verwachten dat gewone sociale inspecties het voorwendsel worden om vluchtelingen te arresteren en de solidariteit met hen te criminaliseren?"

Een van de twee mensen die nog steeds worden vastgehouden in het gesloten centrum 127bis, is Mounir een ACV-militant die zich inzet voor de rechten van werkende mensen, met of zonder papieren. Loïc Fraiture: “Je vraagt je echt af wat de opsluiting rechtvaardigt van een pacifistische activist die nog in hoger beroep is over zijn verblijfsvergunning. Mounir werkte jarenlang in een onderaanneming van het schoonmaakbedrijf voor de Anderlechtse Haard, een openbare instelling.”

De PVDA bevestigt haar steun aan vluchtelingen en mensen zonder papieren die ten onrechte zijn gearresteerd en eist hun onmiddellijke vrijlating. “Een administratieve aanhouding is alleen gerechtvaardigd in geval van risico voor de openbare veiligheid, wat hier duidelijk niet het geval is. Welke criteria rechtvaardigden de opsluiting van Mounir en Jihed Sheikh? En wat is de rol van de stad Brussel in dit geval? Een paar dagen geleden keurde de Brusselse gemeenteraad nog een motie tegen het wetsvoorstel van de regering omtrent woonstbetreding goed”, aldus Loïc Fraiture.

Globe Aroma is een Vlaams cultureel centrum dat er al jarenlang voor zorgt dat vluchteling-kunstenaars hun kunst in de hoofdstad kunnen uitoefenen en kunnen communiceren met een breed publiek. Koen Verbert van Globe Aroma: “Vrijdagavond, toen we artiesten en bezoekers van over de hele wereld over de vloer hadden, vielen 25 politiemensen binnen, sommigen uit de zone Brussel. De inspecteurs wilden allerlei juridische documenten van onze non-profitorganisatie controleren en dus ontvingen we hen op ons kantoor. Maar ondertussen begonnen andere politieagenten de identiteit van de aanwezigen te controleren. Er waren vluchtelingen, asielzoekers en mensen zonder papieren. Toen we weer naar beneden gingen, zagen we dat de politie erg agressief tekeer ging. Sommige bezoekers werden zelfs met geweld tegen de grond gedrukt. Het was duidelijk de bedoeling migranten te vangen. Het is heel schokkend dat een culturele plek als de onze die solidariteit bepleit en de uitwisseling tussen culturen mogelijk maakt, ten prooi valt aan dergelijke operatie om mensen te arresteren en te intimideren. We zijn bang voor de toekomst: zullen de vluchtelingen zich nog hier thuis en veilig voelen? Durven ze nog contact houden met Belgische artiesten en het publiek? Als zelfs culturele verenigingen het doelwit zijn, welke ‘veilige plekken’ blijven er dan nog over voor de vrije meningsuiting in België?”

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.