Foto Marc Ryckaert

Nieuwe dienstregeling bij de NMBS: landelijke lijnen worden vergeten als men geen actievoert

auteur:

Webredactie

Zondag 10 december lanceerde de NMBS haar nieuw dienstegeling. Een plan “met meer treinen en meer aansluitingen” die “het aanbod van de spoorwegen met 5,1% zal doen toenemen” volgens de NMBS. Wat is ervan aan?

De communicatiedienst van de NMBS riep de laatste weken overal om dat het aanbod van de spoorwegen uitgebreid zal worden, dat er overal meer treinen zullen rijden en dat er gehoor zal worden gegeven aan de wensen van de reizigers. Het werd tot den treure overal herhaald.

Als men echter met de treinreizigers spreekt, wordt het duidelijk dat de werkelijkheid minder rooskleurig is. “Ik moet nu de trein een uur vroeger nemen!”, “De verbinding is niet gegarandeerd voor Courcelles”, “Ik moet 57 minuten wachten op mijn trein naar Luxemburg.”

De aansluiting tussen Manage – ’s Gravenbrakel is een van de aansluitingen die afgeschaft zijn sinds 10 december. De inwoners van Manage en omstreken zijn voortaan verplicht om via La Louvière naar Brussel te reizen. Een hele omweg in vergelijking met het vorige traject dat via ‘s Gravenbrakel liep. Sommige reizigers moeten de trein nu een uur vroeger nemen …

De impact is nog groter omdat deze aansluiting ook een alternatieve oplossing was voor de reizigers als er hinder was tussen La Louvière en Brussel of tussen La Louvière en Mons (zoals op die trieste maandag 27 november van het drama van Morlanwelz). Dit voorbeeld illustreert de neiging om in te zetten op de grote assen richting de grote steden.

De vereniging Navetteurs.be (de reizigersvereniging in het Franstalige landsgedeelte, n.v.d.v.) oordeelt dat de dienstregeling in landelijke gebieden te beperkt is. Dat is “te wijten aan de vroegste en laatste treinen, die al in het vorige vervoersplan afgeschaft werden en nu niet heringevoerd worden.”

Reistijd neemt toe en lokale lijnen worden vergeten

Op meerdere lijnen neemt de reistijd toe. De rit Charleroi-Brussel duurde vroeger 62 minuten . Met de nieuwe dienstregeling zal men er 66 minuten over doen. Brussel Zuid – Gent gaat van 28 naar 30 minuten.

De reistijd in 2017 neemt dan wel af ten opzichte van 2014, maar het is het altijd interessant om te kijken naar de situatie van voor 2014. Brussel Zuid - Namen gaat van 72 minuten in 2014 naar 69 met de nieuwe regeling. Maar in 2008 kon men dit traject afleggen in … 63 minuten. Hasselt – Antwerpen gaat van 78 naar 77 minuten, maar duurde in 2008 slechts 68 minuten. Als men iets dieper graaft, blijkt het allemaal vooral schone schijn.

Een ander tekortkoming in deze dienstregeling: het gebrek aan kleinere lokale lijnen. Het merendeel van de nieuwe treinen zijn treinen van een grote stad richting Brussel of treinen tussen grote steden onderling. Alle grote steden hebben momenteel te kampen met files. Als men enkel het treinaanbod op de grote assen vergroot, zal dit mensen aanmoedigen om hun wagen te nemen tot aan zo’n grote stad (tot op parkings die uiteraard betalend zijn) om daar de trein te nemen. Sterkere lokale lijnen zouden het fileprobleem kunnen oplossen door het mogelijk te maken de wagen thuis te laten. Dat de NMBS enkel meer treinen voorziet op de grote assen toont hoezeer de winstlogica hier speelt. Terwijl de trein net een openbare dienstverlening voor iedereen zou moeten bieden.

Mobilisatie treinreizigers/ spoorwegbeambten

Het lijkt er dus op dat de nieuwe dienstregeling niks nieuws onder de zon is. Hoe zou dat ook kunnen? Ze borduurt voort op het principe “meer doen met minder”, besparingen op de rug van de spoorwegbeambten en de reizigers.

Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS kondigde al aan dat het spoor het tegen 2020 met 4000 werknemers minder zal moeten doen. Dan is het natuurlijk onmogelijk een ambitieuze dienstregeling aan te bieden.  Hoe kan dienstverlening nu efficiënt zijn als men de loketten minder lang wil openhouden of als men spoorwegpersoneel wil verplichten om langer te werken.

Te midden van die winstlogica, zijn er echter sommige reizigers van secundaire lijnen die hun aanbod toch verbeterd zien. Hun geheim? De reizigers en het personeel sloegen de handen in elkaar.

Voor de reizigers van lijn 132 (Charleroi-Couvin) was de nieuwe dienstregeling bijvoorbeeld goed nieuws. Niet enkel is hun laatste trein van 21h40 behouden, ondanks de geruchten dat die afgeschaft zou worden, de trein heeft nu twee extra haltes op de lijn. Haltes die voortaan ook door IC-treinen bediend zullen worden.

Ook de organisators van “wijk zonder trein” kunnen tevreden zijn. De dienstregeling van 2014 schrapte een op twee treinen die stopten in het station Gentbrugge, maar de bewoners lieten het daar niet bij zitten. Na twee jaar onderhandelen met de vakbonden, kregen ze hun treinen terug. Er zijn dus weldegelijk alternatieven!