Foto G3W

Medisch team van G3W actief in oorlogsziek Gaza

Het staakt-het-vuren is nauwelijks twee weken oud en de oorlog in Gaza is al uit het nieuws. Toch is de humanitaire ravage enorm. Een medische missie van Geneeskunde voor de Derde Wereld (G3W), bestaande uit een spoedarts en een anesthesiste, is nu eindelijk ook ter plaatse geraakt. Ze zullen er de komende dagen het lokale gezondheidspersoneel bijstaan en de opties bespreken voor onze verdere steun.

Dit artikel is overgenomen van de site van G3W.

De noden blijven immens, ook na het einde van de bombardementen. De oorlog maakte 11.100 gewonden, waarvan 3.374 kinderen. Minstens 1.000 van deze kinderen hebben een blijvende handicap. Honderdduizend mensen hebben geen woonst meer. Een kwart van de bevolking heeft geen toegang tot drinkbaar water.

Bij deze missie was het geen probleem om vrijwilligers te vinden. Verschillende artsen gaven te kennen dat ze wilden vertrekken. Toegang krijgen tot Gaza was een veel groter probleem. Ondanks de belofte van de heropening van de grenzen na het einde van de vijandelijkheden, blijft Israël de toegang sterk beperken, zelfs voor hulpverleners.

Toch slaagden we erin om voor Céline en Elisabeth een toelating te krijgen. Gisterochtend reisden ze van Tel Aviv naar Erez, het checkpoint waar Israël de toegang tot Gaza onder controle houdt. Alle bagage werd er grondig gecontroleerd maar uiteindelijk mochten ze samen met een team Britse artsen van MAP-UK passeren.

Aan de Palestijnse kant stond een delegatie van onze partnerorganisatie, de Union of Health Work Committees (UHWC), te wachten. Tijdens de reis naar het Al-Awda ziekenhuis werd het snel duidelijk welke ravage er is aangericht in de Gazastrook.

Het ziekenhuis zelf is gelukkig gespaard gebleven van bombardementen. Op de spoedgevallen was het vrij rustig nu er geen oorlogsgewonden meer binnenkomen. Medisch directeur dr. Yousef Sweity vertelde dat UHWC sinds het staakt-het-vuren de stocks terug kon aanvullen, onder andere dankzij onze steun. Ze ontvingen ook donaties van medisch materiaal en medicatie. Sommige tekorten zijn nu minder nijpend. Maar dat betekent niet dat alles al terug normaal is. Het blijft uitkijken of men valt binnen de maand terug op een lege voorraadkast, zelfs voor de meest essentiële geneesmiddelen.

Met dr. Al-Kashif, de internationale coördinator van het Palestijnse ministerie van volksgezondheid, werd de verdere planning van de missie besproken. UHWC is in elk geval al vragende partij voor vorming van het personeel.

In de verschillende ontmoetingen van deze eerste uren blijft één constante aanwezig: “De Israëlische bombardementen van juli en augustus waren de ergste ooit. Zoveel dood en vernieling hebben we nooit meegemaakt.”

G3W blijft het Al-Awda ziekenhuis ondersteunen, ook tijdens het staakt-het-vuren blijft de oproep tot noodhulp van kracht.

'bewonderenswaardig dat jonge mensen zich zo engageren'

Riet Dhont, één van de verantwoordelijken van PVDA die acief is rond de Palestijnse kwestie zegt: 'Het is bewonderenswaardig dat jonge mensen zich zo engageren om hun solidariteit te tonen in deze moeilijk omstandigheden. We kunnen dat alleen maar toejuichen. Hetzelfde zien we trouwens in België waar het vooral de jongeren zijn die met de petitie aan de slag gaan die van de regionale regeringen eist dat ze hun economische missies van december annuleren.” (teken de petitie online)

Je steunt het noodfonds van Geneeskunde voor de Derde Wereld (G3W) door een gift te doen op rekeningnr. BE15 0010 4517 8030 (BIC: GEBABEBB) met de vermelding "noodfonds". Je kan ook online een gift doen.
 Met een maandelijkse domiciliëring geef je een duurzaam karakter aan je steun. Giften vanaf 40 euro of meer per jaar geven recht op een fiscaal attest.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.