Foto Travelling Pooh / Flickr

Paradise Papers: van de 28 belastingparadijzen staan er maar 4 op de officiële Belgische lijst

“Van de 28 belastingparadijzen die vermeld worden in de Paradise Papers, staan er amper vier ook in België op de officiële lijst van belastingparadijzen”, stelt PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees vast.

Voor Van Hees, die ook lid is van de bijzondere Kamercommissie Panama Papers, tonen deze nieuwe onthullingen aan dat de werkzaamheden van de commissie Panama Papers moeten worden heropend. “De meerderheidspartijen torpedeerden de aanbevelingen van die commissie, wat resulteerde in een lightversie van de tekst, die niet de ambitie heeft om de zaken aan te pakken.”

De commissie Panama Papers zou zich vooral moeten buigen over het bijzondere karakter van de Paradise Papers. In tegenstelling tot de Panama Papers, die gingen over het witwassen van zwart geld uit belastingfraude en andere financiële criminaliteit, gaat het bij de Paradise Papers over constructies die balanceren op de grens van wat wettelijk is en opgezet zijn door experts in belastingontwijking.

België staat bekend om zijn belastingfraude en belastingontwijking. De Franse econoom Gabriel Zucman toonde al aan dat België in verhouding tot Frankrijk per inwoner dubbel zoveel kapitaal in Zwitserland staan heeft. In de Paradise Papers komt de term “België” liefst 64.000 keer voor. Daarbij zijn de andere geografische namen die verwijzen naar ons land nog niet eens meegeteld. In dit nieuwe lek duiken de namen van meer dan 500 Belgen op.

Wat ook eens moet geanalyseerd worden, is de Belgische lijst van belastingparadijzen zoals opgenomen in artikel 73/4quater van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen. De meerderheidspartijen hadden dat punt binnen de Kamercommissie Panama Papers aan de kant geschoven, maar er blijken grote tekortkomingen te zijn in de lijst.

De drie databases van de Paradise Papers hebben betrekking op 28 belastingparadijzen: Antigua en Barbuda, Aruba, de Bahama’s, Barbados, de Bermuda, Dominica, Granada, Guernsey, Hongkong, de Kaaimaneilanden, de Cookeilanden, het eiland Man, de Marshall eilanden, het eiland Mauritius, de Britse Maagdeneilanden, Jersey, het Maleisische eiland Labuan, Libanon, Malta, Saint Kitts en Nevis, Santa Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Samoa, de Seychellen, Shanghai, Singapore, Trinidad en Tobago, en Vanuatu.

“Van de 28 landen staan er nauwelijks vier op de Belgische lijst: Guernsey, Jersey, het eiland Man en de Marshalleilanden”, stelt Marco Van Hees vast. “Daar loopt duidelijk iets ernstig mis. Er moet ten gronde onderzocht worden hoe de administratie en de regering ertoe zijn gekomen een lijst van belastingparadijzen op te stellen die duidelijk compleet de bal misslaat.”

Persdienst PVDA

Reacties

En ondertussen moet men, dank zij al die hebzucht, besparen op dekens die de Brusselse daklozen een beetje warm moeten houden tijdens de komende winter. Om van al die andere onzichtbare armen, die met angst de koude winterdagen tegemoet zien, nog maar te zwijgen. Wanneer komt er nu eens een duidelijke neen aan al dit schaamteloos gegraai? En dat ze alstublieft hun mond houden dat alles legaal is! Wanneer zal er met verstand opgetreden worden tegen deze onrechtvaardige verdeling van de rijkdom? Of blijven we het verder aanvaarden en steken we het hoofd in het zand tot iedereen in de armoede verzeilt?
Het is duidelijk dat onze politici de miljonairs en de miljardairs beschermen, meer zelfs: zijn onze politici de pionnen van de superrijken?
Wie 40 jaar correct zijn belastingen heeft betaald mag met pensioen! Eerlijk toch?
Als multinationals geen belasting moeten betalen dan moet het werkvolk er ook geen betalen. Zo houdt ook het werkvolk meer geld over om te investeren in onze economie! Eerlijk toch?