(Foto Solidair, Karina Brys)

PVDA neemt zaterdag deel aan Belgian Pride, model van superdiversiteit

Ook dit jaar neemt de PVDA met een delegatie deel aan de optocht van The Belgian Pride in Brussel op zaterdag 14 mei. PVDA-volksvertegenwoordiger en partijwoordvoerder Raoul Hedebouw zal de PVDA vertegenwoordigen tijdens de openingsplechtigheid aan de Kunstberg.

“In België is de holebibeweging erin geslaagd een aantal elementaire rechten af te dwingen, zoals de wetgeving rond partnerregeling en huwelijk, en het strafbaar stellen van discriminatie om seksuele voorkeur. De beweging blijft actief rond belangrijke thema’s als gelijkheid en zichtbaarheid. Een nationale manifestatie als deze is heel belangrijk om die strijd kracht bij te zetten”, stelt Raoul Hedebouw.

De centrale eis dit jaar is een duidelijke en niet-discriminerende wetgeving voor transgenders. Uit Belgisch onderzoek blijkt dat 62% van hen ooit zelfmoord overwoog. 22% ondernam minstens één zelfmoordpoging. Dat zijn dramatische cijfers die véél hoger liggen dan bij de rest van de bevolking. De PVDA ondersteunt het gezamenlijke pleidooi van de Vlaamse, Brusselse en Waalse holebitransgenderorganisaties voor een wet op de genderidentiteit die uitgaat van zelfbeschikking en respect, en die conform de internationale mensenrechten is.

The Belgian Pride toont de holebi- en transgendergemeenschap zoals ze is: open en superdivers. Met haar deelname wil de PVDA de gemeenschappelijke strijd tegen elke vorm van discriminatie onderstrepen. Het antwoord op homo- en transfobie, racisme, seksisme en alle andere vormen van discriminatie heet superdiversiteit: een samenleving waarin ieder gelijk en evenwaardig is. Het is belangrijk om bruggen te bouwen tussen de verschillende antidiscriminatiebewegingen. In plaats van verdeling, werken we aan samenwerking en solidariteit.

Persdienst PVDA