PVDA en GVHV gaan met constructieve kritiek naar minister De Block

Antibiotica, maagzuurremmers en ontstekingsremmende neussprays worden twee tot vier keer duurder voor de patiënt. De PVDA en Geneeskunde voor het Volk voeren hiertegen actie. “Maggie, speel niet met onze gezondheid”, zeggen ze.

Protestactie tegen de forse verhoging van de prijs van noodzakelijke geneesmiddelen

Donderdag 9 februari om 10.30 u. aan het kabinet van minister De Block,
Financietoren, Kruidtuinlaan 50/175, 1000 Brussel.

Maggie De Block verklaarde in de media: “Ik sta open voor constructieve kritiek als hij gebaseerd is op bewezen feiten of op correcte informatie. Kritieken moeten gefundeerd zijn én beleefd geformuleerd!”

“We brengen de minister onze gefundeerde kritiek op haar besparingsmaatregelen met zelfs een zeer constructief alternatief”, zegt dokter Dirk Van Duppen van Geneeskunde voor het Volk en gemeenteraadslid voor de PVDA in Antwerpen.

“In december 2016 startten we met PVDA-zorg en Geneeskunde voor het Volk een campagne waarbij de mensen op een wenskaart een boodschap naar minister van Volksgezondheid Maggie De Block konden sturen”, vertelt Dirk Van Duppen. “Dat leverde duizenden boodschappen op voor minister. Meer dan vijfduizend mensen ondertekenden een bericht en drieduizend van hen schreven hun beleefde, maar vooral doorleefde getuigenis op. Donderdag 9 februari gaan we allemaal overhandigen aan de minister. De enkele onbeleefde hebben we eruit gelaten.”

Een paar honderd patiënten van Geneeskunde voor het Volk voeren donderdag actie. Enkelen getuigen live over wat de gevolgen zijn van deze prijsstijgingen voor hun gezondheid en voor hun portemonnee. Een ludiek straattheater verwarmt op het plein de harten.

Een delegatie wordt door het kabinet van minister De Block ontvangen. ook PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw en PVDA-voorzitter Peter Mertens zullen aanwezig zijn.

Reacties

Je moet het maar aan de hand hebben, zware allergie, hooikoorts waarbij de neusspray nasonex het een klein beetje draaglijk maakt. Ik stel me vragen hoe deze minister arts is kunnen worden.
Antibiotica, maagzuurremmers, ontstekingswerende neussprays en zowat alle andere farmaceutische producten, hebben niets te maken met volksgezondheid maar alles met winstbejag. Sterker nog, deze middelen schaden de volksgezondheid en maken mensen zieker zodat nog meer geld kan gegenereerd worden. Er bestaat niet zoiets als een kankergeneeskunde maar een kankerindustrie, geen hartziektenbehandeling maar een hartziektenindustrie en zo gaat het maar door. Ik heb veel mensen hun gezondheid zien herwinnen nadat ze alle medicijnen hebben afgebouwd en zelf de verantwoordelijkheid namen van hun gezondheid in plaats van die zorg te besteden aan dokters. Dus medicijnen die onbetaalbaar worden voor mensen is een goede zaak, maar, als men iets wil doen voor volksgezondheid, dan moet de bevolking ook de nodige informatie krijgen hoe ze voor zichzelf kunnen zorgen. Dat deze kennis algemeen zou worden is evenwel de grote angst van alles en iedereen die er belang bij heeft dat patiënten ziek blijven. Met uw protestbrieven vrees ik dat u de belangen van de farmaceutische industrie dient, niet die van de burger. Met vriendelijke groet.