Foto Rabble / Flickr.

PVDA steunt petitie van Vrouwenraad en Gezinsbond voor uitbreiding geboorteverlof vaders.

De Vrouwenraad lanceerde samen met de Gezinsbond een petitie om het wettelijk geboorteverlof voor vaders en meemoeders te verdubbelen. Nu is dat tien dagen, de eis is om er twintig dagen van te maken. Voor iedereen, eender welk soort job je hebt, eender aan welk loon je werkt. En zonder inkomensverlies. PVDA en haar vrouwenorganisatie Marianne ondersteunen deze vraag voor de volle honderd procent. We vroegen Magda De Meyer, voorzitter van De Vrouwenraad, waarom de zij deze maatregel naar voor schuiven.

Waarom is de uitbreiding van het geboorteverlof voor vaders en meemoeders belangrijk?

Een beter evenwicht tussen arbeid en gezin staat al geruime tijd op de agenda van de Vrouwenraad. Vandaag kennen we een erg gespannen arbeidsmarkt, met een moeilijke combinatie met het gezin tot gevolg. De druk op mensen neemt toe en dat vertaalt zich in hoge ziektecijfers. Zo kampen 400,000 mensen met een burn-out. Dat is niet normaal. We moeten op zoek gaan naar manieren om die spanning tussen gezin en werk weg te nemen. De uitbreiding van het geboorteverlof voor vaders is een maatregel die daarbij kan helpen. We willen dat zij meer betrokken zijn bij de zorgtaken en dat van bij het prille begin.

Welke effecten heeft die uitbreiding op het gezin en de relatie met werk?

Een geboorte van een kind is een grote aanpassing voor elk gezin, of dit nu een eerste kindje is of niet. Een koppel moet hierin een weg zoeken, zich op elkaar afstemmen. Tien dagen zijn te kort. Je kan hierin de hoogst noodzakelijke dingen regelen, maar veel tijd en ruimte biedt het niet om als koppel een weg te vinden in een nieuwe situatie. Dan houden we nog geen rekening met complicaties bij de geboorte of in het herstel van de moeder, bij de mogelijke noden van andere kinderen enz. We moeten een koppel de kans geven om hiermee bezig te zijn. Het is trouwens ook belangrijk voor een goede hechting tussen vader en kind.

Natuurlijk is een belangrijke achterliggende gedachte dat het de traditionele rollenpatronen helpt doorbreken en de toegang tot de arbeidsmarkt voor vrouwen gemakkelijker maakt. Heel veel jonge vaders willen zorgen, willen meer tijd met hun kinderen doorbrengen. Geef hen dan ook die kans om dat te doen. Zo niet komt al deze zorg bij de vrouw terecht. Laat hen samen groeien in de verdeling van deze rollenpatronen. Op die manier gaan vrouwen het ook gemakkelijker hebben om werk en gezin te combineren en komen ze minder onder druk te staan.

Wanneer willen jullie deze petitie afgeven?

We willen nog voor het parlementair reces de petitie met zoveel mogelijk handtekeningen kunnen overhandigen aan de bevoegde ministers. Een zo breed mogelijk front dat deze petitie ondersteunt is daarbij erg belangrijk.

Zorgtaken voor kinderen meer gelijk verdelen begint bij de geboorte. De Vrouwenraad en de Gezinsbond doen een positief en progressief voorstel dat eveneens kadert in het idee van het terugnemen van de tijd. Samen met de 30-urenweek biedt de uitbreiding van het geboorteverlof voor vaders en meemoeders meer mogelijkheden voor een evenwichtigere verhouding tussen werk en vrije tijd. Als PVDA en Marianne ondersteunen we de petitie.  Tekenen kan via deze link: klik hier

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Gelijk geboorteverlof voor mannen en vrouwen en meemoeders geeft mannen en meemoeders enerzijds de kans om evenveel tijd met het kind door te brengen als mama en sneller een band op te bouwen met zoon of dochter. Anderzijds geeft het vrouwen meer kansen om het ouderlijk werk eerlijk te verdelen, samen met de partner te genieten van het nieuwe leven en zullen zij hopelijk minder discriminatie ervaren op de jobmarkt omdat zij nu eenmaal een baarmoeder hebben. Zij hebben er ook niet voor gekozen om het geslacht te zijn met baarmoeder dat de, vaak van kwaaltjes overladen, zwangerschap alsook de heel pijnlijke geboorte moet doorstaan. Die toch wel een beetje belangrijk is voor het voortbestaan van de mens, een heel klein beetje toch, niet? Natuurlijk heeft een moeder ook een speciale belevenis met haar kind die mannen nooit op eenzelfde manier kunnen ervaren, wat voor de mannen dan weer jammer is. Vandaar, evenveel geboorteverlof voor mannen als vrouwen, het liefst noch vandaag! Een kleine zijnoot: Dat betekent niet, zoals Gwendolyn Rutten beweert, dat je het verlof van vrouwen moet verminderen om hen gelijk te stellen aan mannen. Heb je haar al ooit horen voorstellen dat ze het loon van mannen wil verminderen om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen? Ik daag haar uit dat een keer te proberen, want volgens haar logica is dat de oplossing voor de loonkloof. Het zou haar nogal wat stemmen kosten!