Beelden De Kamer

Meerderheid plooit: PVDA dan toch toegelaten in onderzoekscommissie Panama Papers

PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees maakt al maanden deel uit van de bijzondere onderzoekscommissie Panama Papers. Maar nu de commissie een versnelling hoger schakelt en zich omvormt tot onderzoekscommissie wilden de traditionele partijen hem er liever niet meer bij. Gelukkig hield hij de druk hoog, waardoor de PVDA toch in de commissie had blijven zetelen.

De PVDA is tevreden over de veranderde houding van de federale meerderheidspartijen. Dinsdagmorgen hebben die, samen met de oppositie, in de commissie Financiën een amendement ondertekend en goedgekeurd dat toelaat dat de PVDA en andere niet-erkende fracties (van minder dan vijf leden) in de onderzoekscommissie Panama Papers zetelen.

Maandag had Marco Van Hees kritiek op het voorstel voor de oprichting van de onderzoekscommissie, omdat de tekst opnieuw de kleine partijen uitsloot. Onbegrijpelijk, vond de PVDA-volksvertegenwoordiger. Al maanden nam hij actief deel aan de bijzondere commissie Panama Papers, waar hij met zijn ervaring en analyses een belangrijke bijdrage leverde in het opsporen van de gebreken in de strijd tegen de grote fiscale fraude. Op het moment dat de speciale commissie een versnelling hoger zou schakelen door zich om te vormen in een onderzoekscommissie, zou hij echter weer uitgesloten worden.

Dat de meerderheid zo'n ommekeer maakt, betekent een belangrijke breuk in de aanpak die ze al hanteert sinds het begin van deze legislatuur. Het doet de technische en antidemocratische argumenten teniet die ze keer op keer aanhaalde om de PVDA uit de drie vorige onderzoekscommissies (aanslagen, Optima en minnelijke schikkingen) te weren.

Deze ontwikkelingen bevestigen volgens de PVDA dat de aanwezigheid van ‘kleine’ partijen in een onderzoekscommissie op geen enkel wettelijk, reglementair of praktisch probleem stuit. Ze verwijst daarbij ook nog eens naar precedenten tijdens vorige legislaturen.

Er zitten dan ook ongetwijfeld politieke motieven achter de uitsluiting uit de drie andere onderzoekscommissies. De traditionele partijen willen een onderonsje maken van het onderzoek naar deze bijzonder gevoelige materie. Net daarom is het belangrijk dat er een inbreng is van een partij die niet betrokken is in verschillende schandalen.

Persdienst PVDA

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Dit is goed en hoopvol nieuws voor de toekomst. Verder opteer ik voor het Nederlandse systeem van democratie zonder kiesdrempels, laat staan kiesdrempels verhogen. Ook zouden de parlementen wat meer macht mogen krijgen en de partijen wat minder.