Graailand meteen op 1 in de non-fictie top 10

“Een partituur van het verzet” zo noemde acteur Warre Borgmans Graailand, het nieuwe boek van Peter Mertens. Maar dan wel een verzet met vaart. De week voor Kerst was er al de boekvoorstelling in De Roma met liefst duizend aanwezigen. Dan volgde, zes dagen later, de tweede druk. En nu zijn er de eerste cijfers van boek.be en gfk.

Die cijfers zijn ronduit spectaculair: Graailand komt vanuit het niets binnen op 1 in de informatieve non-fictie top-10 (vóór Snoecks en Bruce Springsteen), op 7 in de top-10-zonder-strips (na Pascale Naessens en Jeroen Meus maar vóór Sergio Herman) en op 11 in de top 100 (op een wiellengte van De Rode Ridder).

Dan kan je zonder blozen spreken van een vliegende start. Een start die zelfs straffer is dan die van Hoe durven ze?, de bestseller van Mertens waarvan meer dan 25.000 exemplaren zijn verkocht. Het publiek smaakt het nieuwe boek, de partijvoorzitters van de grote regeringspartijen doen dat iets minder. “De verkrampte manier waarop Gwendolyn Rutten en Bart De Wever reageren toont aan dat het boek een erg gevoelige snaar raakt”, lacht de auteur. “Zij hebben niet graag dat het taboe van de zelfbedieningspolitiek wordt doorbroken, en reageren dus erg gepikeerd.”

“Maar ik ben toch vooral blij dat opnieuw gewone mensen massaal het boek kopen. De eerste verzetsdaad van veel mensen is zich vragen stellen bij wat er gebeurt”, reageert een tevreden auteur. “Ze voelen aan hun kleine teen dat er iets niet klopt. Van de Turteltaks tot de drie euro per dag waarmee rusthuizen hun ouders en grootouders moeten eten geven, van de vermarkting van daklozenzorg tot de draaideuren van de Karel De Guchts en de Barroso's van deze wereld. Graailand biedt hen die informatie. Het boek stelt niet alleen de juiste vragen, het geeft ook een heleboel concrete oplossingen.”

Ook de korte lanceringsvideo van Graailand, met onder meer Slongs Dienvanongs, ging ondertussen viraal en werd al meer dan 100.000 keer bekeken: http://bit.ly/2huVPd5

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Voor het ogenblik ben ik het boek aan het lezen. De corruptie, het graaien en het gekonkelfoes is dus nog groter dan ik al wist. Wanneer kan het gepeupel, de verworpenen, het plebs hieraan een einde maken en de heren van de politieke kaste hiervoor straffen? Dit zit ook in het systeem!!
We moeten zeker een halt toeroepen aan deze onrechtvaardigheid. Maar het gepeupel zoals u ons noemt moet dit doen met verstand. We zijn met de PVDA aan zet. Laten we deze zet grondig voorbereiden om degenen die overdreven aan de pot likken op een verstandige en geweldloze manier schaakmat te zetten.
Op mij mag je rekenen