Foto Solidair, Geertje Franssen

Investeer in sociale verandering, doe een gift

34 miljoen euro per jaar. Zoveel graaien de partijen van deze rechtse besparingsregering elk jaar bijeen uit ons belastinggeld. De N-VA alleen al smult jaarlijks 13 miljoen euro, en potte dat ondertussen op tot een vermogen van bijna 40 miljoen. Daarmee laat die partij onder meer peperdure mediacampagnes op ons los, en wordt het loon van partijvoorzitter Bart De Wever bijgepast tot een vette 10.500 euro per maand.

De grondleggers van de politieke crowdfunding

Bij de PVDA krijgen we geen megadotaties. Bijna twee derde van onze inkomsten komt uit lidgeld en giften en daar zijn we fier op. We zijn de grondleggers van de politieke crowdfunding in België: op twee jaar tijd haalden we meer giften op dan alle andere partijen op vijftien jaar samen. Giften die we goed besteden: de enquêtes waarmee we de boer op gaan om de mening van de mensen kennen, onze studiedienst die de profiteurs achter de belastingparadijzen ontmaskert, de video’s van Raoul in de Kamer waarmee we de ramen en deuren van het parlement wagenwijd open gooien … En we beginnen ook stilaan aan een kiescampagne.

Enkel jouw steun zorgt ervoor dat we dat kunnen blijven doen.

DOE EEN GIFT

PVDA-voorzitter Peter Mertens heeft geen tienduizend euro per maand nodig. Hij doet het met even veel als Sara, de schooljuf die vorige week pas haar lidkaart nam. Ook Raoul en Marco, die vanop de parlementaire tribune de rechtse ministers nauwkeurig tackelen, houden het op een gemiddeld werknemersloon. Elke maand, zonder uitzondering, storten ze de rest van hun royale parlementaire wedde door aan de partij waar ze zich voor engageren. En Pieter, Iman en Jenny doen met hun lidgeld ook een aardige duit in het zakje.

Met de PVDA willen we mensen bij elkaar brengen. Bouwen aan een authentiek linkse partij, waar niemand graait en alle neuzen in de richting van solidariteit staan: daar investeren we in. En dat doen we met mensen die zich belangeloos inzetten. Uit overtuiging, uit enthousiasme, uit solidariteit.

De PVDA is er trots op dat ze strijdt aan hun zijde. Mensen als Els, een moeder van twee die werkt in de zorg. Werk en gezin combineren is niet altijd simpel en rijk wordt ze er zeker niet van. Maar ze koos voor haar job omdat ze mensen wil helpen, niet om een vette bankrekening te hebben. Mensen als Rachid. Door de week is hij buschauffeur, maar in het weekend werkt hij mee in het jeugdhuis om de hoek. Daarvoor krijgt hij geen cent, maar hij doet het graag, want hij leert er veel nieuwe gezichten kennen. Mensen als Marc. Hij mag dan wel al zes jaar met pensioen zijn, hij blijft niet bij de pakken zitten. Elke maand plant hij een uitstapje voor alle gepensioneerden uit de wijk. Geen haar op zijn bijna kale hoofd dat eraan denkt om daar geld voor te vragen.

Willen we opboksen tegen de steenrijke traditionele partijen en multinationals, dan hebben we niet alleen de inzet, maar ook de financiële steun van de werkende mensen nodig. We zullen nooit zoveel miljoenen kunnen verzamelen als wat andere partijen bijeen graaien, maar ook met minder kunnen we het verschil maken.

• Met 5 euro kunnen we al duizenden mensen vragen om op de sociale media onze grote bevraging in te vullen.
  • Dankzij een promotiecampagne van 50 euro hebben maar liefst 400 mensen zich ingeschreven via onze website om hun talenten in te zetten voor sociale verandering.
  • Met 100 euro kunnen we via sociale media een video van Peter over de Miljonairstaks tonen aan 100.000 mensen.
  • Met 500 euro kunnen we 50.000 flyers verspreiden waarin we uitleggen hoeveel er voor ieder van ons op het spel staat met de pensioenhervorming. Alle beetjes helpen, en elk bedrag is welkom om te bouwen aan een alternatief.

DOE EEN GIFT

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.