Tom De Meester. (Foto Joe Lampasa)

Nieuwjaarstoespraak Tom De Meester in Gent

De Buurtloods op de Muide begint stilaan te klein te worden voor de nieuwjaarsreceptie van de PVDA Oost-Vlaanderen. 500 mensen hadden zich ingeschreven en kwamen vrijdagavond luisteren naar elkaar en naar provinciaal voorzitter Tom De Meester. Hier zijn toespraak.

Beste vrienden, kameraden,

Deze zaal wordt stilaan te klein voor ons. We zijn hier met 500 vandaag, en dat doet deugd. Bedankt voor jullie aanwezigheid en jullie enthousiasme.

Vrienden,

Met de moeder aller verkiezingen voor de deur kan ik jullie natuurlijk moeilijk een ontspannen, rustig jaar toewensen. Dat zit er, vrees ik, echt niet in.
Wel wil ik jullie allemaal een goeie gezondheid toewensen, veel vriendschap en een warme thuis.

Kameraden,

2014 is een verkiezingsjaar, en de PVDA heeft de wind in de zeilen. Daar kun je gewoon niet meer naast kijken. 2014 wordt een jaar van grote uitdagingen en mooie kansen. En die kansen zullen we grijpen.

Het wordt hard werken, maar op 25 mei zit de PVDA voor het eerst in het parlement. Daar gaan wij allemaal samen voor zorgen.

In Antwerpen willen we Peter Mertens verkiezen in de Kamer, en in Luik is Raoul Hedebouw zich al warm aan het lopen. En in Oost-Vlaanderen zijn wij vast van plan om dé verrassing te worden van deze verkiezingen.

Het wordt de hoogste tijd dat de PVDA in het parlement zit. Wij willen de spreekbuis zijn van zij die vandaag niet meer gehoord worden. De werkende bevolking, de jongeren, en al wie het vandaag in onze samenleving moeilijk heeft, niet in het minst door de economische crisis.

De PVDA in het parlement, dat is hard nodig.
Om de megafoon te zijn van de sociale strijd, van actiegroepen tot vakbonden, van armoedeorganisaties tot de klimaatbeweging.
Om een fris oppositiegeluid te laten horen.
Om voorstellen op de politieke agenda te zetten die 100 procent sociaal zijn.

De PVDA in het parlement is ook en vooral nodig om links te versterken. Want laat ons elkaar geen blaasjes wijsmaken.

Links sterker maken, dat doe je niet door het brugpensioen af te schaffen.
Dat doe je niet door F16-bommenwerpers te sturen naar Afghanistan om dan onze grenzen te sluiten voor Afghaanse oorlogsvluchtelingen.
Dat doe je niet door bedrijven die werknemers op straat zetten te belonen met een nieuwe korting van 2 miljard euro op de bijdragen die zij betalen voor de sociale zekerheid.
Dat doe je niet door goedkope dienstencheques in te voeren voor jongeren in plaats van échte jobs. De solden zijn voorbij.

Links sterker maken, dat doe je niet door mee te zingen met de liberale fanfare, maar door de mensen te winnen voor je eigen links, sociaal verhaal.
Je maakt links niet sterker door je principes op te geven, maar door er voor te vechten.

Vrienden,

Als wij na 25 mei in het parlement zitten - en dat zal zo zijn - dan zullen wij kant kiezen. Niet de kant van de CEO's, de multinationals en de liberale profeten van de vrije markt, maar de kant van de mensen. En dat is geen slogan.

Wij zijn een partij die luistert. We hebben meer dan 42.000 mensen de volgende vraag voorgelegd: van welke prioriteiten moet de PVDA in het parlement eerst en vooral werk maken? Velen onder jullie hebben opiniepeilingen opgehaald. Op het werk, bij de kapper, aan de bibliotheek, op familiefeesten. Dat is een ongelofelijk groot werk, en ik wil jullie daar uitdrukkelijk voor bedanken. Het is het grootste politieke opinieonderzoek ooit in België, en dat is te danken aan jullie inzet en jullie engagement.

Vrienden,

Uit die grote enquête steekt één thema met kop en schouders bovenuit: armoede.

Mensen liggen wakker van de groeiende armoede, en willen dat de kloof tussen arm en rijk aangepakt wordt.

Maar staatssecretaris voor armoedebestrijding, Maggie De Block, ziet het probleem niet onmiddellijk. Voor Maggie is het probleem blijkbaar opgelost. Vorig jaar heeft ze 185 miljoen euro van haar budget... teruggegeven aan de regering. Ze wist niet wat ermee moest doen.

Mevrouw De Block, bent u niet beschaamd?

Misschien moet iemand Maggie De Block eens uitleggen dat in een stad als Gent één of vijf kinderen in armoede geboren wordt.
Misschien moet Maggie De Block eens in de schoenen staan van een alleenstaande mama. Vier op de tien alleenstaande moeders zitten in de armoede.
Misschien moet Maggie De Block, zoals Helmut Lotti deze week deed voor een televisieprogramma, eens 48 uur proberen overleven als dakloze in Brussel.
Misschien moeten we Maggie De Block haar royale ministerwedde van 8.740 netto per maand eens afpakken en uittesten of zij kan overleven met een minimumpensioen van 1.123 euro per maand.

Misschien zou Maggie De Block dan beseffen dat de armoede in ons land verre van opgelost is, maar een bittere realiteit is voor steeds meer mensen.

Vrienden,

De armoede bestrijden, dat doe je niet door de werkloosheidsuitkeringen af te bouwen, zoals deze regering doet, waardoor alleenstaande werkloze moeders voortaan stranden op 1.090 euro per maand. Dat is vér onder de Europese armoedegrens.
In plaats van 200.000 mensen uit de armoede te halen, zoals de regering beloofde, zakken er door de jacht op de werklozen en de lagere uitkeringen 40.000 gezinnen onder de armoedegrens. Dat is ontoelaatbaar.

Oxfam publiceerde naar aanleiding van het Wereld Economisch Forum in Davos een studie over de ongelijkheid in de samenleving. Daaruit blijkt dat de 85 rijkste mensen ter wereld evenveel bezitten als de 3,5 miljard armsten, of zowat de helft van de wereldbevolking.

De oorzaken van de stijgende armoede in heel Europa en in heel de wereld zijn overduidelijk, zegt Oxfam. De economische crisis wordt afgewenteld op de man in de straat. De armen worden armer, terwijl de rijken rijker worden. Oxfam zegt, en ik citeer eventjes: “De privileges van de rijken én de armoede zullen overgedragen blijven worden van generatie op generatie, zoals in de middeleeuwen, als er geen echte actie wordt ondernomen om de ongelijkheid te verminderen.”

“Let's talk business”, zei Di Rupo, en hij begon zijn aandachtige toehoorders de voordelen uit te leggen van het Belgische belastingsysteem

Echte actie tegen ongelijkheid, dat is precies waar wij gaan voor zorgen. Binnen én buiten het parlement.

Vrienden,

Onze premier, Elio Di Rupo, en zijn Vlaamse collega, minister-president Kris Peeters, gaven deze week ook de aftrap van hun kiescampagne.

In Davos. Op het Wereld Economisch Forum. Daar hebben ze op een Power Ontbijt voor een selecte club van CEO's de troeven van België uitgespeeld. “Let's talk business”, zei Di Rupo in zijn beste Engels, en hij begon zijn aandachtige toehoorders de voordelen uit te leggen van het Belgische belastingsysteem.

In België valt een gewone werknemer met een jaarlijks inkomen van 20.000 euro bruto al in de schijf van 40 procent belastingen. Maar voor multinationals is België een fiscaal paradijs, dankzij de notionele interest, een fiscaal achterpoortje voor bedrijven.

Weet je hoeveel belastingen multinationals betalen in ons land?

• AB InBev: nul euro.
• ExxonMobil: een winst van 2,7 miljard euro. Belastingen: nul euro. De arbeiders van ExxonMobil betalen zich blauw aan belastingen, ExxonMobil zelf: nul euro.
• De Groep Brussel Lambert van Albert Frère, de rijkste multimiljonair van België, met een nettowinst van 1,6 miljard euro: nul euro.
• De chemiereus Solvay maakt 1 miljard euro nettowinst. Hoeveel belastingen betaalt Solvay? Geen, ze krijgen geld terug van de fiscus. 20 miljoen euro in the pocket.

En denk je dat het ook maar één job oplevert? Vergeet het. Onze studiedienst heeft het uitgerekend. De 1000 meest winstgevende multinationals kregen 10 miljard cadeau maar ze hebben wel 20.000 jobs geschrapt.

Vrienden, wij zijn de enige partij die klaar en duidelijk zegt: schaf die notionele interest af. Het is onaanvaardbaar dat bedrijven nul procent belastingen betalen. Wij willen dat fiscaal achterpoortje sluiten en dat geld gebruiken om alle inkomens, pensioenen en uitkeringen boven de armoededrempel te tillen.

Vrienden,

Gisteren hoorde ik een straf verhaal van iemand uit de sociale sector. Een verhaal over een mevrouw uit Ronse. Die mevrouw had een glazen kroonluchter bij haar thuis hangen en wou daar vanaf. Wat doet die mevrouw? Ze brengt die kroonluchter naar de glascontainer. Glas bij glas, denkt ze. Maar dat ding past niet in de glascontainer, en die mevrouw legt haar glazen luster naast de glasbak. Opgelost. Denkt ze.

's Avonds krijgt die mevrouw de politie over de vloer. Die maakt proces-verbaal op wegens sluikstorten. De glasbak, mevrouw, dat is alleen voor glazen flessen, niet voor glazen kroonluchters. Oei, zegt die mevrouw, dat wist ik niet, en ze haalt die kroonluchter terug van bij de glasbak.

Een week later krijgt die mevrouw een brief in de bus van de lokale GAS-ambtenaar. Een GAS-boete van 250 euro wegens “het moedwillig achterlaten van zwerfvuil.” Dat die mevrouw haar luster ondertussen zélf was gaan terughalen, dat trekt die GAS-bureaucraat zich niet aan. Dat die mevrouw van een uitkering leeft en die 250 euro zomaar niet op haar rekening heeft staan, dat trekt het stadsbestuur van Ronse zich nog veel minder aan.

Twee weken later krijgt die mevrouw nóg een brief in de bus. Bovenop de GAS-boete moet die mevrouw ook nog een “retributie” betalen van 150 euro voor het “opruimen van een sluikstort”, ook al had die mevrouw haar luster zelf terug opgehaald bij de glasbak.

Dat is toch een echte schande?

Terwijl GAS-ambtenaren gewone mensen de duvel aandoen, lees je elke dag in de krant dat grote fraudeurs en witteboordencriminelen die de staat voor honderden miljoenen hebben opgelicht een minnelijke schikking krijgen en nooit voor de rechtbank verschijnen.

Wie in ons land in een boom klimt of een bananenschil op de grond gooit, wordt verdorie zwaarder gestraft dan een bankier die de hele samenleving berooft. Daar is een naam voor: klassenjustitie.

Die GAS-boetes zijn niet alleen totaal willekeurig en sociaal onrechtvaardig, ze zijn ook van een grenzeloze absurditeit. Je houdt het gewoon niet voor mogelijk wat er allemaal niet meer mag in onze provincie.

In Evergem kun je 250 euro boete krijgen als je je verkleedt in mijnheer pastoor. Ik verzin het niet. Dat staat zo in het GAS-reglement.

In Deinze krijg je een GAS-boete wanneer je opgeraapte confetti opnieuw in de lucht gooit.

Wij zeggen klaar en duidelijk: neen tegen die absurde pestboetes

In Dendermonde is het verboden om “in een groep van 10 of meer personen meermaals hetzelfde parcours af te leggen met de fiets”.

Lede deelt GAS-boetes uit aan al wie “een open vuur maakt in een woning.” Blijkbaar durven de Ledenaars het 's avonds wel eens gezellig maken door in de slaapkamer een kampvuur te stoken.

Nog in Lede “moeten voorwerpen bij het laden en het lossen op de grond geplaatst worden zonder ze te werpen”. Ik weet niet wie er in Lede ooit bij zijn verhuis een diepvriezer uit de verhuiscamion gegooid heeft, maar in elk geval: het mag dus niet.

Vrienden, het is totaal van de pot gerukt. Wij zeggen klaar en duidelijk: neen tegen die absurde pestboetes. Neen tegen willekeur en sociale onrechtvaardigheid. Neen tegen de GAS-boetes.

Dames en heren,

Nog één ding. Ik zal er geen doekjes omwinden. Als onze partij opkomt voor meer koopkracht en volwaardige lonen, dat is dat ook gewoon uit puur eigenbelang. Wij hebben uw geld nodig.

Ik weet het, dit is het moment waarop iedereen een beetje ongemakkelijk heen en weer begint te schuifelen. Maar ik zal het u uitleggen. Wij hebben uw financiële steun nodig. Onze kiescampagne in Oost-Vlaanderen kost 30.000 euro en wij krijgen geen eurocent partijfinanciering. Zonder jullie milde steun zou onze partij niet bestaan.

Hier is de deal, dames en heren. Wij zorgen voor een verrassing op 25 mei. Jullie zorgen voor de centen.

Probeert u trouwens vooral niet te ontsnappen. Deze zaal zit zoals u zelf ziet helemaal volgepakt, en er staan stewards aan beide uitgangen. U kunt hier niet weg.

Geen cash bij? Geen probleem. Dit is 2014, dames en heren. Ook bij de PVDA kun je vandaag met Bancontact betalen.

Vrienden,

Om af te sluiten stel ik jullie graag mijn dreamteam voor. Het vierspan waarmee wij in Oost-Vlaanderen op 25 mei de lijsten trekken voor de Kamer en het Vlaams Parlement. Vier mannen en vrouwen die het klappen van de zweep kennen en staan te trappelen om samen met jullie de verkiezingscampagne te voeren.

Onze lijsttrekker voor het Vlaams Parlement is een echte kuitenbijter. Hij was jarenlang vakbondsafgevaardigde bij het staalbedrijf ArcelorMittal, en is vandaag een van onze zes verkozenen in de gemeenteraad van Zelzate.

Onze pitbull: Dirk Goemaere.

Een gelukkig nieuwjaar, en volle kracht vooruit naar 25 mei. Nie pleuje!

Ze is een vakbondsvrouw pur sang, haar enthousiasme werkt aanstekelijk, en ze zou jullie allerbeste vriendin moeten zijn, want ze werkt op de belastingen.

Mijn running mate voor de Kamer: Sonja Welvaert.

En, last but not least. Als de studenten op straat komen heeft zij de megafoon vast. Ze is verkozen als studentenafgevaardigde aan de Universiteit Gent en eigenlijk zou ze nu gewoon aan het blokken moeten zijn.

Onze coming lady: Nele Van Parys.

Dank je wel voor jullie aandacht. Een gelukkig nieuwjaar, en volle kracht vooruit naar 25 mei.

Nie pleuje!

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.