PVDA-voorzitter Peter Mertens. (Foto Solidair, Salim Hellalet)

PVDA breekt met 7,3% ook in Vlaanderen door

De PVDA haalt zes zetels in Vlaanderen. Dat blijkt uit een peiling van De Tijd en L'Echo. "Mensen waarderen onze overwinning in het Turteltaksproces en zijn de graaicultuur beu", aldus PVDA-voorzitter Peter Mertens. "Ze willen oprechte politici die leven zoals zij."

Volgens de peiling, uitgevoerd door Dedicated Research, zou PVDA in Vlaanderen naar 7,3% klimmen en zes zetels halen. "Een peiling is natuurlijk maar een peiling", zegt Peter Mertens. “Maar de tendens is duidelijk. Authentiek links zit al een tijd in de lift. Met zes zetels staat de PVDA nu ook in Vlaanderen op de kaart. Een mooie erkenning van onze overwinning in het #Turteltaksproces, ons graafwerk rond #graailand en onze volgehouden campagne voor goedkopere medicamenten (#kiwi). Voor veel mensen smaakt dat blijkbaar naar meer."

"Alle regeringspartijen verliezen terrein. Deze regering heeft geen meerderheid meer, terwijl de linkerzijde in Vlaanderen in totaal vijf procent stijgt", aldus Peter Mertens. "De consequent linkse PVDA is de sterkste stijger op links. Wat sp.a verliest, wint Groen – ze blijven samen op 22%. De PVDA wint duidelijk nieuwe stemmen op rechts, en dat stemt ons zeer hoopvol."

In Vlaanderen haalt de PVDA in deze peiling 7,3%, in Brussel 14% en in Wallonië meer dan 24%. Volgens de peiling zou de PVDA als nationale partij in totaal 26 zetels halen in het federale parlement. "Een peiling is altijd met een dikke korrel zout te nemen. En er kan nog veel gebeuren tussen nu en 2019. Maar duidelijk is wel: er groeit wat in de buik van onze samenleving. Steeds meer mensen blijven niet meer bij de pakken zitten. Ze pakken het heft zelf in handen en willen verandering afdwingen, van onderuit. Het is een stroming die zich inzet voor fiscale rechtvaardigheid en tegen de groeiende ongelijkheid, die kiest voor een radicale ecologische omslag in plaats van Electrabel & co te pamperen. Een beweging die opkomt voor eenheid en solidariteit, in plaats van splitsing en verdeeldheid, voor échte democratie en een nieuwe politieke cultuur, tegenover het gegraai en gegrabbel van de professionele postjespakkers."

Wil jij ook verandering?
Nu is je kans: sluit aan bij de linkse golf.
Samen kunnen we alles aan.

#JoinTheWave, doe mee

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

<3 !!!!!
Het droomscenario voor de Traditionals Nu de komma nog weg en hun geluk kan niet op.
FANTASTISCH! # Power to the people! #
Pvda moet toch nog gerichter focussen zoals Calvo goed doet. Ipv de graaicultuur int algemeen aan te klagen de top3 viseren. Supergraaier BDW , supercumulard Kennis en superopportunist Bracke. Blijven repeteren en het zal erin gaan als zoetekoek.
Ha ja, de Calvo. Doet mij altijd denken aan furie Onckelinx.
7,3% is nog veel te weinig voor Vlaanderen. 24% in Wallonië dat is al een ander verhaal. Moest dit werkelijkheid worden dan is nog de vraag wat ermee gaat gebeuren. De traditionals zullen er alles aan doen om de PVDA buiten te sluiten. Dat is dan hun zogezegde democratie. Zo wordt een kiezer al eens moedeloos.
De peilingen ogen goed. Men mag en moet wantoestanden aanklagen en zijn lange termijn visie verkondigen. Vergeet echter niet dat we ook op korte termijn haalbare veranderingen moet trachten te bewerkstelligen ,maak gebruik van het momentum.
Het is heel simpel wat die mafkezen gaan doen . Hoorde vandaag ( 11 juli gelul ) Parlementsleden van 124 naar 80 . Rara wat gebeurt er dan ? Kiesdrempeltje gaat omhoog ! Bye bye zeteltjes dan . Om zot van te worden dit kloteland !