Foto Solidair

PVDA-volksvertegenwoordiger botst met eurocommissaris Thyssen over asociaal Europa

“De lonen doen dalen, is dat een sociale maatregel?” Die vraag stelde PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw aan Europees commissaris Marianne Thyssen tijdens haar hoorzitting in de Kamer. Thyssen werd er zowaar wat zenuwachtig van.

“De geproduceerde rijkdom stijgt, de lonen zouden ook moeten stijgen: dat zou sociaal zijn. Maar in plaats daarvan eist de Europese Unie dat we de lonen doen dalen en de flexibiliteit en de pensioenleeftijd nog verhogen. En jullie willen zich nog altijd sociaal voordoen? Zelfs met de beste marketeers van de wereld zal u dit verhaal nog niet verkocht krijgen, mevrouw Thyssen”, sprak PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw tegen Europees commissaris Marianne Thyssen (CD&V) tijdens haar hoorzitting in het parlement.

Thyssen noemde het project van de Europese Unie een “sociaal project vanaf het begin”, maar daar was Raoul Hedebouw het niet mee eens. “Iedereen ziet dat de mensen kwaad zijn op dit Europa,” antwoordde hij, “maar niemand hier stelt zich de vraag waarom. Waarom? Omdat u blijft vasthouden aan uw liberale besparingsdogma. In 2009 hebben jullie allemaal de Europese besparingsverdragen goedgekeurd, en jullie hebben zich allemaal vergist. We moeten stoppen met geloven dat we welvaart voor iedereen gaan creëren door cadeaus te geven aan de grote bedrijven. De sociale dumping is geen fout in uw project, het tegen elkaar in concurrentie stellen van de werknemers zit vanaf het begin in het DNA van het project van de EU.”

Thyssen werd er zowaar wat zenuwachtig van en haalde achteraf via Twitter nog uit naar de PVDA-volksvertegenwoordiger. “Er zijn geen ergere blinden dan die niet zien willen welke sociale miserie er in Europa heerst”, beantwoordde Hedebouw de tweet van de eurocommissaris.

Thyssen spreekt van strijd tegen de sociale dumping, maar weigert ondertussen om gelijk loon (met gelijke sociale bijdragen) voor gelijk werk te verplichten, of detacheringen te beperken tot maximaal drie maanden.

De PVDA zal zich blijven verzetten tegen deze Europese Unie en blijven ijveren voor een radicaal ander Europa, te beginnen door samen met de vakbonden de strijd aan te gaan vóór een vermogensbelasting en een financiële transactietaks op Europees niveau, en tégen elke vorm van sociale dumping!

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Raoul beste kameraad , soms vraag ik mij af waar we U verdient hebben . U bent ,samen met Marco , en alle anderen natuurlijk tenminste duidelijk . Zeer goed bezig ! Weet dat je op onze steun mag rekenen !
waarom nog bij Europa blijven? sinds België daar in zit is het een ramp geworden met ophopingen van verstoken belastingen ,alles opslaan en noem maar op maar alleen voor de gewone werkende mens en toegevingen aan de rijke en zichzelf. hoor ze ook niet anders zeggen de koopkracht is verbeterd wel de mijne is serieus gezakt en kan mij soms geen deftige maaltijd meer aanschaffen op het einde van de maand
GO,go,go,... Raoul ,goed bezig kameraad.Leg ze maar goed het vuur aan de schenen! Voor mijn part maak je hun ivoren torens met de grond gelijk !Ik ben de hoogmoedigheid én leugens van deze gezagsdragers meer dan zat!
vakbonden over de Europese grenzen heen zouden beter eens te samen Europese stakingen organiseren tegen dit antisociale liberaal beleid
wat ging het er in de middeleeuwen toch sociaal aan toe , toen de mensen slechts een tiende van hun opbrengst moesten afstaan aan hun heersers
Mijnheer Hedebouw levert prachtig werk in het parlement, strijden tegen een elite die de touwtjes stevig in de handen willen houden vergt moed en doorzettingsvermogen. Wat mijnheer Hedebouw echter nodig heeft is een ‘sterke’ partij die achter hem staat en ondersteuning biedt. Daarom moet het ledenaantal van de PVDA/PTB naar omhoog. Tienduizend leden is mooi maar niet genoeg om ons op een legale manier te kunnen verweren. Verweren tegenover degenen die de wetten maken , de banken bezitten, de energiebronnen controleren, de gezondheidszorg organiseren en bepalen hoe veel kruimels van hun rijke tafels mogen vallen en wie ze krijgt. Als we niet oppassen sturen ze ons morgen terug de loopgraven in zoals ze het deden in 1914 en 1940. Als de werkende klasse hun verworvenheden willen behouden dan zullen ze zich moeten verenigen en met verstand, geen geweld, hun eisen stellen met aandacht voor het leefmilieu en de natuurlijk rijkdommen. Vakbonden van gans Europa zouden daarom moeten samensmelten tot een machtig bastion dat zich kan verzetten tegen de graaizucht van die kleine groep die vandaag onze maatschappij leegzuigt en verziekt.