Haakon S. Krohn / Wikimedia

Panama, het andere Belgische belastingparadijs

België is een belastingparadijs voor de rijken. Sommige rijke Belgen vinden dat echter nog niet genoeg en gaan het nog verder zoeken. De studiedienst van de PVDA zocht en vond verrassend veel grote namen van het Belgische kapitalisme die een Panamese vennootschap blijken te bezitten.

De Franstalige media hadden het er al uitvoerig over: Pierre Urbain, de gemeentesecretaris van Bergen, leidt twee vennootschappen in Panama, een gekend belastingparadijs (zie kader). Urbain wordt beschuldigd van lidmaatschap van een criminele organisatie, misbruik van vertrouwen en inbreuk op de wet op de bankbemiddeling. Hij zou internationale fiscale fraude georganiseerd hebben om zijn privévermogen nog wat te vergroten.

Geprikkeld door dat schandaal in Bergen, diepte de studiedienst van de PVDA een bestand (Company Register) op dat een hacker vier jaar geleden online had geplaatst. In dat bestand vind je honderdduizenden in Panama opgerichte vennootschappen. De helft van de top 15 van de rijkste renteniers van ons land blijkt zo’n Panamese nv te hebben. De lijst is onvolledig, omdat andere grote Belgische kapitalisten Panamese vennootschappen hebben opgericht zonder er zelf zitting in te hebben (het Company Register vermeldt de namen van de aandeelhouders niet, omdat Panama niet verplicht is die vrij te geven). Marco Van Hees van de PVDA-studiedienst concludeert uit de lijst alleszins “dat voor de Belgische grote fortuinen internationale fraude veeleer de regel is dan de uitzondering”.

Panama staat 14de op de ranglijst van fiscale ondoorzichtigheid van het Tax Justice Network (ranglijst van 2011). De studie toont aan dat de Belgische overheid met Panama een bilateraal fiscaal verdrag onderhandelde dat ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan het Parlement.

Bijna iedere portemonnee kan een offshore-vennootschap (vennootschap opgericht in een ander land dan het land waarin het bedrijf actief is met het doel minder belastingen te betalen) oprichten in Panama: via websites kan je er een oprichten voor 1.090 dollar (ongeveer 830 euro). Maar de mensen die dat ook echt doen, hebben veel meer geld. Een blik op het lijstje rijke Belgen uit de PVDA-studie zegt al genoeg.

Vermogenskadaster en miljonairstaks

De studiedienst maakt van de gelegenheid gebruik om het voorstel van de PVDA voor een miljonairstaks opnieuw op tafel te leggen: “Dit is een bijkomend argument om de grote vermogens te belasten en een vermogenskadaster op te stellen. Nu deelt België met Panama de trieste eer dat het op de lijst staat van de kampioenen van de fiscale ondoorzichtigheid van het Tax Justice Network. Een vermogenskadaster (ook van de financiële vermogens, een kadaster van het onroerend vermogen bestaat al), gekoppeld aan een beleid dat de belastingparadijzen echt bestrijdt, is een voorwaarde om de grote vermogens te belasten. Dat is ook nodig om de fraude die de opbrengst van de andere belastingen ondermijnt, te bestrijden.”

Marco Van Hees besluit: “Wetende dat 57% van de fraude bij de 10% rijksten van de bevolking terechtkomt, betekent het niet bestrijden van de fraudemechanismen het aanzwengelen van de transfer van inkomsten van de minder rijken naar de meer begoeden.”

Belastingparadijs Panama

Panama is al sinds de jaren 30 een belastingparadijs en sindsdien uitgegroeid tot het grootste financieel centrum van Centraal-Amerika. De belangrijkste kenmerken van dat belastingparadijs op een rij.

• een wetgeving op het bank- en handelswezen dat stoelt op vertrouwelijkheid (bankgeheim)
  • de vrijhandelszone Colón aan de ingang van het Panamakanaal
  • land met goedkope vlag sinds 1925. Panama is het land waar veruit de meeste vrachtschepen zijn ingeschreven en de nr. 1 in de wereld voor het uitvlaggen van schepen
  • geen inkomstenbelastingen voor niet-residenten
  • geen verplichting voor bedrijven om resultatenrekeningen in te dienen
  • mogelijkheid voor bedrijven om er een bedrijfszetel te installeren (dochter van een multinational) zonder belasting van het loon van de inwijkelingen
  • het bestaan van interessante financiële vehikels voor activiteiten van niet-residentiële groepen en particulieren: het ‘offshore-bedrijf’ en de ‘offshore-stichting.

Rodolphe de Spoelberch
De de Spoelberchs zijn de rijkste familie van België (volgens de editie 2012 van het jaarlijks klassement van de journalist Ludwig Verduyn), ze hebben vooral aandelen bij AB InBev. De bierbrouwersgroep heeft zelf vestigingen in Panama.

Henri-Jean Velge, Leon Bekaert en Lydie Bekaert
De families Bekaert en Velge hebben het zesde grootste fortuin van ons koninkrijk. Baron Léon Bekaert is lid van de raad van bestuur van de multinational Bekaert, die zelf een vestiging in Panama heeft.

Fernand Ullens de Schooten en Maryse Caudron
Fernand Ullens de Schooten komt uit de familie die de Tiense suiker controleerde. Hij werd in 2000 veroordeeld tot vier jaar effectief voor een gigantische fraudezaak, de affaire-Biorim, een zaak over een immense hoeveelheid valse medische analyses die werden terugbetaald door de sociale zekerheid. Zijn vrouw en hij hebben drie vennootschappen in Panama.

Guy Paquot
Er loopt een proces tegen verschillende verantwoordelijken van holding Bois Sauvage, waarvan Paquot de belangrijkste aandeelhouder is. Ze zouden van voorkennis gebruik gemaakt hebben bij de verkoop van Fortis-aandelen net voor de val van de bank. Hij is gehuwd met Nicole Thys, wier familie fortuin heeft gemaakt in Congo. Paquot staat aan het hoofd van Mintrafin Minerals trading and finance.

Pierre van der Mersch
Komt uit een zakenfamilie die zich in Congo heeft verrijkt. Van der Mersch gaf zijn Panamese nv de naam Blue Seas Corporation, wat doet vermoeden dat hij nog altijd met nostalgie terugdenkt aan exotische streken. Hij staat op nr. 39 op de lijst van Belgiës grootste fortuinen.

Marc en Virginie Saverys
Twee kinderen van Philippe Saverys, aan wie we de sluiting van de scheepswerf van Boel Temse te danken hebben. Ze leiden de Panamese nv Graneles de Panama. Als aandeelhouder van CMB (Compagnie maritime belge) moeten ze de geneugten van Panama zeker kennen. De CMB bezit zelf tal van dochterbedrijven in belastingparadijzen Hong-Kong, Marshall-eilanden, Luxemburg, enzovoorts.

Christian Cigrang
Christian Cigrang is een belangrijke speler in de haven van Antwerpen, via het bedrijf Cobelfret, waarvan hij aandeelhouder en afgevaardigd bestuurder is. Hij leidt een Panamese vennootschap (samen met August Verdonck, ook bestuurder van Cobelfret), die niet voorkomt op de lijst van Cobelfret-filialen, maar die nv heeft zelf wel een Panamese dochter, namelijk Empremar nv.

Jean-Marie Emsens
De derde rijkste familie van België, die rijk geworden is ten koste van mensenlevens. Jean-Marie Emsens is de kleinzoon van de stichter van Eternit. Zijn schoonbroer is in het Eternit-proces door de rechtbank van Turijn veroordeeld tot 16 jaar gevangenis. 3.000 Italianen stierven door het asbest dat Eternit gebruikte. In België moest de vennootschap de familie van een asbestslachtoffer een schadevergoeding betalen. Emsens leidt twee vennootschappen met zetel in Panama.

Gilles Samyn en Jacques De Bruyn
Respectievelijk bestuurder en erebestuurder van GBL, hoofdholding van Albert Frère, het op een na grootste vermogen van België. Hun aanwezigheid aan het hoofd van de Panamese vennootschap Arhold doet sterk vermoeden dat ze dat doen voor rekening van de miljardair van Charleroi.

Jan De Nul
Zijn groep met dezelfde naam is al sinds 1951 actief in graafwerken. Het bedrijf Jan De Nul nam als zodanig deel aan het consortium dat de openbare aanbesteding voor de eerste verbredingswerken van het Panamakanaal in de wacht sleepte. Dit consortium kreeg van de regering gedaan dat ze bij wet het stakingsrecht beperkte. De arbeiders streden tegen de abonimabele werkomstandigheden die het consortium hen oplegde, maar ze werden onderdrukt en hun vakbondsleiders kwamen in de gevangenis terecht.

George Forrest
Deze zakenman is vooral in Congo actief. George Forrest zet alleen maar de familietraditie voort die in 1922 door zijn vader is gestart. George Forrest bezit het 23ste vermogen van België en staat aan het hoofd van vier Panamese vennootschappen.

Anne de Somer, Michel en Amaury De Laet
De adellijke familie van Anne de Somer staat op nr. 94 op de lijst van de rijkste Belgen. Haar man, Michel de Laet Derache, is ook van adel en leidt de privébank (vermogensbeheer) Puilaetco, gesticht in Antwerpen in 1868 door zijn voorouder… Michel de Laet. Hun zoon, Amaury de Laet is de huidige afgevaardigd bestuurder van deze bankinstelling. Ze staan aan het hoofd van de Panamese vennootschap Highland Business.

Henry de Croÿ
Het meest markante wapenfeit van de prins Henri de Croÿ-Solre is een frauduleuze operatie gebaseerd op de constructie van liquiditeitenbedrijven. Hij werd in 2012 veroordeeld tot drie jaar cel, ook al bezwoer zijn eerste advocaat, de gekende fiscalist Thierry Afschrift, dat hij “alleen maar” zocht naar de minst belaste weg. Die weg bracht Henri de Croÿ er wel toe om niet minder dan 17 bedrijven op te richten in Panama.

Michel Relecom
Dikke vriend van voormalig Congolese dictator Mobutu. Stichtte in 1960 het bedrijf Unibra.  Zijn weduwe en kinderen zetelen tot vandaag in de raad van bestuur van Unibra, samen met Olivier Lippens (achterneef van Maurice ‘Fortis’ Lippens en chef van de multinational Finasucre) en de econoom Bruno Colmant, de voormalige kabinetschef van Didier Reynders. Relecom leidt twee Panamese vennootschappen.

Yves en Philippe Boël en Richard Goblet d’Alviella
Alle drie stammen ze af van Gustave Boël die met een staalbedrijf dat nog in de 19de eeuw is opgericht, een immens vermogen heeft opgebouwd. Hij heeft bij de val van Fortis veel geld verloren, maar staat nog altijd op de 14de plaats van de rijkdommen van ons land. De twee financiers van de familie, Yves Boël (overleden in 2012) en graaf Richard Goblet d’Alviella, stonden aan het hoofd van de Panamese vennootschap Interaerican Finance.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.