Foto Solidair, Salim Hellalet

Kiwimodel levert 632 miljoen euro op voor patiënt en sociale zekerheid

auteur:

Sofie Merckx

Als we op honderd geneesmiddelen het kiwimodel toepassen, dan kunnen patiënt en sociale zekerheid 632 miljoen euro besparen. Dat blijkt uit een studie van PVDA en Geneeskunde voor het Volk op basis van cijfers die PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw opvroeg bij minister van Sociale Zaken De Block.

Op basis van de cijfers berekende Geneeskunde voor het Volk hoeveel het zou opleveren om het kiwimodel toe te passen op honderd geneesmiddelen uit patent. In deze studie worden de Nederlandse prijzen toegepast op het Belgische verbruik (in 2015) per geneesmiddel. In Nederland hanteren de privéverzekeraars het kiwimodel al en zijn de prijzen voor dezelfde geneesmiddelen veel lager.

Eerder deze week nog kondigde minister De Block aan dat ze dankzij een nieuwe maatregel 38 miljoen euro per jaar zou besparen via prijsdalingen op medicijnen. Deze studie toont echter dat er veel meer mogelijk is: op een budget van meer dan 1,1 miljard euro, kunnen we met het kiwimodel meer dan de helft – zo’n 632 miljoen euro – besparen. Dat betekent dat we die honderd geneesmiddelen uit patent gratis kunnen maken voor de patiënt en daarbovenop nog meer dan 400 miljoen besparen bij het Riziv. En dat zonder daarbij aan de absolute winstmarges van de Belgische apothekers te raken, voor hen is dit dus een nuloperatie. Voor de patiënten betekent het dat ze meer dan 230 miljoen euro minder zullen moeten uitgeven aan medicatie.

Alleen al voor maagzuurremmer pantoprazol, een van de meest geslikte medicijnen in België, zou de toepassing van het kiwimodel meer dan 50 miljoen kunnen opleveren (17,5 miljoen voor de patiënten door de afschaffing van het remgeld en 32,5 miljoen voor het Riziv). In België betaalt de apotheker een inkoopprijs van 16,75 euro voor één doosje, terwijl men in Nederland voor datzelfde doosje van dezelfde firma maar 1,76 euro betaalt!

Het kiwimodel kan de prijzen nog een stuk verder doen dalen dan enkel de zogenaamde patent cliff (prijsdaling doordat het patent verloopt) waar minister De Block zo mee uitpakt als alternatief voor het kiwimodel. Dat bewijst bijvoorbeeld cholesterolverlager simvastatine. Deze kostte meer dan tien jaar geleden onder merknaam Zocor ongeveer 184 euro voor een doosje. Vandaag is dat in België dankzij het vervallen van het patent nog maar 21 euro meer (9 x goedkoper), maar in Nederland is dat dankzij het kiwimodel nog slechts 1,83 euro (100 x goedkoper).

Nog meer mogelijkheden met het kiwimodel

Naast honderd geneesmiddelen uit patent, is het ook mogelijk om de prijzen te drukken van medicijnen die nog niet uit patent zijn, maar waarvoor er verschillende alternatieven binnen dezelfde therapeutisch-farmacologische klasse bestaan. Dit werd in 2010 in België al gedaan voor het HPV-vaccin tegen baarmoederhalskanker. Het vaccin werd meer dan zes keer goedkoper (van 330 naar 52 euro voor drie injecties) dankzij de openbare offerteaanvraag naar de twee producenten toen op de markt.

PVDA dient wetsvoorstel in voor kiwimodel voor efficiënt, doelmatig en toegankelijk geneesmiddelenbeleid

Op 7 december diende PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw in de Kamer een wetsvoorstel voor het kiwimodel in. Het geneesmiddelenbeleid in België is vandaag aanbodgestuurd: de farmaceutische industrie beïnvloedt het voorschrijfgedrag, het terugbetalingsbeleid en de prijzen met als doel zo hoog mogelijke winstcijfers te halen. Het kiwimodel wil deze logica omkeren. Het wetsvoorstel is de concrete vertaling van een efficiënt, doelmatig en toegankelijk geneesmiddelenbeleid dat uitgaat van de reële behoeften van de patiënten in plaats van gestuurd te worden door de winsthonger van Big Pharma. Het is een eis waar de PVDA en Geneeskunde voor het Volk al meer dan tien jaar voor actievoeren.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Dat is al heel lang bekend dat de regering werkt voor de multinationals. Want bv Omeprazole kan je op ebay kopen voor 17 euro voor 500 pillen. Doe het al jaren en ze werken prima. Gewoon kijken naar de kopers die er nog gekocht hebben. En anders ga je naar Duitsland, daar kan je het zo krijgen zonder enig probleem. Ook Diclofenac kost hier stukken van mensen waar je dit in Duitsland zonder voorschrift kan halen. Cetrizine is ook geen probleem, 1000 pillen voor 20 euro op ebay en ze zijn precies hetzelfde als bij de apotheek. Om over Dafalgan maar te zwijgen, kost helemaal niks in het buitenland. Wij worden hier in België opgelicht door de regering die anti-burger werkt.
Geachte Wat ons heel nauw aan het hart ligt is...de prijzen die maar altijd verder stijgen en ik de vraag stel waar zal dat eindigen? Van CM kregen we de melding dat de hospitalisatie verzekering volgend jaar met 6,6 % stijgt !! dit niet alleen, trein en tram worden duurder enz... Ik zou graag de vraag willen stellen aan onze heren ministers of zij kunnen leven met een pensioentje van 1230€ /maand Daarvoor heb ik mijn hele leven gewerkt vanaf mijn 14 de jaar. Mijn vraag is , kunnen jullie echt geen lijst opmaken met alles die duurder en duurder wordt en die lijst overal deponeren, doorsturen met mails, noem maar op!!! Veel mensen weten niet wat het is leven in armoede, de eindjes op het einde van de maand aan elkaar knopen !! Ik denk dat velen onder ons niet meer beseffen dat er armoede is. We leven in een verschrikkelijke tijd, waar iedereen egoïst is en alleen maar denkt aan zijn eigen!!!
Het probleem met medicijnen ligt veel dieper! Het zijn niet de medicijnen die goedkoper moeten worden maar wel de gezonde voeding. Echte verse bio groenten, fruit, noten en zaden moeten toegankelijk zijn voor iedereen en zouden moeten gesubsidieerd worden !!! De landbouwers moeten aangemoedigd worden om over te stappen naar een gezonde, duurzame landbouw die land en water, mensen en al wat leeft respecteert.... Dat zou pas geweldige besparingen meebrengen want wie gezond eet en leeft wordt niet zo gemakkelijk ziek en heeft geen medicijnen nodig ! Medicijnen zouden trouwens de eerste doodsoorzaak zijn !!! Medicijnen geeft alleen de fabricanten ervan meer macht ! Gezonde voeding geeft de macht aan het volk ! Lees o.a. het boek van Peter Götche "Dodelijke medicijnen en georganiseerde misdaad"