PVDA reageert op Pano-reportage: maak Vlaanderen asbestvrij tegen 2024, zoals in Nederland

De PVDA reageert geschokt op de reportage van Pano “Vlaanderen Asbestland” die vanavond werd uitgezonden op Eén. De reportage toont duidelijk hoe in ons land de gevaren van asbest nog steeds niet ernstig worden genomen. De overheid heeft jarenlang de verkeerde kant uitgekeken en de asbestlobby geen strobreed in de weg gelegd.

“Wij willen dat er een plan opgesteld wordt om Vlaanderen tegen 2024 asbestvrij te maken via een veilige vitrificatie (verglazing) van asbest”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Als dat kan in het buitenland, waarom dan niet bij ons?”

Jarenlang was ons land een van de grootste verbruikers van asbestplaten. Onder druk van de asbestmaffia van Eternit, SVK en co duurde het tot 1998 alvorens er een algemeen verbod kwam op het verwerken van asbest in allerlei materialen. Honderden mensen werden het slachtoffer van asbest of hebben een familielid dat aan asbestkanker is gestorven. Achter deze cijfers gaan vreselijke verhalen schuil, zoals vanavond ook opnieuw gebleken is uit de getuigenissen in de reportage. Honderden mensen die met asbest hebben gewerkt, of in de buurt van een asbestverwerkend bedrijf hebben gewoond, leven vandaag met de angst om ziek te worden en een vreselijke dood te sterven.

Maak ons land asbestvrij

Asbest zit verwerkt in talloze huizen, stallen, tuinhuizen en schoolgebouwen. Nu kost het verwijderen door professionele bedrijven handenvol geld, waardoor mensen soms zelf de klus klaren met alle gevaren van dien. De PVDA eist dat de overheid niet langer de andere kant opkijkt en snel werk maakt van het asbestvrij maken van ons land. In Vlaanderen heeft OVAM het jaar 2040 vooropgesteld om Vlaanderen asbest ”veilig” te maken. In Nederland schuift ment 2024 naar voren om helemaal asbestvrij te zijn. Waarom kan dat ook niet bij ons?

De PVDA wil dat asbeststorten die dichtbij een woongebied liggen onmiddellijk gesloten worden. “Er mogen niet nog meer slachtoffers vallen”, zegt Peter Mertens. “De overheid moet er daarbij op toezien dat de veilige opslag van het asbestafval gegarandeerd is.” Volgens de PVDA is vitrificatie (verglazing) van asbest, zoals momenteel al in Frankrijk gebeurt, volgens de huidige stand van de wetenschap de enig veilige methode.

Hoeveel is een mensenleven waard?

Op een recente infovergadering in Sint-Niklaas gaf een ambtenaar van OVAM te kennen dat vitrificatie van asbest “te duur” zou zijn. “Hoeveel is een mensenleven eigenlijk waard?”, vraagt Peter Mertens zich af. (Lees meer)

Volgens de PVDA kan de factuur doorgespeeld worden naar de asbestverwerkende industrie. De familie Emsens (de familie achter asbestproducent Eternit) heeft via de handel in asbestplaten een fortuin van 3,5 miljard euro vergaard. En het bedrijf SVK dat vroeger grof geld verdiende aan de verkoop van asbesthoudende materialen, verdient vandaag opnieuw 700.000 euro per jaar aan de uitbating van een asbeststort. “Zij passeren dus twee keer lang de kassa”, besluit Peter Mertens.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Verdere commentaar overbodig.
Mijnheer Mertens niet twijfelen. PVDA/PTB moet de vernietiging van al het asbestmateriaal in ons land eisen en zorgen dat onze arbeiders die het werk moeten uitvoeren niet alleen beschermd worden tegen het product maar ook tegen de onwil van hun bazen. Zorg ervoor dat de 'echte' verantwoordelijken, die vandaag blijkbaar veel geld aan het verdienen zijn met de opruiming, het asbest 'kosteloos' moeten vernietigen. De bevolking beseft dat iedereen slachtoffer kan worden van die vuiligheid daarom zijn er dringend eerlijke maatregelen nodig. Ik denk Mijnheer Mertens dat velen u hierin zullen volgen en steunen.
Ongelooflijk dat zij die aan asbestverwerking hebben verdiend, nu nóg een keer langs de kassa lopen. En wat Eternit en zijn achterliggers betreft.. Omkeren en álle zakken legen!
Ongelooflijk? Kweetnognietzo. Ik denk zelfs dat dergelijke handelwijze in la belle gique vrij normaal is.
Honderden doden door asbest kan best zijn , maar hoeveel doden door tabak en drugs? Het grote probleem is dat alle mensen die gebouwen hebben met asbesthoudende​ materialen zwaar op kosten zullen worden gejaagd. Is dat de bedoeling voor de PVDA?
Dit is een interessante vraag. In feite is deze situatie een schoolvoorbeeld van een gebrek aan een langetermijnvisie. De Eternit ingenieur doet een ontdekking die tal van voordelen inhoudt maar vraagt zich niet af wat de mogelijke negatieve gevolgen zullen zijn op termijn. In dit geval het loskomen van de asbestvezels. Erger nog misschien weet hij het wel maar negeert het probleem in het voordeel van het bedrijf. Het product wordt goedgekeurd en komt massaal op de markt. Dertig jaar later komen de problemen. We zitten met daken die gevaar opleveren voor de gemeenschap en moeten ze dus vervangen, en dat kost geld. De PVDA/PTB is gewoon eerlijk en vertelt ons wat er aan de gang is. We hebben weinig keuze ofwel vernieuwen ofwel ‘kanker’. De PVDA/PTB zou echter alles in het werk moeten stellen om te proberen de kosten te drukken. De afvalverwerking bijvoorbeeld zou volledig kosteloos moeten gebeuren door de fabrikanten van het product. En waarom ook niet proberen om het gevaarlijk product te laten vervangen door het betrokken bedrijf wegens een ‘gevaarlijke’ fabricagefout. Auto’s worden toch ook teruggeroepen en herstelt op kosten van de autobouwer bij een gebrek.