Foto Solidair, Salim Hellalet

Hoe zou het nog zijn met … het Turteltaksproces?

auteur:

Eefje Goossen

Dit najaar wordt het proces tegen de Turteltaks gepleit. De rechters van het Grondwettelijk Hof moeten zich dan buigen over de vraag of de Turteltaks, naast onrechtvaardig, ook ongrondwettelijk is.

Het Turteltaksproces werd opgestart door energiewatcher Tom De Meester en PVDA-voorzitter Peter Mertens. Meer dan 17.000 boze burgers sloten zich ondertussen bij hen aan. Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop stapte naar het Grondwettelijk Hof. Beide zaken worden gebundeld in één groot proces. Een uitspraak wordt in het voorjaar van 2017 verwacht.

De PVDA blijft ondertussen volop mobiliseren. Tegen 18 december wil de partij 40.000 handtekeningen bijeen hebben tegen de Turteltaks, de taks die elke Vlaming betaalt om de subsidies van zonnepanelenparken te financieren.

Reken maar dat de politieke klasse op hete kolen zit. “Het is een algemene trend”, schrijft Knack. “De politiek heeft de grootste moeite om volgehouden verzet van onderuit te counteren. Het begrip Turteltaks werd gemunt door de PVDA. Dat was tien jaar geleden nog ondenkbaar: de PVDA die een topminister ten val brengt.”

“We blijven doorgaan”

Dat minister van Energie Annemie Turtelboom destijds ontslag moest nemen, is natuurlijk het gevolg van de publieke verontwaardiging. Maar voor de PVDA was het niet de minister die moest vallen, maar wel de taks. Zolang de Turteltaks niet integraal is afgevoerd, blijft de PVDA actievoeren en handtekeningen verzamelen.

Het ontslag van Turtelboom moest de volkswoede koelen. Toen dat niet lukte, probeerde haar opvolger, Bart Tommelein, de lont uit het kruitvat te halen door de Turteltaks voor 11.000 gezinnen die elektrisch verwarmen, te verlagen van 770 euro naar 290 euro. Dat moest “het draagvlak voor de Turteltaks vergroten”. In werkelijkheid werd de woede van de mensen alleen maar groter, toen bleek dat iedereen als gevolg daarvan … langer Turteltaks zou moeten betalen.

“Wij laten ons niet paaien met een troostprijs,” zegt Tom De Meester. “Wij willen een oplossing voor alle gezinnen. Niet de gezinnen en zelfstandigen moeten opdraaien voor de ontspoorde groenestroomfactuur, maar wel de woekerwinsten van Electrabel en de grootschalige commerciële zonneplantages. En dus blijven we doorgaan. Tot de Turteltaks van de baan is.”

Doe mee met het Turteltaksproces

1. Schrijf je gratis in

Surf naar de website www.turteltaksproces.be, en vul je gegevens in.

2. Een sterk signaal

Je naam versterkt de lijst van 18.000 mensen die het proces tegen de Turteltaks nu al steunen.

3. Je steunt het proces

De  PVDA heeft een klacht ingediend. Het proces komt binnenkort voor. De lijst met je naam wordt enkel gebruikt om onze eis kracht bij te zetten.

4. Geen kosten

Alle proceskosten (10.000 euro!) worden betaald door de PVDA, dankzij de financiële steun van vele sympathisanten.

5. Je blijft op de hoogte

Zo’n proces kan een tijdje duren. Onze nieuwsbrief houdt je op de hoogte.

6. Gratis advies: je geld terug

Als we het proces winnen helpen we je met advies en voorbeeldbrieven om je geld bij je energieleverancier terug te vorderen.

7. Hoe meer, hoe beter

Informeer je vrienden en kennissen en vraag hen om hetzelfde te doen. We gaan door tot iedereen zijn geld terugkrijgt!

Dit artikel komt uit het maandblad Solidair van november 2016. Abonnement.