Foto Solidair

Meer dan 250 deelnemers aan de collectieve blok van Comac

auteur:

Webredactie

“Samen studeren om samen te slagen”, dat is het motto van de collectieve blok die georganiseerd wordt door Comac, de studentenbeweging van de PVDA. Tussen kerstmis en nieuwjaar nemen op vijf verschillende locaties in totaal meer dan 250 studenten deel.

“Het is een initiatief van wederzijdse hulp en solidariteit”, legt organisator Max Vancauwenberge uit. “We willen de studenten tijdens de moeilijke periode van de blok zo goed mogelijk omkaderen.” Maar het is ook een politieke kwestie. “We willen op deze manier ook strijden voor de herfinanciering van het onderwijs, voor een betere omkadering en tegen de sociale ongelijkheden in het onderwijs.”

De blokperiode is voor studenten een stresserende periode waarin ze zich vaak alleen voelen met hun problemen. Problemen van discipline, de leerstof begrijpen, voeding die ten wensen overlaat, enz. “De overgang van het middelbaar naar het hoger onderwijs, waar de student op zichzelf is aangewezen, is meestal een moeilijke stap. Het slaagpercentage bewijst dat jammer genoeg”, zegt Max Vancauwenberge.

De chronische onderfinanciering van het onderwijs heeft een grote impact op de kwaliteit ervan. Steeds meer studenten hebben hulp nodig om te slagen. Sommige bedrijven hebben daarin een lucratieve handel ontdekt en aarzelen niet om tot 850 euro te vragen voor een begeleide blokweek. Dat is het gevolg van een groeiende vermarkting van het onderwijs, stelt Comac. “Studeren zou een recht moeten zijn en geen voorrecht”, stelt Max Vancauwenberge. “We kunnen zien dat studeren, of eerder slagen in je studie, steeds duurder wordt. Bovenop het inschrijvingsgeld komen ook nog eens de kosten voor boeken, eventueel een kot, enz.”

De blok van Comac wordt aangeboden aan de democratische prijs van 75 euro. “We vragen enkel om het eten en de locatie te betalen”, verduidelijkt Vancauwenberge. Een voor wie het moeilijk heeft om te betalen, is er een “Solidariteitskas”. “Geld zou niemand mogen tegenhouden om te kunnen studeren, maar in de realiteit zijn er veel studenten met financiële moeilijkheden.”

De keukenploeg op de collectieve blok en de organisatoren zijn allemaal vrijwilligers. De blok gaat door van 26 tot 31 januari, je kan er 8 uur per dag studeren, of zelfs 10 uur, als je na het avondeten nog verder wil doen. De keukenploeg staat in voor gezonde, evenwichtige maaltijden.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.