Foto Patrick Nell, Flickr.

Kris Peeters kent de situatie van interims maar al te goed

“Wat hier getoond wordt, is schokkend”, zei minister van Werk Kris Peeters na het zien van de Pano-reportage van 10 mei over interimwerk bij DHL Aviation.  De verontwaardiging van de minister is behoorlijk misplaatst. Hij en zijn collega’s weten maar al te goed hoe op de arbeidsmarkt met interims wordt omgegaan.

Twaalf jaar geleden begon ik te werken bij DHL Aviation. Ik zou het een dikke twee jaar volhouden. Elke nacht opnieuw die race om tijdig duizenden pakjes verwerkt te krijgen. Ik was een van de laatsten die nog het geluk had om een vast contract te krijgen. Maar ik zag toen ook al veel interims.

Een dag- of weekcontract geeft je geen echte zekerheid of bescherming. Elk moment kan beslist worden dat je geen nieuw contract meer krijgt. Val je ziek, dan is de kans klein dat je daarna nog terug mag komen. Als er te veel werk is, is de druk bij uitzendkrachten om overuren te presteren hoog. Overuren die slecht worden bijgehouden en niet betaald. Achteraf is het altijd moeilijk om dat nog in orde te krijgen. Uitzendkrachten worden ook vaak te laat betaald. Maar veel klagen kunnen ze niet doen. Het is altijd opletten geblazen. Altijd is er de kans dat je niet terug moet komen.

Uitzendkrachten hebben nauwelijks rechten. Dat mocht mijn collega Mohamed aan den lijve ondervinden. Bij het uitladen van een container raakte zijn hand geplet. Met vier gebroken vingers werd hij afgevoerd. Nooit zag ik hem nog terug. Waarschijnlijk zal hij de dag van het ongeval nog wel betaald zijn, daarna was het bij DHL voor hem gedaan en zat hij werkloos thuis.

Twee jaar later begon ik bij Aviapartner, ook op de luchthaven. Ook daar werd met dagcontracten gewerkt. Als er te veel werk was, werden tien tot vijftien interims per sms dringend opgeroepen. De eerste twee die reageerden, mochten komen.

De regering laat begaan

Al in 2013 publiceerde jongerenorganisatie KAJ het “Zwartboek interim”, resultaat van duizend interviews aan interimkantoren. Met concrete feiten en voorbeelden werd een beeld getekend van de ratrace naar werk waarin jongeren vandaag geduwd worden. Zowel Federgon (werkgeversorganisatie voor uitzendarbeid) als politieke partijen werden hier toen over geïnformeerd.

In plaats van maatregelen te nemen, laat de regering begaan. Van werknemers wordt steeds meer flexibiliteit gevraagd. De mogelijkheden voor werkgevers om gebruik te maken van interim-krachten worden uitgebreid.  De “wet Peeters” wil het gebruik van interim-arbeid nog verder aanmoedigen.

Ook over de situatie bij DHL Aviation zijn de diensten van minister Peeters al langer op de hoogte. De vakbondsafvaardiging van DHL bracht de sociale inspectie in 2014 en 2015 al op de hoogte.

Bescherming is nodig

Als vakbondsafgevaardigde heb ik ervaren hoe werknemers steeds meer een speelbal worden op een arbeidsmarkt die almaar flexibeler wordt. De sociale bescherming wordt compleet onderuit gehaald. In bedrijven waar veel met interims wordt gewerkt, is de druk op werknemers met vaste contracten ook groter. Hoe beter interims beschermd worden, hoe minder bedrijven geneigd zullen zijn om gebruik te maken van uitzendwerk.

De overheid moet om te beginnen een veel betere controle organiseren. De sociale inspectie wordt vandaag alles behalve aangemoedigd om haar werk streng en correct uit te voeren. De Sociale inspectie Halle-Vilvoorde bijvoorbeeld is verantwoordelijk voor de vele bedrijven gelegen in en rond de luchthaven, maar ook voor veel grote bedrijven in de rand rond Brussel. Maar de dienst is structureel onderbemand.

Bedrijven die overtredingen begaan, moeten veel strenger gestraft worden. Een multinational ligt niet echt wakker van een boete van 50 tot 400 euro.

Sinds 2012 kunnen werkgevers ook voor de instroom van werknemers beroep doen op interims. Die maatregel zou best teruggeschroefd worden. Interimarbeid zou alleen gebruikt mogen worden voor tijdelijke vervangingen, bij tijdelijke vermeerdering van werk of voor het uitvoeren van uitzonderlijk werk, zoals vroeger het geval was.

In sommige bedrijven zijn meer dan de helft van de werknemers interims. Dat moet structureel aangepakt worden. Per sector moet vastgelegd worden hoeveel interims maximaal toegelaten worden.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Uiteraard kent Kris Peeters de situatie van de interims. Hij is immers een ex-gedelegeerd bestuurder van UNIZO.
Interim moet terug gebruikt worden waar het oorspronkelijk voor bedoeld was .
Dus de eerste 2 van de 15 opgeroepenen mochten komen werken. De rest kon op zijn kin kloppen. Doet me denken aan de film "On the waterfront" met Marlon Brando. De geschiedenis herhaalt zich.
Idd een echte ramp voor al die mensen met interiem werk. Hoe kunnen deze mensen een deftig leven opbouwen, hoe kunnen deze mensen dag in dag uit een lening afbetalen. Een echte schande hoe met onze jeugd, onze toekomst wordt omgegaan!
Zij kunnen geen deftig leven opbouwen maar laat dat nu juist de bedoeling zijn en dit opdat het plebs elkaar de nek zou afbijten voor een bord linzensoep. En het eindigt niet bij deze, hein. Het is de bedoeling om elkeen die niet tot het systeem behoort tot "interim" te degraderen. De hel op aarde om het in bijbelse termen uit te drukken.
Politiekers , eigenlijk zijn het huichelaars , dat is al jaaaaaaren bezig , ik heb nog geweten in einde jaren '90 , dat je dringend werd opgeroepen voor een job en dat je daar direct naartoe moest gaan , ZONDER DAT JE , JE CONTRACT HAD GETEKEND ! Ze zouden dat wel opsturen ,2 dagen later hoefde je niet meer te komen , maar je contract lag nog niet je brievenbus ! Discutie met interim , geen contract , geen centen , echt meegemaakt !
Ons klein landje wordt geregeerd door 5 , 6 , 7 totaal overbodige en incompetente regeringen die maar één doel voor ogen hebben: hun eigen postje en dat van hun partijgenoten in stand houden. Waarom stemmen mensen op dergelijke nitwits? Het is onbegrijpelijk dat mensen nog voor deze lullen stemmen. Ik moet hiervan kotsen. Partijen die oog hebben voor de werkelijke noden van onze EIGEN mensen, die worden genegeerd en krijgen geen kans. Arm Belgie.
Zijn er dan misschien ook "ONEIGEN" mensen ?
Ook in het onderwijs moeten beginnende leerkrachten al te lang van de ene interim naar de andere overschakelen. Verlaag de pensioenleeftijd van leerkrachten naar 60 jaar! Zo komen er sneller plaatsen vrij voor beginnende leerkrachten!
Werkte regelmatig als arbeidster voor 2 dezelfde klanten. Bediende: geen aanbiedingen. Deed avondschool Frans, mocht na veel aandringen Franse test herdoen. Stond bovenaan trap en hoorde over mij praten. Een nieuwe konsulente zei mijn vaste konsulente dat ze een – mogelijk vaste - bediendebetrekking voor mij had. Mijn vaste konsulente zei: kijk naar de kodering. Zij is aan mij en mijn kollega x “TOEGEWEZEN” VOOR REGELMATIG WERK. Omdat zij flexibel/meegaand is, wel traag maar grondig werkt en dus de klanten haar willen voor detailwerk, en met eigen wagen materiaal/personeel vervoerd. Konklusie: konsulenten ontzeggen mij kans op VASTE bediende- of arbeidersjob omdat zij hun kommissie willen ! ! !
KONTRAKT IS NU VERPLICHT VOORALEER WERK WORDT AANGEVAT (nog altijd geen dagdagelijks gebruik in alle interimskantoren) Interim heeft nieuwe job (opkuis ruwbouw) en vraagt oppik 4 personen op heenweg. Allen nog nooit voor klant gewerkt. Hadden soms ander werk laten staan met belofte voor week werk. Daar meerdere busjes van verschillende interims. Meeste busjes rijden weg. Meeste mensen staan 20 minuten in stortregen en winterkou. Een man met een kleine bus komt aan, bekijkt/keurt ons, stelt geen vragen, wijst enkele mensen aan en rest (8 personen !) mag terug naar huis. Om 5u20 is de interim niet open, openbaar vervoer om de 30 min, sommige moesten nog met verbinding en het stortregende in de winter. Velen hadden de dag op de dopkaart zwart ingekleurd. Volgens interim: dagdagelijkse kost. Als de klant veel konkurrentie gebruikt versterk je positie als interimkantoor door extra mensen te voorzien als vervanging voor diegenen die niet opdagen. Wij geven die “vervangers” geen kontrakt, omdat we niet weten of je die dag kan werken en het niet uit eigen zak gaan betalen ! En wie weet, misschien is er toch werk. Dan maken wij een kontrakt op. Menswaardig behandelen: als je tegen de klant klaagt, verlies je hem. Elke klant betekent toch ook werk. Je moet volgens hen je stempelkaartdag niet zwarten voor de werkdag begint, bij zwartwerkkontrole laat je de RSZ toch gewoon naar de interim bellen ! Los het zelf op bij de Rva, Vdab, vakbond die op alles nogal lakoniek reageerden = extra tijd en vervoerkosten. Mijn vervoerskosten en –tijd ? Bij een sollicitatie – want geen kontrakt ! ! ! – betaal je zelf. Ik was enige vrouw en kreeg 2 oppikplaatsen voor 4 totaal onbekende mensen = gewoon als gratis chauffeur gebruikt. Mijn geslacht: gewoon toeval. Problemen met mensen oppikken: waarom deed ik het dan ? Lastig doen = geen werk meer krijgen ! En het strafste van al: 1,5 maand later hoor ik nog eens van die interim: terug hetzelfde voorstel !
Werkte als interimaris zij aan zij met iemand van een ander interimkantoor voor telkens 1 a 2 dagen. De werkgever gaf beiden cheques. Zij had nooit kontrakt noch cheques. De uitgifte instelling meldde dat haar cheques werden verzilverd in een voor haar onbekende gemeente. Haar konsulent is verplaatst/ontslagen? Ze heeft uiteindelijk haar chequewaarde gekregen. Je rechten opeisen is voor een interimkantoor reden om je op hun zwarte lijst te zetten. Toen klant haar expliciet wou was ze zogezegd met verlof, ziek of had (vast) werk = GROVE LEUGENS. Voor elke werknemer zijn er duizenden anderen. De verleiding tot misbruik van zowel interimkantoren als klanten is groot. Maar je moet maar het lef hebben om je BETALENDE KLANT TE BELIEGEN EN BEDRIEGEN.
Bij “zogezegd door mij afgetekende” verdwenen maaltijdcheques was het aftekenblad ergens kwijt gelegd. Bij navraag bij bleken deze cheques gebruikt te zijn in de woonplaats van de konsulente. Ben ik blij dat dit nu via een op te laden kaart gaat.
Gedurende 3 aaneensluitende weken trok interim telkens een borg af voor veiligheidsschoenen die ik nooit heb gekregen. Tijdens de verlooptijd tussen werk, loonbetaling en loonbrief meermaals gebeld en ter plaatse om de 3x afgetekende schoenenontvangstbewijzen te zien: niet te vinden natuurlijk. Kreeg na 6 weken aandringen telefoon van hoofdburo: of ik niet even 20 km verder tijdens werkuren een borgteruggaveverklaring op eer te kon tekenen, want zij moesten ‘ter plaatse !’ mijn identiteit en bankrekeningnummer verifiëren! ! ! En mevrouw ging ook met verlof. Nu of 3 weken wachten. Alsof dit papiertje niet via het plaatselijk kantoor kon. Heb in samenspraak met de klant mijn shift verwisseld en er een “uitstapje” van gemaakt. Heb borg teruggekregen met cheque. Stond daarna wel op zwarte lijst, want mijn vaste konsulent wou net een kontrakt opmaken toen hij verward en verbaasd van zijn scherm naar zijn kollega keek en naar een plek op het scherm wees. Zij keek ook verbaasd. “Ah, ik zie net dat die job al ingenomen is”, alhoewel hij mij die 20 minuten eerder telefonisch aanbood. Daarna heb heb nooit meer aanbiedingen van die interim gehad. Werd altijd afgewimpeld. Al dan niet voor dezelfde interim nog onregelmatigheden meegemaakt voor exakt dezelfde werksituaties: transportkosten: 1 week wel, andere niet, dan weer ander bedrag enz. schiftvergoeding: ,, ,, ,, maaltijd- en ecocheques: ,, ,, . Soms is het de konsulent alleen die foefelt, soms het is eigen in de bedrijfskultuur. Tijd, bel- en transportkosten en zeuren voor een kleine tientallen Euro’s. Met het risiko als lastige op de zwarte lijst te komen. Vele interimwerkers ondergaan daarom veel dingen gelaten.
Na inschrijvingsgesprek vraagt interim testen: Software-, talen-, boekhoudkennis, motivatie- en psychologische test. Gespreid over 3 dagen, soms voor- en/of namiddag. Ik heb getwijfeld bij sommige vragen, maar ik dacht: eigen waren aan de werkgever. Geen sollicitatiegesprek bij de werkgever. 1,5 maand later terug testen voor andere job. Testen weken maar miniem af van vorige, iets makkelijker. Weer geen sollicitatiegesprek. Waarom: geen duidelijk antwoord. 2 maand later 3e testen: dezelfde vragen als de 1e keer. Meldde dat ik 3,5 maand geleden test deed, dat die boven mijn kennis was. Hun antwoord: iedereen heeft al eens een slechte dag, misschien heb je die vragen nu onderbewust al beantwoord. Zij werden boos toen ik niet verder wou testen. Klant krijgt 10 kandidaten cv’s, kiest 3 meest geschikte en wil met testen zekerheid over die 3. Eventueel nog 2 anderen in beraad. De andere 5 zijn “ondergeschikt” materiaal om de klant de vereiste 10 testen aan te rekenen. 7 dagen parkeergeld en transport betaald, 7 dagen ergens niet kunnen werken. Heb ook geen bewijs dat ik die testen deed mocht de vdab moeilijk doen. Weeral een interimervaring die mensen armer maakt en demotiveert.
Ik werkte in 2014 voor textiel bedrijf in Ronse via interim maar moest eerst 2 dagen proef draaien zonder geld of contract !!!!!!!!!! Dus nu is het zelfde als de jaren '50 (uitbuiting ten top )