In juli 2014 manifesteerden op het Antwerpse Sint-Jansplein duizend mensen tegen de Israëlische agressie tegen Gaza. (Foto Solidair)

PVDA start petitieactie tegen Israëlische handelsmissie VOKA en Bart De Wever

auteur:

Frank Sonck

De Morgen 27 mei

Volgende maand wil Antwerps burgemeester Bart De Wever een handelsmissie leiden in Israël. De PVDA lanceert een petitieactie om deze missie te voorkomen. PVDA-voorzitter Peter Mertens verwijst daarbij naar onder meer de aanhoudende Israëlische mensenrechtenschendingen en de blokkade van Gaza.

Van 29 juni tot en met 2 juli 2016 organiseert het VOKA onder leiding van Bart De Wever een economische missie naar Israël. Topondernemers zullen er verschillende sectoren bezoeken met het oog op samenwerking. Tegelijk wil de Stad Antwerpen haar vriendschapsverdrag met de stad Haifa verder aanhalen. Zo zullen Bart De Wever en VOKA mogelijk de Universiteit van Haïfa bezoeken, die banden heeft met de Israëlische militaire industrie.

In het kader van de wereldwijde BDS-campagne ten aanzien van Israël (boycot, desinvestering en sancties), die door de brede civiele beweging in Palestina is gelanceerd, vragen we dat VOKA en de burgemeester van Antwerpen de geplande handelsmissie opschorten. Israël heeft de voorbije tien jaar vier oorlogen gevoerd in de regio. De blokkade van Gaza duurt al tien jaar. Zolang Israël de mensenrechten van Palestijnen schendt, het internationaal recht schendt, en de kolonisatiepolitiek verder blijft voeren, eisen wij dat alle economische missies worden opgeschort.

Peter Mertens, Mohamed Chebaa en Zohra Othman starten op vrijdag 27 mei een petitiecampagne met de vraag om de handelsmissie op te schorten. Ook op de komende Antwerpse gemeenteraad van maandag 30 mei 2016, waar de handelsmissie naar Haifa geagendeerd staat, zal de PVDA-fractie oproepen om de missie op te schorten.

teken de petitie

Achtergronddossier: Opschorting handelsmissie VOKA en Bart De Wever naar Israël

Ontwerpbesluit Stad Antwerpen

Geen handel met zionisten!
Israël met stoppen met oorlog voeren tegen Palestina
Ik ben diep teleurgesteld in burgemeester Bart de Wever