“Panama Papers”: PVDA vraagt dat fiscus de 200 grootste Belgische vermogens en de grootbanken aanpakt

De “Panama Papers” bevestigen wat de PVDA al in maart 2013 had aangekaart: de grote Belgische vermogens maken op grote schaal misbruik van het belastingparadijs Panama. “Nu weet de regering bij wie ze moet gaan aankloppen om het gat in de begroting te dichten”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens.

In de gelekte documenten, die bekendgemaakt zijn door het Internationaal consortium van onderzoeksjournalisten, blijkt dat 732 Belgen of mensen die in België wonen, geld geparkeerd hebben in Panama. Ver weg van de Belgische fiscus.

De documenten tonen hoe enkele superrijke Belgen hun vermogen organiseren om belastingen te ontwijken. De onthullingen zijn bovendien zo duidelijk en nieuw dat dit een nieuw licht werpt op de top vijf van de allergrootste vermogens in België.

Want het gaat niet om kleine vissen, zoveel is duidelijk. Niet toevallig staat de chique Brusselse gemeente Ukkel op de eerste plaats in de rangschikking naar woonplaats. Een teken dat het wel degelijk om de 1% superrijken van onze bevolking gaat.

De vele onthullingen over fiscale wanpraktijken (SwissLeaks, OffshoreLeaks, LuxLeaks …) zijn een goede zaak om de strijd aan te binden tegen rijke fraudeurs en grootbanken die gebruikmaken van belastingparadijzen. Zo weten zij dat ze hun fiscale vluchtroutes niet langer per definitie onzichtbaar zijn voor de rest van de samenleving.

“Helaas ziet het er niet meteen naar uit dat de regering-Michel van deze gunstige context zal gebruikmaken om belastingfraude en belastingontwijking te bestrijden”, stelt Peter Mertens. “Integendeel: het antifraudeplan van minister van Financiën Van Overtveldt schiet maar niet op, er wordt permanente fiscale amnestie georganiseerd, de Diamanttaks maakt de diamantsector nog ondoorzichtiger en België tekent verzet aan tegen de Europese beslissing om de Excess Profit Ruling te veroordelen.”

Ons land behoort vandaag tot de slechtste leerlingen in de Europese klas. Onze minister van Financiën is een ultraliberaal die er niet alleen in slaagt keer op keer de bal mis te slaan als hij de fiscale inkomsten moet inschatten, hij is bovendien openlijk voorstander van Europese fiscale concurrentie waarvan iedereen weet dat enkel de multinationals en de allerrijksten er voordeel uit halen.

Peter Mertens: “De Panama Papers bewijzen dat er in ons land een pak geld is, waar zeer weinig belasting op betaald wordt. Het PVDA-voorstel voor een miljonairstaks richt zich net op de 1% rijksten, die samen een vermogen van 420 miljard euro bezitten. Als we het gat in de begroting willen dichten, dan kijken we het best in die richting.”

We stellen vast dat veel van de Belgische grote fortuinen systematisch terugkomen in de diverse “leaks”. “De PVDA vindt dan ook dat de fiscus zich nu specifiek moet richten op de top 200 van de Belgische fortuinen – met een totale rijkdom van 118 miljard euro. De Bijzondere Belastinginspectie is hier al mee begonnen voor de familie de Spoelberch, nu moet ze op die weg verder gaan.”

Voor de zoveelste keer duikt trouwens ook de naam op van Franco Dragone. Daar zijn vragen bij te stellen als je weet dat zijn firma’s op heel wat overheidssteun van het Waalse Gewest kunnen rekenen. In het verleden verdedigde Waals minister van Economie Marcourt nog de praktijken van bedrijven die subsidies kregen van het gewest, maar toch hun heil zochten in belastingparadijzen (Dragone, Duferco …). De PVDA vraagt dat de Waalse regering een duidelijk standpunt inneemt: naar belastingparadijzen trekken is niet te rechtvaardigen.

Persdienst PVDA

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

In 1792, vlak voor de Franse revolutie, werd het zo gezegd : "elke rang en stand heeft zijn verplichtingen : de kerk bidt voor ons, het volk betaalt belastingen voor ons, en wij, de adel/elite besturen het land. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat wij, evenals het volk, ook belastingen zouden moeten betalen."
Ik sta er volledig achter om dat stinkend rijk volk van belastingontduikers aan te pakken. Toch een bedenking. Je moet die website van dat zogenaamd "International Consortium of Investigative Journalists" eens goed bekijken en dan stinken die lekken toch aan alle kanten. Ik verwijs bv naar het zinnetje "Law firm’s customers include dozens blacklisted by U.S. authorities because of evidence they’d been involved in wrongdoing, such as doing business with drug lords, terrorist organizations or rogue nations like Syria and North Korea." Blacklisted by the US because of ... wrongdoing.... Ik gok erop dat de tactiek erin bestaat om ons allen als progressief te laten mee roepen met de VS om iets te doen. Vooral dan wat betreft die zogenaamd criminele, gemene firma's die iets te maken hebben met het dictatoriale Syrië en Noord-Korea. Bon, in het Westen zijn er ook wel ("mensenrechten liefhebbende") belastingontduikers, maar daar kunt ge niet veel tegen beginnen. De professor op Ter Zake zal het wel even uitleggen dat dat toch niet realistisch is. Ondertussen worden die progressieve mensen in het Westen dan ook weeral duidelijk gemaakt dat ze er niet moeten op hopen dat aan die geneugten van frauderende multinationals iets zal veranderen. Kijk ook eens wie ze bij de VRT als grote fraudeur in beeld brengen. Poetin die met de zaak niks te maken heeft. Natuurlijk geen enkele Amerikaanse firma op de lijst te bespeuren. Panama werd via militaire interventie door de VS bezet toen tegelijkertijd Ceausescu voor de camera werd neergeknald. Ik leg maar enkele verbanden, die misschien tot nadenken doen stemmen, wat betreft de bedoeling van deze "leaks". Wat niet wegneemt dat we ons daar moeten laten door doen, maar de tactiek van de tegenstrever kennen, is een goede zaak en misschien kan het naar buiten brengen ervan een steentje bijdragen aan de bewustwording van de goed menende medemens. En kan het de desillusie verkleinen indien de strijd mislukt, maar kan het liefst nog door klaar bewustzijn de strijd aanwakkeren en in de juiste richting duwen.
Dit wordt me nu écht te gortig. DIT IS ONPROPORTIONEEL SCHANDALIG! Moet je eens kijken wat er gebeurd als IK als belastingsbetaler,mijn belastingen te laat betaal (ook al is het maar één dag!), of ik eens een paar dagen in het zwart ga werken , om de eindjes aan elkaar te kunnen BLIJVEN knopen. LAAT DEZE REGERING VALLEN A.U.B.! Als deze regering aanblijft tot het einde van haar termijn ,dan vrees ik dat er van al onze sociaal verworven rechten NIÉTS meer overblijft! Ik ben het beu dat ik steeds maar moet opdraaien voor al die overgefortuneerden! BEU ! BEU ! BEU !
Aangezien deze fortuinen niet aangegeven worden, zijn ze a.h.w. 'onbestaande'. Dus zou het niet slecht zijn als al dat geld dat op die manier opduikt verbeurd verklaart wordt. Mooie zaak voor de schatkist, in de hoop dat het gebruikt wordt om de lasten voor de 'kleine' en eerlijke burger te verminderen...