Peiling: linkse PVDA stijgt van 2 naar 10 zetels

Als er nu verkiezingen zouden zijn, zouden de regeringspartijen hun meerderheid verliezen. Dat blijkt uit de peiling die RTBf/La Libre uitvoerde. De linkse partij PVDA zou 8 zetels winnen. Dat betekent dat de PVDA haar zetelaantal zou vervijfvoudigen: van twee zetels naar tien zetels. Met zeven zetels uit Wallonië, twee uit Vlaanderen (voor de eerste keer), en één uit Brussel.

De linkse partij, die voor het eerst in het parlement zit, zou tot 5,1 procent stijgen in Vlaanderen, tot 7,5 procent in Brussel en tot 14,6 procent in Wallonië. "Het doet deugd om voorzitter te zijn van een dynamisch linkse partij die overal vooruit gaat", lacht een optimistische Peter Mertens. "In Vlaanderen zijn we de sterkste stijger op links, en zouden we voor het eerst twee zetels halen. Ook in Brussel zouden we een zetel halen, en in Wallonië zou de PVDA zelfs de derde grootste partij worden. Dat is een mooi resultaat, dankzij het engagement van de leden op het terrein. Het bewijst ook dat wij als 'new kids in town' beloond worden voor onze inspanningen aan de basis en in het parlement. Al ben ik er mij wel van bewust dat peilingen slechts peilingen blijven en de krachtsverhoudingen op het terrein moeten worden opgebouwd."

De positieve peilingen komen voor de consequent linkse partij aan de vooravond van het grote solidariteitsfeest ManiFiesta, georganiseerd door het maandblad Solidair en de medische praktijken van Geneeskunde voor het Volk. De PVDA hoopt 15.000 mensen te ontmoeten op het solidariteitsfestival, dat doorgaat op 16, 17, en 18 september in Bredene-aan-Zee. Meer info: www.manifiesta.be.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

wist ik allang want ik heb veel kontact met buren en andere mensen (diegene die mij kennen) vroegen naar jullie partij en na uitleg zeiden verschillende de volgende keer gaat mijn stem naar hen. voor allen doe zo voort en de stemmen zullen nog groeien
prima maar een denkpiste die ik voorstel tot overwegen is, vrijblijvend want wie ben ik.... de pvda , de A wat af te zwakken omdat ze volgens ik merk bepaalde mensen uit mijn omgeving wat afschrikt partij van de mens de pvdm waarom niet kleine stickers maken om op onzer auto te kleven (op de mijne hangt er altijd een geplasticifeerde plint-die ik van de site haal- en wordt regelmatig aangesproken, draag steeds mijn spendje swat maar een sticker, niet te groot(correct zonder overdrijven) met pvda oud symbool met eronder partij van de mensen en eerst er mens dan de winst als 3 lijners daar zie ik wat in we moeten ons profileren ons toonbaar maken en we moeten leren vissen uit acv niet enkel uit de roodgroene put het is zeer correct van onze verkozenen dat ze steeds net gekleed zijn en steeds de geargumeerde toon gebruiken wat ik ook vind is dat ieder die lid of ervoor staat zich kenbaar moet maken op auto of a4 formaat aan het venster van de woning (misschien kan die eeens gevraagd worden) ze moeten ons leren kennen als het budget het toelaat maar mensen begrijpen dat het niet juist meer is, we moeten een eerlijke juiste hoopgevende boodschap verspreiden en niet proberen over te komen als de partij van de staker, walen Brusselaars, we moeten vlaanderen nog binnenhalen laat ons daarop inzetten lets go for it
PVD99 ?
En dat ondanks de onrechtmatige financiële boycot van de nva. Zo zie je maar, op het terrein werken en de vinger aan de pols houden brengt zoden aan de dijk. Eat your heart out.
Supergoed nieuws! Maar laat ons hopen dat de PVDA dit bij de volgende verkiezingen hard kan maken. De media spelen nu eenmaal hun (niet altijd zo propere) rol, het is te hopen dat de meesten onder ons verder kijken dan hun neus lang is. HOOPGEVEND!!!
Bonjour, Félicitation et que cela grandi encore beaucoup plus. Nous règlerons leur compte aux élections maintenant nous allons essayer d'en sortir avec le moins de casses possible. Nous devons pouvoir faire plus avec moins de moyen donc voir où sont les gaspillage. Bien à vous et que la lutte continue pour un pouvoir juste.
Het succes van de partij is volgens mij ook te wijten aan het feit dat je op deze site werkelijk je eigen commentaar kan toevoegen. Bij andere partijen lijkt mij dit niet zo eenvoudig. Hier krijg je als burger tenminste het gevoel dat men daadwerkelijk naar je luistert, ook al heb je soms een afwijkende mening van de mening van de partij.
Dat is helaas niet mijn ervaring. Mijn tegendraadse commentaar wordt bijna altijd 'weggejorist'
Mevr. Rutten (Open VLD) reageert al (12.09.2016)! Plots wil ze de multinationals gaan belasten. Zouden de politici dan weten wat de bevolking wil? Zijn ze bang? Zeker weten. Groetjes.