Foto Solidair

Peter Mertens: “Dikke proficiat aan vakbonden en havenarbeiders”

auteur:

Webredactie

De Europese Commissie heeft veel tijd nodig gehad om de hervorming van de wet-Major te onderzoeken en goed te keuren. De procedure die de Commissie tegen de wet-Major had ingezet, wordt stopgezet.

In 2014 startte de Europese Commissie een procedure tegen België omdat ons land met haar regeling van de havenarbeid de vrijheid van ondernemen te weinig zou respecteren. De wet-Major zou in strijd zijn met de Europese regel over de vrijheid van vestiging. In 2015 werden in overleg met de havenbonden een aantal hervormingen doorgevoerd. Havenbedrijven kunnen nu ook havenarbeiders aanwerven los van de klassieke pool. Maar de verplichting om erkende havenarbeiders aan te werven, blijft . Na lang wikken en wegen heeft de Europese Commissie nu eindelijk haar zegen gegeven.

PVDA-voorzitter Peter Mertens reageert opgetogen: “Eindelijk! De Europese Commissie zet zijn procedure tegen de wet-Major stil. Een belangrijke overwinning voor de havenarbeiders en hun vakbonden. Een dikke en gemeende proficiat! Het is ondertussen bijna één jaar geleden dat havenvakbonden en havenarbeiders hun woord gaven in een referendum over aanpassingen aan de wet-Major. Maar langs de kant van de Commissie bleef het daarna maandenlang 'bureaucratisch' stil. We zien in heel Europa diverse aanvallen op de rechten van dokwerkers. En verschillende natiebazen, waaronder Fernand Huts, hebben nog altijd een klacht lopen tegen de wet-Major. De tegenstanders van de wet-Major zullen nu wellicht een andere tactiek gebruiken. De strijd voor het behoud van de wet-Major is de strijd voor vakmanschap en sociale bescherming van dokwerkers in de 21e eeuw. We blijven alert, wij blijven de dokwerkers steunen!”

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Dat ( extreem ) rechts er niet gerust op is wisten we al. Nu blijkt echter dat ook EUROPA er niet gerust op is. Veiligheidshalve werd de hete aardappe van ook doorgeschoven naar de natiebazen. Dus niet te vlug victorie kraaien. Veel zal afhangen van de volgende stembusslag. Allons enfants de la patrie-ie-eeee, le jour de gloire est arrivé.
Proficiat,mes braves! Le victoire est pour VOUS! PROFICIAT, ENCORE!
Et Voila, de inkt is nog niet opgedroogd of de VLD wil de wet major al herbekijken. Interims, interims en ... interims. Komaan plebs, vechten voor een stutte brood. Ik zet € 10 in op Charel van op den hoek. Heeft een goeie linker.